Forum Tradycji Katolickiej Strona Główna  
 FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 Bractwo - Rzym. Daty i imiona - ''preambuła doktrynalna'' Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 29162 Przeczytał: 334 tematy

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pią 14:41, 07 Paź 2011 Powrót do góry

Przed szczytem lefebrystów, Watykan ma nadzieję na pojednanie z Bractwem Piusa X

Liczę na pozytywny finał rozmów z Bractwem św. Piusa X. Gdyby miało ono jakieś wątpliwości do przedstawionej mu preambuły doktrynalnej, jesteśmy gotowi udzielić niezbędnych wyjaśnień. Ale na razie nie biorę tego w ogóle pod uwagę. Mam nadzieję, że Bractwo przyjmie ten dokument – powiedział prał. Guido Pozzo, sekretarz watykańskiej Komisji „Ecclesia Dei” [link widoczny dla zalogowanych] Jutro zbiorą się w Albano pod Rzymem główni zwierzchnicy lefebrystów, aby zastanowić się nad przyjęciem preambuły doktrynalnej. Jest to dokument zaprezentowany im na zakończenie trwających od niemal dwóch lat rozmów ze Stolicą Apostolską w celu nadania im misji kanonicznej w Kościele katolickim. Jednym z uczestników rozmów był właśnie ks. Pozzo.

„Moje wrażenia z tych rozmów są zasadniczo pozytywne, jeśli chodzi o serdeczną atmosferę, w jakiej przebiegał dialog. Był on otwarty i szczery, a niekiedy również bardzo żywiołowy, czego się można było spodziewać, biorąc pod uwagę tematy podejmowane w dyskusji. Choć na pewno za wcześnie jeszcze na konkluzje, osiągnęliśmy ważne, decydujące stadium tej drogi, która służyła dogłębnemu wyjaśnieniu opinii zarówno Bractwa, jak i ekspertów Kongregacji Nauki Wiary. Teraz przyszedł czas na ocenienie kontrowersji, aby zobaczyć, czy da się przezwyciężyć problemy doktrynalne, które zostały przez nas podjęte” – uważa sekretarz Papieskiej Komisji „Ecclesia Dei”.

Sekretarz watykańskiej dykasterii podkreślił, że pomimo różnych przecieków do mediów, zasadnicze treści preambuły doktrynalnej wciąż pozostały poufne i nie są znane szerszemu odbiorcy. Zapewnił też, że nie obawia się istnienia lefebrystów w ramach Kościoła katolickiego, choć jest świadomy trudności, jakie może to spowodować. Ci, którzy są prawdziwie i w pełni katolikami, mają nie tylko prawo, ale i obowiązek być w Kościele katolickim, gdziekolwiek się on znajduje. W historii były już takie przypadki.

Ks. Pozzo zaapelował też o ponowne odkrycie przedsoborowej liturgii. Sam zaczął ją sprawować dopiero po wydaniu Motu Proprio Summorum Pontificum. Dzięki studiom na Uniwersytecie Gregoriańskim od samego początku potrafiłem rozróżnić faktyczne magisterium od tego, co proponują teolodzy. Byłem więc świadomy, że ten wielki bałagan, jaki zapanował w Kościele i liturgii po r. 1968, nie ma nic wspólnego z wolą Papieża – wspomina ks. Pozzo. W jego przekonaniu uprzedzenia do dawnej Mszy wynikają z braku formacji liturgicznej we współczesnym Kościele.

„Warto promować stary ryt, bo są w nim jasno ukazane i należycie docenione pewne wartości, pewne aspekty liturgii, które zasługują na zachowanie. I nie myślę tu jedynie o łacinie czy chorale gregoriańskim. Mam na myśli poczucie tajemnicy, sakralność, pojmowanie Eucharystii jako ofiary, rzeczywistą i substancjalną obecność Chrystusa, a także fakt, że w rycie tym jest przestrzeń na skupienie, na duchowe przeżywanie liturgii. Są to istotne elementy, które w starym rycie są szczególnie wyraźne. Nie twierdzę, że nie ma ich we Mszy Pawła VI, lecz w starym rycie są one o wiele wyraźniejsze i że może to być ubogacające również dla tych, którzy normalnie sprawują zwyczajną formę rytu. Niewykluczone, że w przyszłości obie te formy zostaną zjednoczone, poszczególne elementy obu z nich zostaną połączone i będą się nawzajem ubogacać. Nie należy się jednak tego spodziewać w krótkim czasie. I nie będzie to decyzja podjęta za biurkiem. Wymaga to dojrzewania całego ludu chrześcijańskiego, który ma zrozumieć znaczenie obu form liturgicznych tego samego rytu rzymskiego” – powiedział ks. Pozzo.

[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 29162 Przeczytał: 334 tematy

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Śro 19:59, 12 Paź 2011 Powrót do góry

Komunikat Domu Generalnego Bractwa Kapłańskiego Św. Piusa X

Image

7 października 2011 r. w Albano we Włoszech odbyło się spotkanie władz Bractwa Św. Piusa X, podczas którego przełożony generalny Bractwa, J.E. bp Bernard Fellay, przedstawił treść „preambuły doktrynalnej”, którą otrzymał 14 września br. w Rzymie od kard. Wilhelma Levady, prefekta Kongregacji Nauki Wiary.

Dwudziestu ośmiu członków władz Bractwa Św. Piusa X obecnych na posiedzeniu – rektorów seminariów i przełożonych dystryktów z całego świata – wyraziło jednogłośnie wolę zachowania nieskażonej i pełnej wiary, pamiętając naukę, jaką za wzorem św. Pawła pozostawił im abp Marceli Lefebvre: „tradidi quod et accepi – podałem wam, co też otrzymałem” (1 Kor 15, 3).

Dalszą analizę „preambuły doktrynalnej” – której treść wciąż pozostaje poufna – podejmie Rada Generalna Bractwa Św. Piusa X, czyli przełożony generalny i jego dwaj asystenci, księża Mikołaj Pfluger i Alan Marek Nély. Rada Generalna niebawem przygotuje odpowiedź na propozycje płynące z Rzymu.

Albano, 7 października 2011 r.

[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 29162 Przeczytał: 334 tematy

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Wto 22:28, 29 Lis 2011 Powrót do góry

Na stronie [link widoczny dla zalogowanych] najnowsza wypowiedź bp Bernarda Fellaya

Wywiad z bp Bernardem Fellay: Bractwo Świętego Piusa X i preambuła doktrynalna"

Rozmowy trwają, jak to było przewidziane w komunikacie. Niezależnie od rezultatu tych rozmów [tzn. o poprawkach do preambuły], opublikowany będzie dokument końcowy, niezależnie od tego, czy zostanie przyjęty czy odrzucony.

Najrzetelniejsze informacje - oczywiście fragmenty - z tej powyższej (DICI) wypowiedzi bp Fellaya zamieściło dziś Radio Watykańskie. Inne strony, to jednym głosem dziś informowały, że Bractwo odrzuciło preambułę doktrynalną, nie aprobują preambuły doktrunalnej, etc ... Wszędzie na tę jedną nutę, tylko tytuły po części sobie zmieniali. poniżej za RW:

FSSPX o propozycji Watykanu: poprosimy o wyjaśnienia

Już niebawem Bractwo św. Piusa X przedstawi Stolicy Apostolskiej odpowiedź na Preambułę Doktrynalną, prosząc Watykan o dodatkowe wyjaśnienia – poinformował przełożony Bractwa. Bp Bernard Fellay podkreślił, że nie może ujawnić treści samej preambuły, bo nie jest to tekst definitywny. Strona watykańska wyrażała gotowość jego modyfikacji bądź wprowadzenia dodatkowych wyjaśnień – przypomina bp Fellay, zaznaczając, że skorzysta z tej możliwości. Gdybyśmy tego nie zrobili, już niebawem kontrowersje ożyłyby na nowo i ewentualny status kanoniczny, któryby nam przyznano, okazałby się bardzo nietrwały – wyjaśnia szwajcarski hierarcha. Przyznaje on również, że zgłaszając zastrzeżenia do dokumentu, chce sprawdzić, co oznacza w praktyce możliwość uprawnionej dyskusji nad Soborem Watykańskim II, na którą pozwala Watykan.

Przełożony Bractwa św. Piusa X zwraca uwagę, że kontekstem dialogu ze Stolicą Apostolską jest katastrofalna sytuacja posoborowego Kościoła. Na skutek trwającego od 50 lat kryzysu powołań, we Francji na przykład są proboszczowie, którzy mają po 80 kościołów filialnych. Młodzi kapłani i biskupi, którzy dziedziczą Kościół w takim stanie, coraz częściej zdają sobie sprawę z negatywnych konsekwencji posoborowego „otwarcia na świat”. „Gdybyśmy w takiej sytuacji zgodzili się na to, że powrót do tradycji to tylko pewna opcja, oznaczałoby to, że nie uznajemy obecnego kryzysu, bądź próbujemy go minimalizować” – uważa następca abp. Lefebvre’a.

[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 29162 Przeczytał: 334 tematy

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Śro 20:31, 30 Lis 2011 Powrót do góry

Teresa napisał:
Na stronie [link widoczny dla zalogowanych] najnowsza wypowiedź bp Bernarda Fellaya

Właściwe tłumaczenie wywiadu:

Bractwo Świętego Piusa X i „preambuła doktrynalna”. Wywiad z J.E. bp. Bernardem Fellayem
(...)
[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 29162 Przeczytał: 334 tematy

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Śro 21:57, 21 Gru 2011 Powrót do góry

Bractwo odpowiedziało na propozycję Watykanu

Watykański rzecznik prasowy potwierdził, że Stolica Apostolska otrzymała od Bractwa św. Piusa X dokumentację, stanowiącą odpowiedź na tak zwaną preambułę doktrynalną. Chodzi tu o dokument, którego przyjęcie przez Bractwo św. Piusa X umożliwiłoby nadanie im misji kanonicznej w Kościele katolickim. Ks. Federico Lombardi SJ oświadczył, że zawartość dokumentacji jest analizowana przez watykańską komisję Ecclesia Dei.

Przesłanie tej dokumentacji do Watykanu zapowiedział już 8 grudnia przełożony Bractwa bp Bernard Fellay. Jest ona zachętą do lepszego zrozumienia przez Stolicę Apostolską argumentów Bractwa i zobowiązań, jakie ma ono względem Kościoła. Przy tej okazji bp Fellay przyznał, że tekst preambuły jest znaczącym gestem ze strony Watykanu, nawet jeśli Bractwo nie może go przyjąć w aktualnej postaci.

Głównym argumentem, na który powołuje się bp Fellay, uzasadniając swe zastrzeżenia do dokumentu, jest poważny kryzys posoborowego Kościoła. To właśnie on wymaga jasnego rozstrzygnięcia kontrowersji dotyczących Soboru. Tytułem przykładu bp Fellay mówi o powołaniach we Francji, czyli w kraju, gdzie Bractwo jest najprężniejsze. Szarytki, które przed Soborem były obecne niemal w całym kraju, dziś są na wymarciu. Stulatek jest tam więcej niż wszystkich sióstr w przedziale od 20 do 50 roku życia – podał przełożony Bractwa św. Piusa X.

[link widoczny dla zalogowanych]

(podana jest tam strona źródłowa DICI, ale ja na stronie DICI nie znalazłam żadnej informacji w tym temacie.)
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 29162 Przeczytał: 334 tematy

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Sob 22:25, 31 Gru 2011 Powrót do góry

A co i jak napisało KAI w tym temacie? No to czytajmy KAI informuje, aż mózg się lasuje czytając to.

Watykan otrzymał odpowiedź lefebrystów

Do Watykanu nadeszła odpowiedź Bractwa Kapłańskiego św. Piusa X na przedstawioną 14 września „preambułę doktrynalną”. W ich piśmie nie ma jednak odpowiedzi, jakiej oczekiwała Papieska Komisja Ecclesia Dei – twierdzi na łamach portalu vaticaninsider Andrea Tornielli.

Według informacji włoskiego watykanisty odpowiedź lefebrystów nadeszła w ostatnim momencie. Nie zawiera ona jednak odpowiedzi na „preambułę doktrynalną” – ani pozytywnej, ani też negatywnej. Nie ma również próśb o wyjaśnienia czy zmianę tekstu w określonych punktach. Pismo Bractwa Kapłańskiego św. Piusa X będzie obecnie przedmiotem studiów Komisji, na które czele stoi kard. William Levada, będący jednocześnie prefektem Kongregacji Nauki Wiary.

Tornielli przypomina, że przekazana 14 września przełożonemu generalnemu Bractwa, bp. Bernardowi Fellayowi preambuła jest owocem dwuletnich rozmów przedstawicieli lefebrystów i Papieskiej Komisji Ecclesia Dei. Stolica Apostolska przewidywała możliwość zwrócenia się przez nich o wyjaśnienia czy zaproponowania dalszych uszczegółowień, chociaż nie widzi możliwości wprowadzania istotnych zmian. Członkowie Bractwa w myśli intencji Watykanu, aby uzyskać status kanoniczny w Kościele muszą złożyć wyznanie wiary, wymagane przez każdego, kto podejmuje urząd kościelny. Ponadto domaga się uznania, że w przypadku kontrowersji doktrynalnych ostatnie słowo należeć będzie do Stolicy Apostolskiej. Należy przypomnieć, że pomimo zdjęcia na początku roku 2009 przez Benedykta XVI ekskomuniki nałożonej mocą samego faktu na czterech biskupów, wyświęconych w 1988 r. przez abp Marcela Lefebvra bez zgody Ojca Świętego Bractwo nadal nie ma w Kościele statusu kanonicznego.

Tornielli przypomina, że bp Fellay wywiadzie zamieszczonym 28 listopada w serwisie informacyjnym lefebrystów DICI oraz w homilii wygłoszonej 8 grudnia stwierdził, że Bractwo nie może przyjąć „preambuły doktrynalnej” w jej obecnej postaci. Świadczy to zdaniem włoskiego watykanisty o napięcia wewnętrznych w obrębie tej grupy. Linia bpa Fellaya napotkała na silną krytykę i niezgodę przełożonych różnych dystryktów, przełożonych pojednaniu z Rzymem. Według informacji przekazanych na vaticaninsider w piśmie przesłanym z Ecône zawarto jedynie „dokumentację”, ale nie odpowiedź. Innym słowy bp Fellay chce po raz kolejny zyskać na czasie, odroczyć decyzję, uniknąć wypowiedzenia się w taki czy inny sposób.

W artykule zamieszczonym na łamach vaticaninsider pojawiają się głosy na temat napięć wewnętrznych w łonie Bractwa Kapłańskiego św. Piusa X. Newsletter tzw. sedewakantystów, Virgo-Maria.org mówi wręcz o możliwości usunięcia Fellaya z zajmowanego stanowiska jeszcze przed planowaną na lipiec 2012 r. kapitułą Bractwa, która ma zatwierdzić urzędy w ramach tej grupy. Obecnie należy oczekiwać na odpowiedź jaka w tej sprawie nadejdzie z Watykanu – stwierdza Andrea Tornielli.

[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 29162 Przeczytał: 334 tematy

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Sob 22:30, 31 Gru 2011 Powrót do góry

Image

Ładne zdjęcie Smile z blogu:
[link widoczny dla zalogowanych]

A właściwym wyjaśnieniem do powyższego artykułu za KAI jest to:

Rzym: Odpowiedź Bractwa na „preambułę doktrynalną”

Jak informuje portal Rorate Cæli, powołując się na przełożonych poszczególnych dystryktów FSSPX, 10 grudnia br. Bractwo Św. Piusa X dostarczyło Kongregacji Nauki Wiary odpowiedź na „preambułę doktrynalną” przekazaną 14 września przez prefekta tej dykasterii, kard. Wilhelma Levadę, delegatom instytutu przybyłym do Watykanu na kolejną turę rozmów doktrynalnych.

Andrzej Tornielli, watykanista włoskiego dziennika „La Stampa”, pisze, iż forma odpowiedzi stanowiła dla urzędników Kurii Rzymskiej pewne zaskoczenie: „Udzielono odpowiedzi — pisze Tornielli — ale nie była ona tym, czego oczekiwano w Watykanie, ponieważ składa się na nią — jak wyjaśniają informatorzy — «dokumentacja», a nie odpowiedź. Krótko mówiąc wydaje się, że bp Fellay nie chce się spieszyć i odkłada decyzję, unika wypowiadania się w jedną lub drugą stronę albo prosi o wyjaśnienia i ewentualne zmiany w tekście proponowanym przez Stolicę Apostolską” (źródło: rorate­‑caeli.blogspot.com, 21 grudnia 2011).

Blogerzy Rorate Cæli ufają tym informacjom Torniellego, podkreślają jednak, że zdarza mu się korzystać z mało wiarygodnych źródeł, szczególnie gdy idzie o relacjonowanie wewnętrznej sytuacji w Bractwie Św. Piusa X, gdy się opierał — i czyni to nadal — na mało wiarygodnych źródłach ze środowisk sedewakantystycznych.

[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 29162 Przeczytał: 334 tematy

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Śro 13:02, 18 Sty 2012 Powrót do góry

Andrea Tornielli informuje na łamach portalu [link widoczny dla zalogowanych] - tłumaczy KAI:

Stolica Apostolska analizuje drugą odpowiedź lefebrystów

W minionym tygodniu do Kongregacji Nauki Wiary dotarła druga, właściwa odpowiedź Bractwa Kapłańskiego św. Piusa X na preambułę doktrynalną, sformułowana zgodnie z żądaniami Stolicy Apostolskiej – informuje na łamach portalu vaticaninsider Andrea Tornielli.

Obecnie stanowi ona przedmiot szczegółowej analizy Papieskiej Komisji „Ecclesia Dei”.

Tornielli zaznacza, że pierwsza odpowiedź, która dotarła do Watykanu 21 grudnia ub. roku uznana została za niewystarczającą. Dlatego Kongregacja Nauki Wiary poprosiła stojącego na czele Bractwa bp. Bernarda Fellay’a o sformułowanie odpowiedzi na nowo, uznając, że pierwsza odpowiedź miała charakter „dokumentacji”. Drugi tekst jest bardziej zwięzły i jest obecnie bacznie studiowany przez konsultorów Papieskiej Komisji „Ecclesia Dei”. Jak twierdzi włoski watykanista proces ten będzie wymagał sporo czasu.

Zdaniem Torniellego ze względu na tak późną odpowiedź lefebrystów trudno oczekiwać, aby ustosunkowała się do niej w sposób definitywny obradująca w przyszłym tygodniu sesja plenarna Kongregacji Nauki Wiary, chociaż możliwość wydania komunikatu w tej kwestii znajduje się w programie sesji. Natomiast bardziej wiążące stanowisko może zająć obradująca w lutym jej kongregacja zwyczajna.

W przekazanej 14 września ub. roku preambule doktrynalnej Papieska Komisja „Ecclesia Dei” zwracała się do lefebrystów z żądaniem podpisania wyznania wiary, niezbędnego, aby być katolikiem. Przypomniano w niej, że członków Kościoła obowiązuje przyjmowanie z wiarą nie tylko prawd objawionych, deklaracji dogmatycznych, ale także Magisterium zwyczajnego i powszechnego. To ostanie oznacza, że wierni z uległością przyjmują nauczanie i wskazania, które są im przekazywane w różnych formach przez papieża i kolegium biskupów, nawet wówczas, gdy nie są proklamowane w formie dogmatycznej, jak ma to miejsce w większości dokumentów Magisterium.

Włoski watykanista przypomina, że przekazując lefebrystom tekst preambuły Stolica Apostolska zastrzegała, iż zostanie ona opublikowana dopiero w formie definitywnej, gdyż możliwe są modyfikacje pewnych jej sformułowań, choć nie o charakterze zasadniczym.

Jednocześnie Tornielli odnotowuje zmianę stanowiska lefebrystów. Początkowo bp Fellay twierdził, że preambuła stanowi wielki krok na drodze do jedności Bractwa św. Piusa X z Rzymem. Następnie po spotkaniu z 28 jego odpowiedzialnymi: rektorami seminariów i przełożonych dystryktów z całego świata, które odbyło się 7 października ub. roku w Albano pod Rzymem, choć podkreślał znaczenie dialogu ze Stolicą Apostolską, to jednak utrzymywał, że lefebryści nie mogą przyjąć preambuły w jej obecnej formie.

Jednocześnie watykanista „La Stampy” zauważa, że sam fakt, iż nowa odpowiedź bp. Fellay’a - uważana w Watykanie za pewien postęp - jest obecnie bacznie studiowana, świadczy, że nie ma w niej definitywnego „tak” albo „nie” wobec preambuły doktrynalnej. Zapewne akceptuje pewne jej sformułowania i wyraża zastrzeżenia wobec innych. Jest w niej też zapewne prośba o dodatkowe wyjaśnienia. Lefebryści nie chcą się zgodzić na te teksty soborowe, które mówią o kolegialności w Kościele, ekumenizmie, dialogu międzyreligijnym i wolności religijnej, uważając je za sprzeczne z Tradycją. Wydaje się, że kluczem jest właśnie rozumienie Tradycji.

Tornielli przypomina, że Benedykt XVI jeszcze przed wyborem na Stolicę Piotrową podkreślał, że Soboru Watykańskiego II nie można uważać za jakiś „superdogmat”, natomiast w swym słynnym przemówieniu do Kurii Rzymskiej z 22 grudnia 2005 r. podkreślił konieczność postrzegania go według hermeneutyki reformy w ciągłości Kościoła. Zdaniem watykanisty jest jeszcze nazbyt wcześnie, by dywagować nad tym, do czego doprowadzi obecna faza dialogu Stolicy Apostolskiej z Bractwem Kapłańskim św. Piusa X, który obecnie dokonuje się na drodze wymiany dokumentów i na odległość. Jak dotychczas nie powiedziano słowa definitywnego. „Papież pragnie uczynić co tylko możliwe, aby doprowadzić do jedności lefebrystów z Kościołem, a Fellay o tym dobrze wie” – stwierdza Tornielli.

[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 29162 Przeczytał: 334 tematy

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Śro 19:32, 18 Sty 2012 Powrót do góry

Oficjalny głos FSSPX za DICI:

Co z Rzymem i FSSPX?

DICI odpowiada...

Wielu zastanawia się nad treścią korespondencji skierowanej na początku grudnia do Rzymu przez biskupa Bernarda Fellaya w odpowiedzi na Preambułę doktrynalną, która została mu przedłożona przez kardynała Williama Levadę 14 września ubiegłego roku. Możemy przekazać, iż jako załącznik tej odpowiedzi Przełożony Generalny Bractwa Świętego Piusa X wysłał do Rzymu dobrze uargumentowane studium księdza Jeana-Michela Gleize'a opublikowane w Courrier de Rome (nr 350 – grudzień 2011), którego DICI opublikowało (...) najistotniejsze fragmenty. [link widoczny dla zalogowanych]

To studium, nazwane Rozstrzygająca kwestia, odpowiada na artykuł prałata Fernando Ocariza opublikowany w Osservatore Romano z 2 grudnia – obaj uczestniczyli bowiem w rozmowach doktrynalnych o Soborze Watykańskim II, które miały miejsce w Rzymie między październikiem 2009 a kwietniem 2011.

Zamiast spekulować o naturze odpowiedzi biskupa Fellaya, należy raczej przestudiować cały tekst księdza Gleize'a w Courrier de Rome, którego grudniowy numer został przekształcony w « Courrier à Rome » [List z Rzymu, którego grudniowy numer został przekształcony w "List do Rzymu"].

Ksiądz Alain Lorans

DICI : [link widoczny dla zalogowanych]
Fragmenty studium ks. Gleize'a po polsku: [link widoczny dla zalogowanych]

Za: [link widoczny dla zalogowanych]

Na traditii w tym temacie jest tu:
http://www.traditia.fora.pl/kosciol-w-mediach-swiat,61/odrzucenie-sv-ii-zanegowaniem-czegos-z-istoty-kosciola,7095.html
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 29162 Przeczytał: 334 tematy

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Wto 18:01, 24 Sty 2012 Powrót do góry

Teresa napisał:
Andrea Tornielli informuje na łamach portalu [link widoczny dla zalogowanych] - tłumaczy KAI:

Stolica Apostolska analizuje drugą odpowiedź lefebrystów

W minionym tygodniu do Kongregacji Nauki Wiary dotarła druga, właściwa odpowiedź Bractwa Kapłańskiego św. Piusa X na preambułę doktrynalną, sformułowana zgodnie z żądaniami Stolicy Apostolskiej – informuje na łamach portalu vaticaninsider Andrea Tornielli.
(...)

Do powyższej wypowiedzi pana Andrea Tornielliego, proszę przeczytać wypowiedź bp. Bernarda Fellaya, jaką skierował w swoim liście do przełożonych dystryktów FSSPX .

Biskup Bernard Fellay: Wbrew temu, co pisze Tornielli…

Na łamach włoskiego dziennika „La Stampa” oraz w związanym z gazetą portalu internetowym Vatican Insider watykanista Andrzej Tornielli zamieścił informację, że Bractwo Kapłańskie Św. Piusa X jest gotowe zaakceptować określone części preambuły doktrynalnej, przekazanej mu we wrześniu ubiegłego roku przez prefekta Kongregacji Nauki Wiary kard. Wilhelma Levadę. Przedstawiciele FSSPX mieli jednak prosić Stolicę Świętą o doprecyzowanie tych części dokumentu, które nadal budzą wątpliwości teologów Bractwa.

Według informacji Torniellego przedstawiciele kongregacji uznali, że „dokumentacja” przesłana 21 grudnia przez bp. Bernarda Fellaya jako odpowiedź na żądanie akceptacji treści preambuły była „niewystarczająca” i domagali się od przełożonego generalnego Bractwa sformułowania bardziej jednoznacznego stanowiska. Żądany dokument został przekazany 12 stycznia br.

Włoski watykanista stwierdził, że jego związany z Kongregacją Nauki Wiary anonimowy informator nazwał drugą odpowiedź Bractwa „zdecydowanym krokiem naprzód” (źródła: vaticaninsider.lastampa.it, KNA, kreuz.net, 17/18 stycznia 2012).

J.E. bp. Bernard Fellay, przełożony generalny FSSPX

Tymczasem przełożeni dystryktów FSSPX otrzymali w tej sprawie list bp. Bernarda Fellaya, z którego można się dowiedzieć, że:

1.Ponieważ odpowiedź na preambułę przesłana 21 grudnia 2011 r. zawierała tylko dokument doktrynalny, Rzym poprosił o sprecyzowanie stanowiska Bractwa. List z tym doprecyzowaniem bp Bernard Fellay wysłał 12 stycznia 2012 r. Wbrew temu, co twierdzi Tornielli nie jest to jednak „druga odpowiedź” ani nie stanowi on „kroku naprzód ku akceptacji preambuły”.

2. W przesłanym do Rzymu liście bp Fellay po raz kolejny wskazał, że problemy doktrynalne nie zostały wyjaśnione, a „hermeneutyka ciągłości” nie jest wystarczającą podstawą ich rozwiązania.

3. Myślą przewodnią jego listu było to, że prawdziwą przyczyną kryzysu w Kościele jest II Sobór Watykański i jego reformy. Biskup Fellay ponownie zwrócił uwagę na główne źródła wszystkich złych owoców soboru: ekumenizm, kolegializm, nową liturgię, chęć dostosowania się do świata itd.

4. Biskup Fellay uznał za niedopuszczalne ratyfikowanie tekstów niejasnych i dwuznacznych.

5. Biskup Fellay poprosił o jasną i wyraźną odpowiedź na pytanie, czy Rzym zechce gwarantować Bractwu całkowitą wolność głoszenia nieskażonej prawdy katolickiej oraz denuncjowania błędów (źródło: informacja przekazana przez przełożonego dystryktu Europy Wschodniej, ks. Karola Stehlina).

[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 29162 Przeczytał: 334 tematy

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Sob 21:28, 04 Lut 2012 Powrót do góry

"Lefebryści negatywnie o propozycjach Watykanu" - takie tytuły możemy dziś przeczytać na różnych stronach w necie, w związku z kazaniem biskupa Fellaya wygłoszonym 2 lutego 2012, w Winona - Seminarium (USA):
http://www.traditia.fora.pl/bractwo-kaplanskie-sw-piusa-x-fsspx,32/frag-kazania-bp-fellaya-wygloszone-2-lutego-2012-w-winona,7444.html

Poniżej news na wiara.pl za KAI:

Lefebryści negatywnie o propozycjach Watykanu

Przełożony generalny Bractwa Kapłańskiego św. Piusa X bp Bernard Fellay stwierdził, że kierowane przez niego ugrupowanie zmuszone jest odpowiedzieć negatywnie na propozycje pojednania zawarte w preambule doktrynalnej przedstawionej przez Papieską Komisję Ecclesia Dei. Swoje stanowisko zawarł w wygłoszonej wczoraj homilii w prowadzonym przez lefebrystów seminarium św. Tomasza z Akwinu w Winona w stanie Minnesota w USA.

Bp Fellay wyjaśnił, że Stolica Apostolska „zaakceptowała wszystkie nasze postulaty” z punktu widzenia organizacyjnego i praktycznego, udoskonalając propozycję przedstawioną 14 września ub.r. Pozostaje natomiast głęboka różnica doktrynalna.

Bp Fellay stwierdził, że Papieska Komisja Ecclesia Dei odpowiedzialna w Stolicy Apostolskiej za relacje z grupami tradycjonalistycznymi żąda od lefebrystów zaakceptowania aby „punkty kontrowersyjne II Soboru Watykańskiego takie jak ekumenizm i wolność religijna były odczytywane zgodnie z odwieczną nauką Kościoła. Jeśli jest więc coś dwuznacznego w nauce Kościoła należy to odczytywać tak jak zawsze odczytywał to Kościół na przestrzeni dziejów”.

Dla lefebrystów problemem jest to, że przykładem ciągłości między tradycyjną nauką Kościoła a nauką II Soboru Watykańskiego Watykan wskazuje właśnie na kwestie ekumenizmu i wolności religijnej, tak jak je interpretuje Katechizm Kościoła Katolickiego – „to właśnie punkty, które zarzucamy Soborowi” - stwierdził bp Fellay.

Odpowiedź lefebrystów jest obecnie przedmiotem refleksji Papieskiej Komisji Ecclesia Dei. Zdaniem przełożonego Bractwa Kapłańskiego św. Piusa X fakt, że Watykan jeszcze nie odpowiedział ma świadczyć o zakłopotaniu Stolicy Apostolskiej. „Powiedzieliśmy im bardzo jasno – jeśli przyjmiecie nas takimi jakimi jesteśmy, bez zmian, nie zmuszając nas do zaakceptowania tych spraw - jesteśmy gotowi. Jeśli natomiast chcecie nas zmusić do ich zaakceptowania – to tego nie uczynimy” – stwierdził bp Fellay.

„Myślę, że nie możemy dalej zmierzać ku zamieszaniu. Innymi słowy oznacza to, że oni co innego pojmują jako «tradycję» i pewnie także «spójność». Dlatego właśnie musimy powiedzieć «nie». Nie zamierzamy tego podpisać” – stwierdził bp Bernard Fellay.

Stolica Apostolska dotychczas nie komentowała tego wystąpienia. Natomiast austriacka „Katholische Presseagentur” twierdzi, że w najbliższych tygodniach Watykan opublikuje odpowiedź na list lefebrystów. Nie jest jasne, czy będzie w niej zawarta decyzja definitywna, czy też prośba o dalsze wyjaśnienia.

[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 29162 Przeczytał: 334 tematy

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Sob 21:31, 04 Lut 2012 Powrót do góry

Kazanie bp Fellaya po angielsku:
[link widoczny dla zalogowanych]

Rorate caeli widzi sprawę inaczej; Stolica Apostolska-FSSPX: umiejętności rozumienia czytania pilnie potrzebne
[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 29162 Przeczytał: 334 tematy

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Sob 21:38, 04 Lut 2012 Powrót do góry

A co na świecie piszą? - nic nowego, piszą w tym samym tonie co KAI i rada z blogu rorat caeli bardzo przydatna; umiejętności rozumienia czytania pilnie potrzebne!

Na kreuz.net w tym temacie:

[link widoczny dla zalogowanych]

FSSPX to zdrowa komórka w chorym ciele Kościoła

A co jeszcze inni piszą? - też ten sam ton jak powyżej, bez umiejętności rozumienia czytania Rolling Eyes

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 29162 Przeczytał: 334 tematy

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Nie 22:45, 05 Lut 2012 Powrót do góry

Poniżej głos rozsądku i umiejętnego czytania ze zrozumieniem w temacie Stolica Apostolska - FSSPX

Arkadiusz Robaczewski

Spór jest, ale dobra wola też.

Spór między Stolica Apostolską a Bractwem Kapłańskim św. Piusa X jest sporem prawdziwym i poważnym; jest przy tym jednym z nielicznych sporów prowadzonych właśnie w sposób rzeczowy i poważny. Dobrą wolę jego stron można przyjmować nie tylko jako hipotezę. Jest ona bowiem widoczna w słowach, w gestach, a jej źródłem jest świadomość wagi przedmiotu sporu – równie wysoka po obu jego stronach. Nieco inaczej jednak przedmiot ów jest identyfikowany przez każdą ze stron. Dla Stolicy Apostolskiej najważniejsza i postawiona w pierwszym rzędzie jest jedność i porządek dyscyplinarny, który jest jej widocznym znakiem. Dla osiągnięcia jedności, choćby zbudowanej „na siłę”, byle wyrażonej poprzez porządek dyscyplinarnego przedstawiciele Kongregacji Doktryny Wiary uznają niemal bez reszty zasadność zastrzeżeń doktrynalnych, jakie wobec dokumentów Soboru Watykańskiego II zgłasza Bractwo Kapłańskie św. Piusa X. Celem zaś piusowców, wbrew mniemaniom komentatorów, nie jest legalizacja statusu kanonicznego. Bractwo, nie posiadając tego statusu, i tak z olbrzymim sukcesem prowadzi misję ewangelizacyjną na wszystkich kontynentach, a swym dynamizmem pastoralnym dystansuje obumierające struktury kościelne, zwłaszcza na Zachodzie, ale tez skutecznie konkuruje z tymi nieco żywszymi na Wschodzie i Południu. Uzyskanie statusu kanonicznego jest celem akcydentalnym, wtórnym wobec celu zasadniczego. Tym zaś jest wyjaśnienie zasadniczych, a spornych kwestii doktrynalnych, dotyczących takich zagadnień jak: natura dialogu ekumenicznego, powinności katolików wobec władzy świeckiej i państwa, relacji między władzą Papieża i biskupów, wolności religijnej czy też spraw związanych z katolickim kultem odbywającym się w liturgii. Tradycjonaliści zauważają, zapewne nie bez racji, że przyczyną współczesnego kryzysu Kościoła, a także całkowitego wyhamowania jego dynamizmu ewangelicznego we współczesnym świecie, są zmiany wywołane Soborem Watykańskim II. Jednocześnie przedstawiciele Bractwa doskonale rozumieją, że Rzym nie jest w stanie z dnia na dzień przekreślić i unieważnić stawianych w cieniu podejrzeń dokumentów soborowych. Dlatego w zamian za pożądaną przez Rzym zgodę na jedność dyscyplinarną, domaga się tylko swobody głoszenia doktryny katolickiej. Dla Bractwa doktryna katolicka to tradycyjne nauczanie Kościoła, bez jego interpretacji i przekształceń, jakim było ono poddana w laboratoriach działających w czasie trwania i po Soborze Watykańskim II. Wyszła ona bowiem z nich tak spreparowana, że, w najlepszym razie, tylko przy nadzwyczajnych ekwilibrystykach intelektualnych można wykazać, że ów spreparowany na nowo kształt nie zaprzecza tradycyjnej doktrynie, która nie może w swej istotnej części podlegać zmianie. Dokumenty soborowe naruszają ową niezmienną istotę - twierdzi Bractwo Kapłańskie św. Piusa X. Jak dotąd żaden teolog w sposób wystarczająco zasadny nie zakwestionował tego takiego postawienia sprawy. Obiekcje Bractwa, choć kontrowersyjne dla wielu, uśpionych propagandą sukcesu „posoborowej odnowy”, są też poważnie traktowane przez „teologicznych komandosów”, oddelegowanych do rozmów z Bractwem.

Okazuje się, że nie tylko przez nich. Nawet jeżeli Stolica Apostolska nie przyznaje tego oficjalnie, to pośród wysoko postawionych hierarchów, kilku kardynałów i niektórych znaczących pracowników Kurii Rzymskiej, stanowisko Bractwa jest przyjmowane nie tylko ze zrozumieniem, ale też z życzliwością, a przede wszystkim nadzieją, że postępujący szybko a widoczny gołym okiem kryzys, a właściwie trwająca, zwłaszcza na obszarze Europy i obu Ameryk, destrukcja dyscyplinarna i doktrynalna Kościoła, powiedzmy, oficjalnego, w konfrontacji z wyrazistością doktrynalną, a zarazem skutecznością duszpasterską Bractwa Kapłańskiego św. Piusa X, w niedługim czasie skłoni Kongregację Doktryny Wiary do wykonania kroków, które zapewnią mu swobodę działania w Kościele już bez odium wspólnoty mającej nieuregulowaną sytuację kanoniczną. Z głosów, które usłyszał świat dość wspomnieć wypowiedź bpa Atanazego Schnaidera z Kazachstanu,który zwrócił się z prośbą do papieża o dwa środki przeciwko nadużyciom posoborowym: o wydanie czegoś w rodzaju „Syllabusa” przeciw błędom doktrynalnym interpretacji Soboru Watykańskiego II i mianowanie biskupów, którzy są „święci, odważni i głęboko zakorzenieni w tradycji Kościoła.Nie jest to głos odosobniony. W dodatku wiele z nich, jeszcze bardziej radykalnych i krytycznych wobec Vaticanum II nie jest wypowiadanych publicznie.

Natomiast zupełnie nieprzystające do obecnej sytuacji zrodzonej przez rozmowy między Stolicą Apostolską a Bractwem sa pohukiwania wobec piusowców, że powinni się podporządkować władzy papieża, a nie stawiać „niemożliwe do spełnienia żądania”. Nie jest też prawdą, że pośród tych „niemożliwych do spełnienia żądań” jest i takie, że „to Kościół ma powrócić do jedności z Bractwem”. Takie zdanie jest po prostu fałszywe, a problem znacznie poważniejszy: otóż dziś Stolica Apostolska dostrzega druzgocącą klęskę, i to w skali globalnej, niektórych wprowadzanych tryumfalnie przed kilkudziesięcioma laty rozwiązań teologicznych i duszpasterskich. Bractwo zaś, które również już przed kilkudziesięcioma laty ową klęskę wieszczyło, ma do zaproponowania lek. Obie strony próbują porozumieć się co do tego, w jakiej dawce i w jaki sposób ten lek zastosować.

Niezrozumiały jest tez pojawiający się postulat konieczności „podporządkowania się Bractwa Ojcu św.” „Otóż – wyjaśniają biskupi i kapłani Bractwa - jesteśmy podporządkowani papieżowi, uznajemy zwierzchnictwo Benedykta XVI nad Kościołem Katolickim, (podobnie jak zwierzchnictwo poprzednich papieży), za niego modlimy się w Kanonie. Mamy jednakże poważne i uzasadnione zastrzeżenia,co do niektórych kwestii doktrynalnych. Że są uzasadnione – pokazuje to wspomniany stan głębokiego kryzysu doktrynalno - dyscyplinarnego, który dotknął Kościół w ostatnich dziesięcioleciach. Na pewno też trzeba znaleźć odpowiedź pytania, dlaczego nowe ujęcie ekumenizmu proklamowane i praktykowane w ostatnich dziesięcioleciach, jest sprzeczne z "Mortalium animos" Piusa XI, albo, podobnie, jak traktować sprzeczność pomiędzy "Syllabus errorum" a "Dignitatis humanae"? Czy jest to sprzeczność wyłącznie na poziomie sformułowań, czy też dotyczy sprzeczności doktrynalnej? Nie są to kwestie błahe i wcześniej lub później bez wątpienia zostaną wyjaśnione. Dobrze, że Bractwo mobilizuje Stolicę Apostolską, by stało się to możliwie najszybciej. Im szybciej owo wyjaśnienie nastąpi, tym mniejsze będzie zamieszanie i starty, jakie Kościół z powodu ewidentnych a niewyjaśnionych wciąż sprzeczności, ponosi. Bez wyrazistości doktrynalnej, bez radykalizmu, bez bycia znakiem sprzeciwu - wiele dusz nie będzie miało szansy poznać Miłości Chrystusa i dać się Jej ogarnąć. Świat zaś, gdy jasne światło Chrystusowego Kościoła pozostanie za owymi dwuznacznościami ukryte, będzie coraz bardziej pogrążał się w mroku, w którym nie sposób odróżnić prawdę od fałszu, dobro od zła, piękno od szpetoty. Będzie to świat, który wymarzył sobie ojciec kłamstwa i zamętu.

Dlatego trzeba mieć nadzieję, że postulat powrotu do jasności doktrynalnej i żarliwej praktyki duszpasterskiej, która tej jasności są znakiem i konsekwencją, a który tak mocno podnosi i tak skutecznie realizuje Bractwo Kapłańskie św. Piusa X – nie zostanie zlekceważony i zepchnięty z drogi Kościoła.

[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 29162 Przeczytał: 334 tematy

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pią 18:30, 16 Mar 2012 Powrót do góry

Po spotkaniu kard. Williama Levady z bp. Benardem Fallay’em. Papież czeka na dalsze wyjaśnienia

„Stolica Apostolska poprosiła przełożonego generalnego Bractwa Kapłańskiego św. Piusa X o wyjaśnienie jego stanowiska, aby można było przezwyciężyć obecne podziały, jak tego sobie życzy Benedykt XVI” – czytamy w watykańskim komunikacie po dzisiejszym spotkaniu prefekta Kongregacji Nauki Wiary kard. Williama Levady z bp. Benardem Fallay’em. Trwało ono dwie godziny. „Ożywiała je troska, by uniknąć rozłamu w Kościele, którego skutki mogłyby być bolesne i trudne do przewidzenia” – stwierdza komunikat.

W styczniu do Watykanu dotarła odpowiedź bractwa na tzw. preambułę doktrynalną, w której podane zostały niektóre zasady doktrynalne oraz kryteria interpretacji nauki katolickiej niezbędne, by zapewnić wierność nauczaniu Kościoła. Jej przyjęcie zostało przedstawione jako warunek pełnego pojednania bractwa ze Stolicą Apostolską. Odpowiedź lefebrystów została poddana ocenie Kongregacji Nauki Wiary oraz Benedykta XVI. Uznano ją za niewystarczającą, aby można było przezwyciężyć problemy doktrynalne, które leżą u podstaw podziałów między Stolicą Apostolską i Bractwem. Stąd prośba o dalsze wyjaśnienia. Założone przez abp. Marcela Lefebvre’a Bractwo ma na to czas do 15 kwietnia – sprecyzował ks. Federico Lombardi SJ.

[link widoczny dla zalogowanych]

Komunikat na DICI ze spotkania prefekta Kongregacji Nauki Wiary i Przełożonego Generalnego Bractwa Kapłańskiego Świętego Piusa X (16 marzec 2012)
(...)
[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)