Forum Tradycji Katolickiej Strona Główna  
 FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 Prezentacja ''Instrumentum laboris'' Synodu o rodzinie ... Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 28521 Przeczytał: 480 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pią 11:50, 27 Cze 2014 Powrót do góry

Watykańska prezentacja Instrumentum laboris Synodu o rodzinie: nie będzie dyskusji nad zmianą katolickiej doktryny

„Rodzina jest podstawowym elementem rozwoju człowieka i społeczeństwa” – w dniu prezentacji dokumentu roboczego październikowego Synodu Biskupów o rodzinie przypomina o tym na Twitterze Papież Franciszek. Kilkudziesięciostronicowe Instrumentum laboris zaprezentowano w watykańskim biurze prasowym.

Ewangelia rodziny, trudne sytuacje rodzinne oraz wychowanie do życia i wiary w rodzinie – to trzy główne osie, wokół których osnuty jest dokument. Zawiera on i syntetyzuje odpowiedzi na kwestionariusz o małżeństwie i rodzinie, nadesłane do Watykanu z całego świata. „Duszpasterstwo rodzin w obliczu nowych wyzwań to główne zadanie, jakiemu będą musieli sprostać ojcowie synodalni” – mówił na prezentacji abp Bruno Forte, sekretarz specjalny Synodu.

„Charakter duszpasterski, jaki Papież Franciszek pragnie nadać zbliżającemu się Synodowi, widać w tym dokumencie wyraźnie – mówił w czasie prezentacji abp Forte. – Nie będzie poddawać się pod dyskusję nauczania Kościoła, wielokrotnie potwierdzonego w minionych latach w różnych wystąpieniach Magisterium. Chodzi o refleksję nad duszpasterskimi sposobami aplikacji tego nauczania i nad tym, w jaki sposób je na nowo proponować, zaczynając choćby od nowego języka. Podkreśla się ponadto, że działanie Kościoła wobec osób znajdujących się w trudnej czy nieuregulowanej sytuacji rodzinnej powinno odzwierciedlać miłosierdzie, z jakim Bóg traktuje wszystkie swoje dzieci. Nie ma to jednak nic wspólnego z banalizującym sloganem «katolickiego rozwodu», o którym wielu mówiło, że zaproponuje go Synod. Medycyna miłosierdzia nigdy nie ma na celu przyczynić się do zatonięcia statku, ale zawsze dąży do uratowania go z burzy i zaproponowania rozbitkom odpowiedniego przyjęcia, troski i niezbędnej pomocy. Jeśli nie zrozumie się tej podstawowej intencji, nieodwracalnie wypaczy się to, co ten Synod będzie mógł powiedzieć o sytuacji osób w separacji, rozwiedzionych, rozwodników żyjących w nowych związkach czy też na temat konkubinatu i związków osób tej samej płci”.

Abp Forte wskazał jednocześnie, że ważnym wyzwaniem staje się współcześnie otwarcie na życie i wychowanie do wiary w rodzinie. Trzeba tu nowego zaangażowania duszpasterskiego. Przypomniał zarazem, że nauczanie Kościoła na temat rodziny jest wciąż niewystarczająco znane, także wśród samych księży.

„W niektórych regionach świata mentalność antykoncepcyjna i rozpowszechnienie indywidualistycznego modelu antropologii determinują znaczny spadek demograficzny – zaznaczył sekretarz specjalny Synodu. – Nie bierze się jednak wystarczająco pod uwagę jego konsekwencji społecznych i ludzkich. Polityka denatalistyczna obniża jakość relacji między małżonkami oraz relacji międzypokoleniowych. Stąd też Kościół w swej duszpasterskiej trosce podejmuje refleksję na tym, jak można wzmocnić mentalność bardziej otwartą na życie. To wyzwanie jest stawką w grze, gdyż idzie o przyszłość człowieka, stąd też zaangażowanie wspólnoty chrześcijańskiej na tym obszarze nabiera dziś szczególnego znaczenia w służbie człowiekowi i jego przyszłości. Instrumentum laboris zachęca tutaj do ponownego odkrycia przesłania encykliki Pawła VI Humane vitae, tyleż samo kontestowanej, co niezrozumianej i mało znanej”.

W czasie watykańskiej prezentacji Instrumentum laboris przypomniano, że Synod o rodzinie będzie przebiegał dwuetapowo. Owoce tegorocznego Zgromadzenia Nadzwyczajnego Synodu Biskupów zostaną wykorzystane do przygotowania dokumentu roboczego na Zgromadzenie Zwyczajne w roku 2015. Dopiero po nim opublikowany zostanie zaaprobowany przez Papieża dokument końcowy.

[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 28521 Przeczytał: 480 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pią 11:55, 27 Cze 2014 Powrót do góry

Watykan ujawnia, o czym będą rozmawiali biskupi podczas Synodu

Watykan opublikował dokument poświęcony wyzwaniom ewangelizacyjnym dotyczącym rodziny „w dobie kryzysu kulturowego, społecznego i duchowego”. Hierarchowie mają się z nim zapoznać, by w październiku podczas Nadzwyczajnego Synodu Biskupów zaproponować rozwiązania, które pozwolą Kościołowi skutecznie przekazywać nauki moralne.

75-stronicowe opracowanie "Instrumentum laboris" odnosi się do odpowiedzi wiernych na pytania zawarte w kwestionariuszach rozprowadzanych w wybranych diecezjach na świecie, a także na opiniach różnych środowisk katolickich dotyczących najbardziej palących wyzwań ewangelizacyjnych w odniesieniu do rodziny. Dokument porusza m. in. kwestie antykoncepcji, rozwodu i ponownego ożenku, tzw. małżeństw tej samej płci i adopcji dzieci przez nich, seksu przedmałżeńskiego, zapłodnienia in vitro, sposobu traktowania dzieci z rodzin rozbitych itp.

Autorzy dokumentu zwracają uwagę na rosnące lekceważenie nauki moralnej wśród samych katolików wskutek szerzenia się „kultury hedonistycznej, relatywizmu, materializmu; indywidualizmu i sekularyzmu”.

Naturalne planowanie rodziny zamiast antykoncepcji
Napisano, że „większość katolickich par” nie przestrzega nauczania Kościoła dotyczącego stosowania sztucznej antykoncepcji. „Dla wielu katolików pojęcie odpowiedzialnego rodzicielstwa oznacza wspólną odpowiedzialność w sumieniu, aby wybrać najbardziej odpowiednią metodę antykoncepcji” – zauważono.

Dokument podkreśla, że duchowni powinni skupić się na promowaniu naturalnego planowania rodziny, akceptowanego przez Kościół, które zachęca do odpowiedzialnych decyzji o wielkości rodziny, przy jednoczesnym poszanowaniu ludzkiej płodności i "godności relacji seksualnych między mężem a żoną."
Biskupi wyrazili szczególne zaniepokojenie "ideologią gender… zgodnie z którą płeć każdej osoby okazuje się być po prostu wynikiem uwarunkowań społecznych i potrzeb bez odnoszenia jej do seksualności biologicznej człowieka”.

Nauczanie prawa naturalnego
Hierarchowie dostrzegają potrzebę lepszego nauczania "antropologii chrześcijańskiej”. Zauważono, że wielkim problemem w dzisiejszym świecie jest odrzucenie lub nierozumienie przez współczesną kulturę teorii "prawa naturalnego", z którego wynika katolicka nauka moralna.

Dokument zwraca uwagę, że wielu katolików - ze względu na „czynniki ekonomiczne” - lekceważy nauczanie Kościoła np. konkubinaty mogą szerzyć się wskutek braku środków finansowych na założenie rodziny, albo wskutek bezrobocia wśród młodzieży, braku mieszkań itp. „Powszechna mentalność antykoncepcyjna" może wynikać po części z braku opieki nad dzieckiem, elastycznych godzin pracy, urlopu wychowawczego. "Długie godziny pracy” wpływają na relacje rodzinne itd.

"Kościół jest powołany do zaoferowania prawdziwego wsparcia dla godnej pracy, płacy i polityki fiskalnej sprzyjającej rodzinie oraz dla programów pomocy dla rodzin i dzieci" - stwierdzono.

Dokument zwraca uwagę także na skandale związane z seksualnym wykorzystywaniem dzieci przez księży, które "znacząco osłabiły kościelną wiarygodność moralną, tak jak i inne formy "antyświadectwa,” np. rozrzutny tryb życia niektórych duchownych.

Rozwodnicy po ponownym ożenku nie mogą przyjmować Komunii św.
Biskupi uznają, że należy z miłosierdziem podchodzić do coraz większej liczby par żyjących w "nieregularnych" związkach, w tym do rozwiedzionych katolików, którzy zawarli ponowny związek bez uzyskania stwierdzenia nieważności małżeństwa. Podkreślono jednak, że w żadnym wypadku nie mogą oni przyjmować Komunii św.

Choć zauważono, że osoby takie są niezwykle "sfrustrowane" i domagają się szybszej oraz prostszej procedury orzekania nieważności wcześniej zawartego małżeństwa, hierarchowie ostrzegli, że takie „uproszczenie” może wpływać na wypaczanie doktryny Kościoła o nierozerwalności małżeństwa.
Niektórzy biskupi chcą, aby większą uwagę zwrócić na osoby rozwiedzione, które nie zawarły ponownie związku małżeńskiego, ale pozostają wierne ślubnej przysiędze i często cierpią, a Kościół nie troszczy się o nie odpowiednio.

Dokument zwraca także uwagę na istnienie związku między rozpadem rodziny i kryzysu wiary, który wg hierarchów wynika m.in. ze wzrostu liczby rodziców samotnie wychowujących dzieci. Dzieci te nie odczuwają miłości ojca, przez co trudno im doświadczyć miłości Boga Ojca.

Sprzeciw wobec agresywnej promocji zachowań homoseksualnych
Jeśli chodzi o związki pomiędzy partnerami tej samej płci, biskupi z całego świata "starają się znaleźć równowagę między nauczaniem Kościoła na temat rodziny i szacunku, bez dokonywania oceny postaw wobec ludzi żyjących w takich związkach”.

Wyjaśniono jednak, że należy dokonać rozróżnienia między tymi, którzy walczą ze swoimi skłonnościami dyskretnie a tymi, którzy dają zgorszenie innym i promują zachowania homoseksualne w sposób agresywny.
Biskupi chociaż zastrzegli, że sprzeciwiają się adopcji dzieci przez pary tej samej płci, prawie wszyscy przyznali, że będą chrzcić dzieci z takich związków.

Hierarchowie stwierdzili, że dzieci rodziców żyjących w "nielegalnych" związkach należy przyjmować do szkół katolickich. Nie powinny one odczuwać wykluczenia ani ponosić kary za „wybory i sytuacje życiowe ich rodziców”.

[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 28521 Przeczytał: 480 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Śro 10:30, 03 Wrz 2014 Powrót do góry

Dokument Instrumentum laboris po angielsku
(...)
[link widoczny dla zalogowanych]


Instrumentum Laboris: pełny tekst po polsku prezentuje strona watykańska
(...)
[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 28521 Przeczytał: 480 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Śro 10:57, 03 Wrz 2014 Powrót do góry

(...)

Czy Sobór Watykański II był soborem zdradzonym? Przez kogo?

Jest to istotne pytanie, po publikacji Instrumentum laboris, dokumencie Watykanu, który doprowadzi do dyskusji w nadchodzącym Synodzie o Rodzinie. Teksty cytowane przez Instrumentum laboris są w rzeczywistości, tylko z Soboru lub post-soborowe, jakby nastąpiła radykalna zmiana w Magisterium Kościoła od 1960 roku na temat rodziny, który ma zasadnicze znaczenie dzisiaj.

(...)

[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 28521 Przeczytał: 480 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Śro 18:34, 03 Wrz 2014 Powrót do góry

„Instrumentum laboris” mgliście o prawie naturalnym

Prof. Roberto de Mattei zauważa, że podczas synodu zaplanowanego na październik biskupi będą rozmawiać na temat kondycji rodziny i małżeństwa w oparciu o dokument, który zaciemnia koncepcję prawa naturalnego. „Instrumentum laboris” posiada niepokojący charakter, najpewniej stanie się podstawą gorącej dyskusji.

Biskupi dyskutować będą w oparciu o dokument „Instrumentum laboris”, opracowany na podstawie odpowiedzi na ankietę wstępną. Poza socjologiczną analizą, dokument ten – ocenia prof. de Mattei - zawiera „pewne niepokojące fragmenty, które wypaczają ideę prawa naturalnego”. Jak można przeczytać, według Ludu Bożego „koncepcja prawa naturalnego okazuje się być dzisiaj - w różnych kontekstach kulturowych - bardzo problematyczna, o ile nie całkowicie niezrozumiała”.

De Mattei zauważa, że autorzy dokumentu sugerują porzucenie koncepcji prawa naturalnego lub jej „ponowne odczytanie” w sposób odpowiadający sytuacji kulturowej. To z kolei wydaje się przeczyć papieskiemu nauczaniu ostatnich dekad. Historyk przywołuje tu nauczanie moralne Pawła VI zawarte w encyklice „Humanae vitae” z 1968 i encyklikę Jana Pawła II pt. „Evangelium vitae” z 1995 roku. Jak czytamy w tym ostatnim dokumencie, „każdy człowiek szczerze otwarty na prawdę i dobro może dzięki światłu rozumu i pod wpływem tajemniczego działania łaski rozpoznać w prawie naturalnym wypisanym w sercu (Rz 2, 14-15 ) świętość ludzkiego życia od samego początku aż do kresu”. W encyklice „Veritatis splendor” z 1993 r. Jan Paweł II podkreślał, że odrzucenie prawa naturalnego jest owocem „mniej lub bardziej ukrytych wpływów nurtów myślowych, które prowadzą do zerwania więzi istniejącej między ludzką wolnością a prawdą”.

De Mattei przypomina także nauczanie Benedykta XVI, który wzywał do poważnej refleksji nad kwestią prawa naturalnego i odkrycia na nowo „prawdy wspólnej dla całej ludzkości”. Papież przypomniał podczas przemówienia na Uniwersytecie Laterańskim w 2007 r., że „wszystkie systemy prawne, zarówno wewnętrzne jak i międzynarodowe ostatecznie czerpią legitymację z ich zakorzenienia w prawie naturalnym”. Te normy etyczne wyryte w sercu ludzi – kontynuował Benedykt XVI - „stanowią ważny bastion przeciwko nadużyciom władzy i manipulacjom ideologicznym”. Ojciec św. podkreślił także, że „prawo naturalne nie jest w rzeczywistości prawem fizycznym, biologicznym, ale moralnym i metafizycznym porządkiem stworzenia, który człowiek może odkryć za pomocą rozumu”.

Włoski historyk przywołał krótkie opracowanie kard. Zenona Grocholewskiego pt. „Refleksje na temat prawa”. Jak tłumaczył w nim kardynał, prawo naturalne jest „prawem ogólnym i powszechnym” obowiązującym tak wierzącego jak i niewierzącego. Kościół stoi na straży prawa naturalnego i nawet papież nie może go zmienić.

Profesor de Mattei wskazuje na poważne zagrożenie zaciemnienia i utraty koncepcji prawa naturalnego, co doprowadzi do narzucenia regulacji sprzecznych z naturą człowieka. W trakcie październikowego synodu dojdzie do bardzo gorącej dyskusji.

Źródło: [link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
marchewa
Użytkownik


Dołączył: 05 Paź 2014
Posty: 1 Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Warszawa
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Nie 17:15, 05 Paź 2014 Powrót do góry

Teresa napisał:
Dokument Instrumentum laboris po angielsku
(...)
[tu adres strony]

Instrumentum Laboris: pełny tekst po polsku prezentuje strona watykańska
(...)
[tu adres strony, którego wkleić nie mogę, bo dopiero przed chwilą zarejestrowałam się głównie po to, aby odpowiedzieć na ten post]


Z całym szacunkiem, ale tekst po polsku przytoczony przez panią pochodzi z poprzedniego synodu, dotyczącego innej tematyki. Prawdę powiedziawszy jestem doprawdy zdumiona, że do tej pory nikt nie przetłumaczył jeszcze tego tekstu, zwłaszcza że został opublikowany tyle miesięcy temu, a synod zaraz się zacznie.
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 28521 Przeczytał: 480 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Nie 21:08, 05 Paź 2014 Powrót do góry

Dziękuję bardzo za tę uwagę. Tak, jest to z Synodu dotyczącego "nowej ewangelizacji"- 2012 r. Ostatniego "Instrumentum laboris" - 2014 r. nie ma tłumaczenia po polsku, wszędzie są tylko takie krótkie prezentacje. Znalazłam mały fragment:

W sprawie związków osób tej samej płci

110. W kwestii związków osób tej samej płci, odpowiedzi Episkopatów odnoszą się do nauczania Kościoła. "Nie ma absolutnie żadnych podstaw dla uznania związków homoseksualnych, aby traktować je w jakikolwiek sposób podobny lub nawet analogiczny do Bożego planu dla małżeństwa i rodziny. [...] Niemniej, według nauczania Kościoła, mężczyźni i kobiety o skłonnościach homoseksualnych "powinni być traktowani z szacunkiem, współczuciem i delikatnością. Należy unikać wobec nich każdej oznaki niesłusznej dyskryminacji "(Kongregacja Nauki Wiary, Uwagi dotyczące projektów legalizacji związków między osobami homoseksualnymi, 4). Odpowiedzi wskazują, że uznanie w prawie cywilnym związków między osobami tej samej płci, w dużej mierze zależy od kontekstu społeczno-kulturowego, religijnego i politycznego. W związku z tym, że konferencje biskupie opisują trzy przypadki: pierwszy ma miejsce, gdy podejmowane są działania represyjne i karne w reakcji na zjawisko homoseksualizmu we wszystkich jego aspektach, w szczególności, gdy manifestacja publiczna homoseksualizmu jest zakazana przez prawo cywilne. Niektóre odpowiedzi wskazują, że w tym kontekście Kościół zapewnia różne formy opieki duchowej dla pojedynczych, osób homoseksualnych, którzy szukają pomocy w Kościele.

111. Drugi kontekst jest taki, w którym zjawisko homoseksualizmu jest płynne. Homoseksualizm nie jest karany, ale po prostu tolerowany, dopóki nie staje się widoczny lub upubliczniany. W tym kontekście przepisy w sprawie związków partnerskich między osobami tej samej płci, zwykle nie istnieją. W kręgach politycznych, zwłaszcza na Zachodzie, jednak tendencją wzrostową jest przyjęcie przepisów przewidujących zarejestrowanie związków partnerskich lub tzw. "małżeństw" między osobami tej samej płci. Ludzie opowiadając się za niedyskryminacją, popierają tę ideę, Podejście to, które jest postrzegane przez wierzących i większą część społeczeństwa, w Europie Środkowej i Wschodniej, jako narzucane przez kulturę polityczną i zagraniczną.

112. Odpowiedzi opisujące trzeci kontekst, gdzie państwo wprowadziło przepisy uznające związki cywilne lub tak zwane "małżeństwa" między osobami homoseksualnymi. W niektórych krajach, sytuacja odzwierciedla prawdziwą redefinicję małżeństwa, w którym para jest rozpatrywana tylko w kategoriach prawnych, takich jak "odniesienia równych praw" i "niedyskryminacji", bez żadnej myśli do konstruktywnego dialogu w tej sprawie na podstawie pogłębionych antropologicznie kwestii i postawienia w centrum dobra osoby ludzkiej, zwłaszcza integralnego dobrobytu dzieci w tych związkach. Gdy zrównuje się prawnie małżeństwa heteroseksualne i homoseksualne, państwo często pozwala na przyjęcie dzieci (dzieci biologicznych albo partnera lub dzieci urodzonych dzięki sztucznemu zapłodnieniu). Tak jest w przypadku, w szczególności w krajach anglosaskich i Europy Środkowej.

Ocena Kościołów partykularnych.

113. Każda konferencja biskupów wyraziła sprzeciw wobec "przedefiniowania" małżeństwa między mężczyzną i kobietą, poprzez wprowadzenie ustawodawstwa zezwalającego na związek między dwoma osobami tej samej płci. Konferencje Episkopatów obszernie wykazały, że starają się znaleźć równowagę między nauczaniem Kościoła na temat rodziny i szacunku, bez dokonywania oceny postawy wobec ludzi żyjących w takich związkach. Na ogół, skrajne reakcje na te związki, czy to kompromisowe czy bezkompromisowe, nie wydają się ułatwiać opracowania skutecznego programu duszpasterskiego, który jest zgodny z Magisterium i współczuciem wobec osób, których dotyczy.

114. Czynnikiem, który wyraźnie wpływa na duszpasterstwo Kościoła i który komplikuje poszukiwanie zrównoważonej postawy w tej sytuacji jest promowanie ideologii Gender. W niektórych miejscach, to ideologia dąży do wywarcia wpływu nawet na poziomie podstawowym, który rozprzestrzeniając się w mentalności, chcąc wyeliminować homofobię, proponuje w istocie podważenie tożsamości seksualnej.

115. Konferencje Episkopatów dostarczają różnych informacji o związkach między osobami tej samej płci. W krajach, w których istnieje prawodawstwo dotyczące związków cywilnych, wielu wiernych wypowiada się na rzecz szacunku i nieosądzającej oceny postawy wobec tych ludzi i duszpasterstwa, które próbuje ich zaakceptować. To nie znaczy jednak, że wierni dają równy status małżeństwa heteroseksualnego i związków partnerskich między osobami tej samej płci. Niektóre reakcje i obserwacje wyrażają obawę, że przyjęcie przez Kościół ludzi w takich związkach może być interpretowane jako uznanie ich związku.

Niektóre wytyczne duszpasterskie.

116. Rozważając możliwość opieki duszpasterskiej skierowanej do tych ludzi, należy dokonać rozróżnienia między tymi, którzy dokonali prywatnego, często bolesnego, wyboru i życia w dyskrecji, aby nie dawać zgorszenia innym i tych, których zachowanie promuje aktywnie i często agresywnie - zwraca się na to uwagę. Wiele konferencji podkreśla, że ze względu na fakt, że związki te są stosunkowo nowym zjawiskiem, nie istnieją programy duszpasterskie w tym zakresie. Inni przyznają pewien niepokój w związku z wyzwaniem, jakim jest zaakceptowanie tych ludzi z duchem miłosierdzia, i równoczesne trzymanie się nauczania moralnego Kościoła, a także jednocześnie staranie się zapewnienia właściwej opieki duszpasterskiej, która uwzględnia każdy aspekt osoby. Niektóre odpowiedzi polecają nie używać wyrażeń takich jak "gej", "lesbijka" czy "homoseksualista" do określenia tożsamości osoby.

117. Wiele odpowiedzi i uwagi wymagają refleksji teologicznej w dialogu z nauk humanistycznymi które, rozwijają wieloaspektowe spojrzenie na zjawisko homoseksualizmu. Inni zalecają współpracę z określonymi podmiotami, np, Papieską Akademią Nauk Społecznych i Papieską Akademią Życia, w dokładnie badając antropologiczne i teologiczne aspekty ludzkiej seksualności i różnicy seksualnej mężczyzny i kobiety w celu rozwiązania kwestii ideologii płci.

118. Dużym wyzwaniem będzie opracowanie posługi, która może zapewanić właściwą równowagę między przyjmowaniem osób w duchu współczucia i stopniowo prowadząc je do autentycznej dojrzałości ludzkiej i chrześcijańskiej. W związku z tym, niektóre konferencje odnoszą się do niektórych organizacji jak i udanych modeli takiej posługi.

119. Edukacja seksualna w rodzinach i instytucjach edukacyjnych jest coraz pilniejszym wyzwaniem, zwłaszcza w krajach, w których państwo ma tendencję do proponowania w szkołach jednostronnego spojrzenia i ideologii płci. Programy formacyjne powinny być ustalone w szkołach lub wspólnotach parafialnych, które oferują młodym ludziom odpowiednią ideę dojrzałości chrześcijańskiej i emocjonalnej, aby mogli sprostać nawet zjawisku homoseksualizmu. Jednocześnie obserwacje te wskazują, że wciąż nie ma zgodności w Kościele co do konkretnego sposobu przyjęcia osób w tych związkach. Pierwszym krokiem będzie powolny proces zbierania informacji i wyróżnienie kryteriów rozeznania nie tylko dla duszpasterzy, ale także grup i ruchów kościelnych.

Przekazywanie wiary dzieciom w związkach jednopłciowych.

120. Odpowiedzi są wyraźnie przeciwne do przepisów, które pozwoliłyby na przyjęcie dzieci przez osoby w związku tej samej płci, ponieważ widoczne są zagrożenia dla integralnego dobra dziecka, które ma prawo do posiadania matki i ojca, jak wskazał niedawno papież Franciszkek (por przemówienie do członków Międzynarodowego Katolickiego Biura ds Dzieci (BiCE), 11 kwietnia 2014 roku). Jednak, gdy ludzie żyjący w takich związkach zażądają chrztu dziecka, prawie wszystkie odpowiedzi podkreślają, że dziecko musi być przyjęte z tą samą troską, czułością i atencją, z jakimi przyjmowane są inne dzieci. Wiele odpowiedzi wskazują, że dobrze byłoby, aby otrzymać bardziej konkretne wskazówki duszpasterskie w tych sytuacjach. Oczywiście, Kościół ma obowiązek upewnienia się, jakie aktualne pierwiastki biorą udział w przekazywaniu wiary dziecku. Jeżeli istnieją uzasadnione wątpliwości co do zdolności osób w związku jednopłciowym do wychowania dziecka w wierze chrześcijańskiej, odpowiednie wsparcie ma być zabezpieczone w taki sam sposób, jak w przypadku każdej innej pary proszącej o chrzest swoich dzieci. W związku z tym, inne osoby z ich rodzin a także z otoczenia mogą również udzielać pomocy. W tych przypadkach, proboszcz jest zobowiązany starannie nadzorować przygotowania do ewentualnego chrztu dziecka, ze zwróceniem szczególnej uwagi na wybór ojca chrzestnego i matki chrzestnej.

źródło:
[link widoczny dla zalogowanych]

Za: za blogiem, na którym czytamy: "zajmuje się tematyką homoseksualności przetłumaczyłem na język polski i publikuję najważniejszy fragment, dotyczący związków homoseksualnych."
[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 28521 Przeczytał: 480 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Nie 21:20, 05 Paź 2014 Powrót do góry

Artykuł Johna Vennariego - Niebezpieczny Synod październik 2014: pro-homoseksualne sympozjum? – Instrumentum laboris: postulaty i wnioski: — „Nowy język” prawa naturalnego

[link widoczny dla zalogowanych]

Tłumaczenie tu:

[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 28521 Przeczytał: 480 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pon 16:28, 13 Paź 2014 Powrót do góry

Raport po debacie
Akta synodalne, Relatio post disceptationem, Péter kard. Erdő, 13.10.2014


http://www.traditia.fora.pl/informacje-z-watykanu-od-pontyfikatu-franciszka,86/papiez-oglosil-swoj-pierwszy-synod-biskupow-rodzina-w,10413-15.html#57390
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 28521 Przeczytał: 480 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Śro 10:39, 15 Paź 2014 Powrót do góry

Odnośnie debat synodalnych n.t związków homoseksualnych, polecam lekturę Kościoła o związkach homoseksualnych.
(...)
http://www.traditia.fora.pl/informacje-z-watykanu-od-pontyfikatu-franciszka,86/papiez-oglosil-swoj-pierwszy-synod-biskupow-rodzina-w,10413-30.html#57482
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)