Forum Tradycji Katolickiej Strona Główna  
 FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 Bp Fellay spotka się z kard. Müllerem Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 28776 Przeczytał: 191 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Śro 19:08, 03 Wrz 2014 Powrót do góry

Przełożony Bractwa Kapłańskiego św. Piusa X (FSSPX) bp Bernard Fellay spotka się z kard. Gerhardem Ludwigiem Müllerem

Image Image

Choć FSSPX odrzuciło preambułę doktrynalną, to utrzymuje wciąż kontakty z Rzymem.

21 września prefekt Kongregacji Nauki Wiary, kard. Gerhard Ludwig Müller przyjmie przełożonego generalnego Bractwa Kapłańskiego św. Piusa X, bpa Bernarda Fellay'a [link widoczny dla zalogowanych] znany włoski watykanista, Andrea Tornielii. Kard. Müller jest także przewodniczącym Papieskiej Komisji „Ecclesia Dei”, która zajmuje się kwestiami związanymi z unormowaniem statusu tradycjonalistów, sprawujących liturgię w języku łacińskim, według mszału z 1962 r. Tronielii zauważa, że pomimo impasu spowodowanego nie przyjęciem przez FSSPX „preambuły doktrynalnej”, nadal utrzymują oni kontakty nieoficjalne z Rzymem.

Po raz pierwszy bp Fellay spotka się z kardynałem Müllerem mianowanym na stanowisko prefekta Kongregacji Nauki Wiary 2 lipca 2012 roku. Jednym z ostatnich aktów jego poprzednika, kard. Williama Levady było przekazanie przełożonemu Bractwa tekstu zawierającego „preambułę doktrynalną” zaaprobowaną przez Benedykta XVI. Była ona uważana za warunek normalizacji sytuacji kanonicznej duchownych należących do tej grupy. Chodziło w niej o całkowitą akceptację II Soboru Watykańskiego oraz Mszału Pawła VI. 15 kwietnia ub. roku bp Fellay w liście do dobrodziejów stwierdził, że dokumentu tego lefebryści nie mogli i nie mogą nadal podpisać.

Tornielii powołując się na wypowiedź byłego przełożonego Bractwa w Argentynie, ks. Christiana Bouchacourta twierdzi, że papież Franciszek nie chciałby ogłaszać nowych ekskomunik wobec lefebrystów. Być może tym należy tłumaczyć podjęcie na nowo kontaktów Bractwa Kapłańskiego św. Piusa X z Watykanem.

Źródło KAI

[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 28776 Przeczytał: 191 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pią 19:30, 05 Wrz 2014 Powrót do góry

Oficjalna informacja na stronie DICI:

Rzym: Kardynał Müller zaprosił biskupa Fellaya do Rzymu na spotkanie.
(...)
[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 28776 Przeczytał: 191 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Nie 14:35, 07 Wrz 2014 Powrót do góry

Teresa napisał:
Oficjalna informacja na stronie DICI:

[link widoczny dla zalogowanych]


Komunikat Domu Generalnego FSSPX ws. mającego się odbyć spotkania kard. Müllera i bp. Fellaya

Image

Na zaproszenie władz rzymskich bp Bernard Fellay uda się na spotkanie z kard. Gerardem Ludwikiem Müllerem, prefektem Kongregacji Nauki Wiary. Przełożony generalny Bractwa Kapłańskiego Świętego Piusa X został poinformowany, że spotkanie to ma mieć charakter nieformalny, a jako jego cel podano przegląd relacji pomiędzy FSSPX a Rzymem, przerwanych po odejściu z urzędu kard. Wilhelma Levady – poprzednika kard. Müllera – i renuncjacji papieża Benedykta XVI. Będzie to pierwsze spotkanie kard. Müllera i bp. Fellaya.

3 września br. włoski dziennikarz Andrzej Tornielli na swojej stronie internetowej zapowiedział to spotkanie, dodając, że nowy przełożony francuskiego dystryktu FSSPX ks. Krystian Bouchacourt, w czasie gdy był zwierzchnikiem południowoamerykańskiego dystryktu FSSPX, spotkał się z kard. Jerzym Bergoglio, wówczas arcybiskupem Buenos Aires. Od tego czasu utrzymywali oni kontakty w kwestiach czysto administracyjnych, dotyczących dystryktu kierowanego przez ks. Bouchacourta.

Przełożony generalny Bractwa Kapłańskiego Świętego Piusa X uda się do Rzymu za przykładem abp. Marcelego Lefebvre’a, który zawsze przyjmował zaproszenia wystosowywane przez władze rzymskie. Oczywiście nie wiadomo, czego dokładnie będą dotyczyć rozmowy, ale bp Fellay ma w pamięci słowa kard. Müllera dotyczące FSSPX przytoczone na łamach włoskiego dziennika „Coriere della Sera” 22 grudnia 2013 r.:

„Kanoniczna ekskomunika nałożona na biskupów [FSSPX] za przyjęcie przez nich nielegalnych święceń została cofnięta, lecz de facto nadal ciąży na nich ekskomunika sakramentalna z powodu schizmy; postawili się oni poza jednością Kościoła. Nie zamykamy [przed nimi] drzwi i nigdy ich nie zamkniemy, lecz zachęcamy ich do pojednania. Ale oni również muszą zmienić swoje nastawienie, zaakceptować warunki stawiane przez Kościół katolicki i papieża jako ostateczne kryterium przynależenia do Kościoła.”

Przełożony generalny będzie miał z pewnością na uwadze również deklarację z 27 czerwca 2013 r., którą wydał wraz z dwoma pozostałymi biskupami FSSPX z okazji 25. rocznicy ich konsekracji, a w której napisano: „To miłość do Kościoła kierowała abp. Lefebvre’em i to ona przyświeca jego synom. Z niej płynie pragnienie „przekazywania kapłaństwa katolickiego w całej jego doktrynalnej czystości i jego misjonarskim miłosierdziu” (abp Lefebvre, Podróż duchowa), które ożywia Bractwo Kapłańskie Świętego Piusa X w służbie Kościołowi, gdy usilnie prosi ono władze rzymskie, aby znów sięgnęły po skarb doktrynalnej, moralnej i liturgicznej Tradycji”.

Czytaj również:

Abp Müller zarzuca FSSPX „schizmę” – komentarz

Deklaracja z okazji dwudziestopięciolecia święceń biskupich (30 czerwca 1988 – 27 czerwca 2013).

Za: [link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
nauta
Użytkownik


Dołączył: 23 Lis 2007
Posty: 518 Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Zza Oceanu
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Wto 15:29, 23 Wrz 2014 Powrót do góry

Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej wydało oświadczenie, w celu potwierdzenia, że dziś rano od 11 rano do 1 po południu, w siedzibie Kongregacji Nauki Wiary odbyło się serdeczne spotkanie kardynała Gerharda Ludwiga Mullera, prefekta Kongregacji Nauki Wiary, bp Bernarda Fellay'a i przełożonego generalnego Bractwa św Piusa X. W spotkaniu uczestniczył także abp Luis Ladaria Ferrer SJ, sekretarz Kongregacji, abp Joseph Augustine Di Noia, OP, sekretarz adiunkt i arcybiskup Guido Pozzo, sekretarz Papieskiej Komisji Ecclesia Dei, wraz z dwoma asystentami z Bractwa św Piusa X, ks Niklausem Pflugerem i ks.Alain-Marc Nely'ym.

Podczas spotkania zostały poruszone różne problemy natury doktrynalnej i kanonicznej oraz podjęto decyzję, aby stopniowo i w rozsądnym terminie przezwyciężyć trudności z perspektywą na pełne pojednanie.

[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 28776 Przeczytał: 191 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Wto 20:33, 23 Wrz 2014 Powrót do góry

Mamy też komunikat z Domu Generalnego FSSPX.

Komunikat Domu Generalnego FSSPX ws. spotkania kard. Müllera i bp. Fellaya

Image

We wtorek 23 września br. Jego Ekscelencja bp Bernard Fellay, przełożony generalny Bractwa Kapłańskiego Świętego Piusa X, spotkał się z kard. Gerardem Ludwikiem Müllerem, prefektem Kongregacji Nauki Wiary. Bp. Fellayowi towarzyszyli księża Mikołaj Pfluger i Alan Marek Nély – pierwszy i drugi asystent przełożonego generalnego FSSPX, a kard. Müllerowi abp Ludwik Franciszek Ladaria Ferrer SI – sekretarz Kongregacji, Józef Augustyn Di Noia OP – sekretarz pomocniczy oraz abp Gwidon Pozzo – sekretarz Papieskiej Komisji Ecclesia Dei.

Spotkanie odbyło się w siedzibie Kongregacji Doktryny Wiary w godzinach od 11.00 do 13.00. Celem audiencji było pierwsze spotkanie kard. Müllera z bp. Fellayem i przedyskutowanie stanu relacji pomiędzy Stolicą Apostolską a Bractwem Św. Piusa X. Było to pierwsze spotkanie [między przedstawicielami FSSPX i Stolicy Apostolskiej] od czasu renuncjacji papieża Benedykta XVI i zakończenia posługi kard. Wilhelma Józefa Levady jako prefekta Kongregacji Nauki Wiary.

Podczas spotkania, które upłynęło w serdecznej atmosferze, omówiono problemy natury doktrynalnej i kanonicznej oraz wspomniano o aktualnej sytuacji w Kościele. Strony zdecydowały o kontynuowaniu rozmów w celu wyjaśnienia tych kwestii, które nadal pozostają sporne.

Menzingen, 23 września 2014 r.

Źródło:
[link widoczny dla zalogowanych]

Za: [link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 28776 Przeczytał: 191 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Śro 22:27, 24 Wrz 2014 Powrót do góry

Watykan: serdeczne spotkanie z lefebrystami

W serdecznej atmosferze odbyło się dziś w Watykanie spotkanie przedstawicieli Stolicy Apostolskiej ze zwierzchnikiem założonego przez abp. Marcela Lefebvra Bractwa Kapłańskiego św. Piusa X bp Bernarda Fellaya i jego dwóch asystentów.

Jak podaje komunikat Biura Prasowego Stolicy Apostolskiej spotkanie trwało dwie godziny. Zostały na nim przeanalizowane problemy natury doktrynalnej i kanonicznej. Zgodzono się postępować stopniowo i w rozsądnym czasie w kierunku przezwyciężenia trudności i osiągnięcia upragnionego pełnego pojednania. Ze strony watykańskiej w spotkaniu uczestniczyli kard. Garhard Müller, prefekt Kongregacji Nauki Wiary, sekretarz i drugi sekretarz tejże kongregacji, arcybiskupi Luis Ladaria SI oraz Augustine Di Noia OP oraz abp Guido Pozzo, sekretarz Papieskiej Komisji Ecclesia Dei, której zadaniem jest dialog z lefebrystami.

[link widoczny dla zalogowanych]


"Serdeczne spotkanie z lefebrystami"? - jaki serdecznie jadowity tytuł. Pewnie blachnista albo arguellowiec to pisał. Jednoznacznie pejoratywne nazywanie bractwa, ma sugestywnie wskazywać, kto stanowi największe zagrożenie dla obecnego Kościoła. Nawet najbardziej toksyczne sekty nie są w ten sposób określane, ciesząc się szacunkiem, tolerancją, ect.
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 28776 Przeczytał: 191 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Nie 21:56, 05 Paź 2014 Powrót do góry

Wywiad z bp. Fellayem po jego spotkaniu z kard. Müllerem

Image

Bp Bernard Fellay, przełożony generalny FSSPX

[link widoczny dla zalogowanych]


Wywiad z bp. Bernardem Fellayem, przełożonym generalnym Bractwa Kapłańskiego Świętego Piusa X, przeprowadzony po jego spotkaniu z kard. Gerardem Ludwikiem Müllerem, prefektem Kongregacji Nauki Wiary.


23 września br. Wasza Ekscelencja spotkał się z kard. Müllerem. Komunikat Biura Prasowego Watykanu powtarza sformułowania znane z komunikatu wydanego w 2005 r. po spotkaniu z papieżem Benedyktem XVI, w którym również była mowa o tym, że obie strony będą „procedować stopniowo, w rozsądnym okresie czasu (…) i z zachowaniem perspektywy pełnej komunii”. Z drugiej strony tegoroczny komunikat mówi o „pełnym pojednaniu”. Czy to znaczy, że wszystko zaczyna się znów od początku?

I tak, i nie – w zależności od przyjętego punktu widzenia. Nie jest to nic nowego w tym sensie, że zarówno nasi rozmówcy, jak i my sami zdajemy sobie sprawę, że wciąż mamy do czynienia z różnicami doktrynalnymi – jasno określonymi podczas dyskusji teologicznych [prowadzonych] w latach 2009–2011 – i że z tego powodu nie mogliśmy podpisać preambuły doktrynalnej, przedłożonej przez Kongregację Nauki Wiary w 2011 r.

A co jest nowego?

Mamy nowego papieża, a na czele Kongregacji Nauki Wiary stoi nowy prefekt. To niedawne spotkanie pokazuje, że ani oni, ani my nie chcemy przerwy we wzajemnych relacjach: obie strony podkreślają, że wyjaśnienie kwestii doktrynalnych jest niezbędne przed jakąkolwiek formą uznania kanonicznego. To dlatego władze rzymskie domagają się wyraźnego uznania [przez Bractwo] preambuły doktrynalnej, a z kolei my nie możemy jej podpisać z powodu zawartych w niej dwuznaczności.

Kolejnym nowym faktem jest zaostrzenie się kryzysu w Kościele. W przeddzień Synodu o Rodzinie (chodzi o III Nadzwyczajne Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów, które ma się odbyć w dniach od 5 do 19 października br. – przyp. red.) wychodzą na jaw wysunięte przez kilku kardynałów poważne i dobrze umotywowane zarzuty pod adresem propozycji kard. Kaspera dotyczących udzielania komunii osobom rozwiedzionym i żyjącym w nowych związkach. Podobna sytuacja nie miała w Rzymie miejsca od czasu interwencji kardynałów Ottavianiego i Bacciego i upublicznienia ich Krótkiej analizy krytycznej nowego porządku Mszy w 1969 r.

Ale to, co się nie zmieniło, to fakt, że władze rzymskie wciąż nie biorą pod uwagę naszej krytyki soboru, ponieważ w porównaniu z poważnymi problemami w dzisiejszym Kościele wydaje im się ona sprawą drugorzędną czy wręcz wydumaną. Hierarchowie dostrzegają kryzys, który wstrząsa Kościołem na jego najwyższym szczeblu – teraz dotyka on kardynałów – ale nie uważają, że jego przyczyną może być właśnie sobór. To jest jak dialog głuchych.

Czy Wasza Ekscelencja może podać konkretny przykład?

Przykładem tego, o co obwiniamy sobór, są propozycje kard. Kaspera umożliwienia komunii osobom rozwiedzionym, pozostającym w nowych związkach. W przemówieniu, które kardynał wygłosił podczas konsystorza 20 lutego br., zaproponował, aby uczynić to samo, do czego doszło na soborze, to znaczy: potwierdzić naukę katolicką, ale jednocześnie zaoferować „rozwiązania duszpasterskie”.

W licznie udzielanych wywiadach kard. Kasper ponawia rozróżnienie pomiędzy nauczaniem a praktyką duszpasterską. Twierdzi, że teoretycznie nie można zmienić doktryny, ale jednocześnie zastrzega, że konkretnie, w rzeczywistości, zdarzają się sytuacje, w których doktryna nie znajduje zastosowania. Wówczas, zgodnie z jego opinią, rozwiązanie można znaleźć tylko dzięki podejściu duszpasterskiemu… kosztem nauczania. Winimy sobór za stworzenie tego sztucznego podziału między doktryną a praktyką duszpasterską, ponieważ ta praktyka musi wynikać z doktryny. Na skutek wielu ustępstw poczynionych ze względów duszpasterskich w Kościele zostały wprowadzone istotne zmiany, a jego doktryna została naruszona. Oto, co wydarzyło się podczas i po soborze, a my potępiamy właśnie tę strategię, której dziś używa się przeciwko moralności małżeńskiej.

Ale czy zmiany wprowadzone podczas soboru, które pośrednio naruszały doktrynę, były tylko pastoralne?

Nie, rzeczywiście trzeba zauważyć, że poważne zmiany zostały dokonane również w samej doktrynie: wolność religijna, kolegializm, ekumenizm… Jednak jest prawdą, że te zmiany wyraźniej przejawiają się w swoich konkretnych zastosowaniach duszpasterskich, ponieważ w dokumentach soborowych są one przedstawione jako nieśmiałe sugestie, podane nie wprost, pełne niedopowiedzeń… co czyni z nich – by użyć słów mego poprzednika, ks. Schmidbergera – „bomby zegarowe”.

Gdzie wśród propozycji kard. Kaspera Wasza Ekscelencja dostrzega rozwiązania duszpasterskie, które uwypuklają zmiany doktrynalne wprowadzone podczas soboru? Gdzie można zobaczyć „bombę zegarową”?

W wywiadzie udzielonym 18 września watykaniście Andrzejowi Torniellemu kardynał powiedział: „Doktryna Kościoła nie jest systemem zamkniętym – II Sobór Watykański naucza o jej rozwoju, co oznacza, że ​​jest możliwe jej pogłębienie. Zastanawiam się, czy pełniejsze zrozumienie, podobne do tego, jakie widzieliśmy w eklezjologii, jest możliwe także w tym przypadku (tzn. rozwiedzionych katolików żyjących w związkach cywilnych – przyp. A.T.). Chociaż Kościół katolicki jest prawdziwym Kościołem Chrystusa, to również poza instytucjonalnymi granicami Kościoła istnieją elementy eklezjalności. Czy niektóre elementy małżeństwa sakramentalnego nie mogłyby być, w pewnych przypadkach, uznawane również w małżeństwach cywilnych? Na przykład zobowiązanie na całe życie, wzajemna miłość i opieka, chrześcijańskie życie i publiczna przysięga wierności, która nie występuje w wolnych związkach.”

To, co mówi kard. Kasper, jest całkiem logiczne i doskonale spójne. Proponuje on – w dziedzinie małżeństwa – duszpastersko zastosować nowe zasady dotyczące Kościoła, w imię ekumenizmu wyrażone na soborze: istnieją elementy eklezjalności poza Kościołem. Kardynał logicznie przechodzi z dziedziny ekumenizmu kościelnego do ekumenizmu małżeńskiego. Zatem, jego zdaniem, istnieją elementy małżeństwa chrześcijańskiego poza sakramentem [małżeństwa]. Mówiąc wprost, trzeba by zapytać małżonków, co pomyśleliby o [propozycji] „ekumenicznej” wierności małżeńskiej albo „wierności w różnorodności”! I analogicznie, co my mamy myśleć o tak zwanej „ekumenicznej” jedności doktrynalnej, która jest jednością w różnorodności? To są konsekwencje tego, co potępiamy, ale Kongregacja Nauki Wiary albo tego nie dostrzega, albo nie chce dostrzec.

Jak należy rozumieć wyrażenie „procedować stopniowo”, obecne w watykańskim komunikacie?

Jako wspólne – Rzymu i Bractwa Świętego Piusa X – pragnienie kontynuowania rozmów doktrynalnych w szerszych, mniej formalnych ramach niż to miało miejsce podczas poprzednich dyskusji.

Ale skoro rozmowy doktrynalne z lat 2009–2011 nie przyniosły żadnego rezultatu, to po co je wznawiać, choćby i w szerszym zakresie?

Ponieważ – idąc za przykładem abp. Lefebvre’a, który nigdy nie odrzucał zaproszeń władz rzymskich – zawsze rozmawiamy z tymi, którzy pytają nas o przyczyny naszej wierności Tradycji. Nie możemy uchylać się od tej powinności i będziemy wypełniać ją w duchu i w ramach obowiązków, które zostały określone podczas ostatniej Kapituły Generalnej FSSPX.

Ale, skoro wspomniał Ksiądz moją audiencję u papieża Benedykta XVI w 2005 r., to pamiętam, iż powiedziałem wówczas, że chcieliśmy wykazać, że w dzisiejszym świecie Kościół byłby silniejszy, gdyby stał na straży Tradycji. Chciałbym też dodać: gdyby z dumą wspomniał na swoją dwutysiącletnią Tradycję. Raz jeszcze powtórzę, że pragniemy dać nasze świadectwo – jeśli Kościół chce zakończyć ten tragiczny kryzys, w którym jest pogrążony, to lekarstwem nań jest Tradycja. W ten sposób manifestujemy naszą synowską cześć dla wiecznego Rzymu, dla Kościoła, Matki i Nauczycielki prawdy, któremu jesteśmy głęboko oddani.

Wasza Ekscelencja powiedział, że to jest dawanie świadectwa; czyż nie jest to raczej wyznanie wiary?

Jedno nie wyklucza drugiego. Nasz Założyciel zwykł mawiać, że teologiczne argumenty, przez które wyznajemy wiarę, nie zawsze są rozumiane przez naszych rzymskich rozmówców, ale to nie zwalnia nas z obowiązku ich przywoływania. Co więcej, Arcybiskup, ze swoim charakterystycznym nadprzyrodzonym realizmem, dodawał, że konkretne osiągnięcia Tradycji, takie jak seminaria, szkoły, przeoraty, liczba księży, braci i sióstr, seminarzystów i wiernych świeckich, również ma wielką wartość jako dowód. Wobec tych namacalnych faktów nie sposób użyć bałamutnych argumentów: contra factum non fit argumentum (łac. ‘z faktami się nie dyskutuje’). A w tym przypadku możemy wytłumaczyć znaczenie tej łacińskiej sentencji słowami Pana Jezusa: „przeto z owoców ich poznacie ich”. I w tym sensie, wyznając wiarę, musimy dawać świadectwo żywotności Tradycji.

[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)