Autor Wiadomość
Teresa
PostWysłany: Sob 18:19, 22 Lut 2014   Temat postu:

23 luty 2014 r. - Niedziela Sześćdziesiątnicy

Stacja u Św. Pawła za Murami

Bóg nieustannie sieje ziarno swej prawdy i łaski. Niestety często zasiew się marnuje. Zbliżamy się do Wielkiego Postu, w czasie którego Pan Bóg ze specjalną hojnością będzie rzucał przez swoich kapłanów ziarno swojego słowa i łaski. Dlatego dzisiaj duchowo przenosimy się do bazyliki Św. Pawła i przez jego wstawiennictwo prosimy, aby zasiew Boży w naszej duszy owocował, podobnie jak owocował w duszy Apostoła Narodów.

(Mszał Rzymski w opracowaniu benedyktynów tynieckich, Poznań 1963).

http://liturgia.bydgoszcz.pl/news/niedziela-szescdziesiatnicy-2014/
Teresa
PostWysłany: Sob 17:33, 15 Lut 2014   Temat postu:

16 luty 2014 - Niedziela Siedemdziesiątnicy

Szczególny czas przygotowania do Wielkiego Postu. Trzy niedziele poprzedzające Środę Popielcową. Okres siedemdziesięciu dni, które rozpoczyna Septuagesima przypomina siedemdziesiąt lat wygnania Izraelitów w Babilonie. Siedemdziesiąt jest liczbą doskonałą, co oznacza, że ​​Bóg jest dla nas miłosierny, przechodzić od cierpienia grzesznego Babilonu do szczęśliwości Jerozolimy.

Siedem: liczba mistyczna

W tym samym czasie, historia świata jest podzielona na siedem grup wiekowych. Pierwszy jest od stworzenia świata do potopu, drugi, od odnowy po powodzi na wezwanie Abrahama, trzeci od przymierza z Abrahamem na wezwanie Mojżesza, od Mojżesza do czwartego króla Dawida; Piąta z czasów panowania Dawida do niewoli babilońskiej, oraz szóstego od powrotu z niewoli do narodzin Chrystusa. Z narodzin Pana jest siódmym wieku: wygląd Słońca Sprawiedliwości, który wznosi się nad światem "i uzdrowienie w jego skrzydłach" (Mal 4:02). To siódmy wiek "Te ostatnie dni" (Hbr 1:2) rozciąga się aż do powtórnego przyjścia Chrystusa jako Sędziego żywych i umarłych. Siedem tygodni przed Pascha to przegląd historii zbawienia.

http://vultuschristi.org/index.php/2018/01/septuagesima-sunday/

Obchód Zmartwychwstania Pańskiego, które jest główną uroczystością roku kościelnego, poprzedza długie, trójstopniowe przygotowanie: Przedpoście, Wielki Post i Okres Męki Pańskiej.
(...)
http://www.liturgia.bydgoszcz.pl/news/niedziela-siedemdziesiatnicy-2014/
Teresa
PostWysłany: Sob 22:59, 26 Sty 2013   Temat postu:

27 stycznia - Niedziela Siedemdziesiątnicy

Modlitwy i śpiewy niedzieli Przedpościa pochodzą z przełomu VI i VII wieku, kiedy to najazdy barbarzyńców, trzęsienia ziemi i zarazy zdawały się grozić zagładą Rzymowi i kulturze chrześcijańskiej. Odzwierciedlają one doskonale stan, w jakim się znalazła ludzkość pozbawiona łaski uświęcającej. Przygniatają nas grzechy, cierpienia i śmierć. W naszym ucisku zwracamy się do Zbawiciela. Bóg wskazuje nam drogę wyzwolenia: trzeba podbić nasze namiętności, za pomocą chrześcijańskiej ascezy trzeba dojść do panowania nad sobą. Pan Bóg wzywa ludzi do tej pracy o różnej porze. Jak długo jesteśmy w stanie doczesnej pielgrzymki, nigdy nie jest za późno. W pracy tej wspomaga nas łaska płynąca z Ofiary Eucharystycznej.

http://www.liturgia.bydgoszcz.pl/news/niedziela-siedemdziesiatnicy-2013/
Teresa
PostWysłany: Nie 15:12, 05 Lut 2012   Temat postu:

W tradycyjnym kalendarzu liturgicznym, w dniu dzisiejszym przypada niedziela zwana Septuagesima, co po łacinie oznacza siedemdziesiąt dni przed Zmartwychwstaniem Pańskim. Dziś rozpoczynamy Przedpoście, z ołtarzy znikają kwiaty, z liturgii znika radosne Gloria, a westymenta zmieniają kolor na fioletowy. Ewangelia z niedzieli Siedemdziesiątnicy - Mt.20,1-16. - przypomina o tym, że wielu jest wezwanych, a mało wybranych oraz o tym, że Żydzi nawrócą się i zostaną zbawieni dopiero na samym końcu czasów. Módlmy się za ten lud zaślepiony, aby przejrzał, rozpoznał Mesjasza i stał się ludem wiernym!
Teresa
PostWysłany: Nie 11:24, 06 Mar 2011   Temat postu:

Dziś wg. kalendarza tradycyjnego jest Niedziela Pięćdziesiątnicy czyli niedziela zapustna, kończy się karnawał, już w środę 9 marca AD 2011 środa popielcowa, rozpoczyna się Wielki Post.
Teresa
PostWysłany: Pią 12:24, 25 Lut 2011   Temat postu:

Ciekawe pytanie przeczytałam i odpowiedź:

Skąd wzięły się nazwy niedziel przedpościa: "staropustna", "mięsopustna" i "zapustna"?

Nazwy niedziel Przedpościa są pamiątką dawnej karności kościelnej.

Niedziela Starozapustna (Siedemdziesiątnicy) – bo do 1248 w Polsce (według jednej z hipotez) rozpoczynała Wielki Post
Niedziela Mięsopustna (Sześćdziesiątnicy) – nazwa przejęta od Rusinów, ponieważ ta niedziela zaczynała u nich post (wykluczała potrawy mięsne, ale można było jeszcze przez tydzień spożywać mleczywo czyli nabiał)
Niedziela Zapustna (Pięćdziesiątnicy) – nazwę tę otrzymała już po skróceniu Wielkiego Postu do dzisiejszej długości

Sam wyraz "mięsopusty" jest kalką z pochodzącego z łaciny słowa "karnawał". Protestanci komentując katolickie szaleństwa w karnawale mówili, że obchodzi się święta św. Żarłoka, św. Połoka (lub Łykusa) i św. Stękawy (patrona skacowanych).
Teresa
PostWysłany: Pon 10:39, 21 Lut 2011   Temat postu:

Według tradycyjnego kalendarza w niedzielę 20 lutego rozpoczął się okres Przedpościa, czyli przygotowania do okresu Wielkiego Postu. Wczorajsza niedziela była niedzielą Siedemdziesiątnicy. 9 marca 2011, w Środę Popielcową rozpocznie się Wielki Post.

Czas Siedemdziesiątnicy
(...)
http://msza.net/i/ok_70ca.html
Teresa
PostWysłany: Nie 19:42, 08 Lut 2009   Temat postu:

ZAPUSTY

Liturgia Przedpościa ukształtowała się za czasów św. Grzegorza W. (+604), już po ustaleniu się Wielkiego Postu. Stanowi ono rodzaj przedsionka do okresu pokuty. Niedziele Przedpościa nazywają się: Siedemdziesiątnica, Sześćdziesiątnica i Pięćdziesiątnica, gdyż wypadają w siódmym, szóstym, i piątym dziesiątku dni przed Wielkanocą. W Polsce powstały inne nazwy tych niedziel: Starozapustna, Mięsozapustna i Zapustna, ponieważ dawniej w tym czasie zachowywano łagodniejszy post, odzwyczajając się stopniowo od pewnyrh pokarmów.

CZYTANIE PISMA śWItTEGO

W okresie Przedpościa poleca się czytać Księgę Rodzaju.

PRZEPISY OBRZĘDOWE

1. Niedziele Przedpościa są 2 klasy.

2. Od Niedzieli Siedemdziesiątnicy opuszcza się radosny okrzyk Alleluja. We Mszy św. A l l e l u j a, które następuje po graduale w niedziele i święta, zastępuje t rak t u s.

3. W dni powszednie wolne od świąt odprawia się Mszę z ostatniej niedzieli bez Credo i bez traktusa z prefacją zwykłą.

4. W okresie Przedpościa wolno grać na organach, zakazana jest jednak gra na innych instrumentach.

Żródło: Mszał Rzymski 1963 r.
Teresa
PostWysłany: Nie 19:32, 08 Lut 2009   Temat postu:

Obchód dziejów naszego Zbawienia grupuje się kolo dwu najważniejszych tajemnic: Tajemnicy Wcielenia ( która zaczyna sie od 1 Niedzieli Adwentu i trwa do siedemdziesiątnicy ), i Tajemnicy Odkupienia ( która zaczyna sie od niedzieli siedemdziesiatnicy i trwa do Adwentu ). Te dwie tajemnice dały nazwy dwu częściom roku kościelnego ( wg. Tradycyjnej nauki KK ). W każdej z tych części obchodzimy okres przygotowania, okres świąteczny i okres po świętach.

Ośrodkiem drugiej części roku kościelnego jest śmierć i zwycięstwo Chrystusa, nazywane przez chrześcijan przejściem, czyli Paschą Chrystusa.

Tego zwycięskiego przejścia przez śmierć dokonał Chrystus dla naszego zbawienia. Wysłużył nam łaskę do pokonania szatana, świata i naszych namiętności oraz udział w życiu Bożym i wejście do chwały wiecznej.

Obchód Zmartwychwstania Pańskiego, który jest główną uroczystością roku kościelnego, poprzedza długie, trójstopniowe przygotowanie: Przedpoście, Wielki Post i Okres Męki Pańskiej. Po święcie następuje 50-dniowy okres świąteczny, który przechodzi w dłuższe dziękczynne przeżywanie otrzymanych darów w Okresie po Zesłaniu Ducha Swiętego.

Przyswojenie owoców ofiary Chrystusa wymaga naszej współpracy. Mamy razem z Chrystusem walczyć i cierpieć, aby osiągnąć chwałę zmartwychwstania.


PRZEDPOŚCIE

CZYLI OKRES SIEDEMDZIESIĄTNICY

Z całego serca błagamy Twój majestat, abyś tak wygubił nasze wewnętrzne wady, jak zniszczyłeś naszego śmiertelnego wroga. Ty, który otaczasz nas opieką, nie pozwól, abyśmy jęczeli w niewoli wewnętrznej. Spraw, abyśmy zawsze unikali zła i miłowali wszystko co. sprawiedliwe. (Ze starożytnej prefacji)

Z GŁĘBI UPADKU

Przyczyną, dla której potrzebujemy Odkupienia, są grzechy: grzech pierworodny i wynikające zeń grzechy osobiste.

Źródłem zła zalewającego świat jest grzech pierworodny, bunt pierwszego człowieka, który świadomie i dobrowolnie dwrócił się od Boga. Grzech pierworodny pociągnął opłakane skutki dla rodu ludzkiego. "Przez jednego człowieka wszedł grzech na ten świat, a przez grzech, śmierć i tak na wszystkich ludzi śmierć przeszła" (Rz 5, 12). Natura ludzka, którą obecnie nosimy, nie jest taka, jaką posiadał Adam przed grzechem. Jest ona zraniona przez grzech pierworodny i obciążona skłonnością do złego. Grzechy sprowadzają na ludzkość rozmaite nieszczęścia doczesne: cierpienia, choroby, wojny i śmierć.

NADZIEJA W LASCE BOŻEJ

Wszyscy doświadczamy opłakanych skutków grzechu i wszyscy musimy powtarzać za św. Pawłem: "Widzę inne prawo w członkach moich, sprzeczne z prawem umysłu mego, poddające mię w niewolę pod prawo grzechu. Nieszczęsny ja człowiek! Któż mię wyzwoli z ciała tej śmierci? Łaska Boża, przez Jezusa Chrystusa Pana naszego" (Rz 7, 23-25 ). Łaska leczy rany zadane naszej naturze, przez grzech Adama.

W okresie Przedpościa czyta się w brewiarzu opis grzechu pierworodnego, potopu i powołania Abrahama. Patriarchowie to biblijne typy Zbawiciela, który w przeciwieństwie do Adama przyniósł nam łaskę i zbawienie, a podobnie jak Noe uratował nas z potopu zła i podobnie jak Abraham zawarł nowe przymierze między ludzkością i Bogiem.

OPUŚĆ TWOJ KRAJ

Abrahamowi polecił Bóg opuścić kraj oddany bałwochwalstwu i wyruszyć do Ziemi Obiecanej. Nas wzywa do współpracy z łaską. Mamy opuścić grzeszne przywiązania oraz rozpraszające rozrywki i wytężyć swoje siły duchowe, aby opanować namiętności. Łaska wspiera nasze siły, ale nie uwalnia nas od walki duchowej o wewnętrzną wolność.

Żródło: Mszał Rzymski 1963 r.
Teresa
PostWysłany: Wto 18:36, 22 Sty 2008   Temat postu:

Tak jest, nawet czytałam o tym.

Niedziela Siedemdzięsiątnicy, zwana Starozapustną, rozpoczyna Przedpoście, czyli czas Siedemdziesiątnicy.
(Od Siedemdziesiątnicy do Środy Popielcowej).

W Środę Popielcową rozpocznie się Wielki Post. ( od 06.lutego A.D. 2008 ). W tradycyjnej liturgii poprzedzony on jest przez okres Przedpościa.

Przedpoście czyli czas Siedemdziesiątnicy (Tempus Septuagesimae), wprowadził do kalendarza w VII papież św. Grzegorz I Wielki. Jest to swoiste przygotowanie do Wielkiego Postu obejmującego trzy kolejne niedziele przed Środą Popielcową: Niedziela Siedemdziesiątnicy - SEPTUAGESIMA (zwana Niedzielą Starozapustną), Niedziela Sześćdziesiątnicy - SEXAGESIMA (Mięsopustna) i Niedziela Pięćdziesiątnicy - QUINQUAGESIMA (Zapustna).

Na 3 tygodnie przed Wielkim Postem Kościół wprowadzał pewne jego elementy: pokutny, fioletowy kolor szat liturgicznych, usuwał ze Mszy św. odmawianie Gloria i śpiew radosnego Alleluja, i nakazywał również w okresie Przedpościa złagodzony nieco post. Post ten zniósł dopiero w roku 1284 papież Innocenty IV.

Wraz z Przedpościem rozpoczyna się okres Wielkanocny, którego centrum jest uroczystość nad uroczystościami: Święto Zmartwychwstania. Okres Bożego Narodzenia jest całkowicie zależny od okresu Wielkanocnego, bo Bóg po to zstąpił do nas, by nas podnieść ku Sobie. I to jest owo "Wielkie dzieło, które Bóg polecił wykonać swemu Synowi". Toteż Kościół, który w pierwszej części roku kościelnego ukazuje nam Bóstwo Chrystusowe, w drugiej jego części stawia nam przed oczyma to, co Pan Jezus uczynił, aby nam wysłużyć ubóstwienie i dopuścić do uczestnictwa w nim. Między Nim, a szatanem toczy się gwałtowna walka, która trwa, wzmagając się poprzez trzy okresy następujące kolejno po sobie: Przedpoście czyli Czas Siedemdziesiątnicy, Czas Wielkiego Postu i Czas Męki Pańskiej.

1. Objaśnienie dogmatyczne.

Kościół ukazuje nam głębokość upadku rodzaju ludzkiego. Stwierdzanie dogmatu grzechu pierworodnego i obraz jego smutnych następstw dają jasne wyjaśnienie chwalebnego miana "Zbawiciela". Widzimy kolejno upadek Adama - grzech pierworodny i jego zgubne następstwa (Siedemdziesiątnica), złość ludzi - grzechy uczynkowe i potop, który jest karą za nie (Sześćdziesiątnica). W końcu zaś Abraham, którego lud jako jedyny pozostanie wierny Bogu i który ofiarowując Izaaka (Pięćdziesiątnica) zapowiada w ten sposób ofiarę, której Bóg zażąda od swego Syna pierworodnego dla odkupienia rodzaju ludzkiego.
Ewangelia o robotnikach w winnicy przypomina nam, że Odkupienie rozciąga się na wszystkie wieki (Siedemdziesiątnica), Ewangelia o siewcy, że obejmuje ono wszystkie dusze (Sześćdziesiątnica). Uzdrowienie ślepego z Jerycha, które następuje po zapowiedzi Męki, ukazuje jej dobroczynne skutki w nas (Pięćdziesiątnica).

2. Objaśnienie historyczne

Przedpoście przedstawia nam część życia publicznego Zbawiciela. Ewangelia Sześćdziesiątnicy odnosi się do drugiego roku Jego nauczania. Czytamy w niej przypowieść o siewcy, wygłoszoną nad brzegiem jeziora Genezaret w Kafarnaum. Ewangelia Siedemdziesiątnicy podaje nam przypowieść o robotnikach w winnicy, wypowiedzianą przez Chrystusa Pana w trzecim roku nauczania w Perei. Zbliża się Święto Paschy, w czasie którego Zbawiciel ma być ofiarowany. Oznajmia wtedy On Apostołom, że niebawem spełnią się przepowiednie Proroków, dotyczące Jego Męki i Śmierci. W drodze do Jeruzalem Jezus przechodzi przez Jordan i w Jerycho uzdrawia ślepego, o którym mówi Ewangelia Pięćdziesiątnicy.

3. Objaśnienie liturgiczne.

Przedpoście, czyli Czas Siedemdziesiątnicy, zaczyna się zawsze na dziewięć tygodni przed Wielkanocą i obejmuje trzy niedziele zwane: Siedemdziesiątnica, Sześćdziesiątnica i Pięćdziesiątnica. Nazwy te oznaczają szereg dziesiątek wstecz od pierwszej niedzieli Wielkiego Postu, zwanego czterdziestodniowym. Święto Wielkanocy jest ruchome i może mieć miejsce między dwudziestym drugim marca a dwudziestym piątym kwietnia. Jeżeli wypada wcześniej, to Przedpoście wkracza w czas po Trzech Królach, którego kilka pozostających niedziel obchodzi się po dwudziestej trzeciej niedzieli po Zielonych Świątkach.

Czas po Siedemdziesiątnicy jest przygotowaniem do Wielkiego Postu. Chociaż w tym czasie nie ma jeszcze Postu, to jednak kolor szat liturgicznych jest już fioletowy. Jest zawieszone śpiewanie Gloria i Alleluja. Czas ten kończy się dla Świąt Bożych w Środę Popielcową, zaś dla uroczystości Świętych Pańskich granicą ostateczną jest dziesiąty marca.

Posoborowa reforma liturgiczna w 1970 r. zniosła cały okres Przedpościa.

Sanktus i msza.net
nauta
PostWysłany: Wto 14:57, 22 Sty 2008   Temat postu: Przedpoście

Według tradycyjnego kalendarza w niedzielę 20 stycznia rozpoczął się właśnie zapomniany zupełnie okres PRZEDPOŚCIA, czyli przygotowania do okresu Wielkiego Postu.
Kolejne niedziele noszą nazwy:
SEPTUAGESIMA
SEXAGESIMA
QUINQUAGESIMA
A potem jest już Środa Popielcowa i początek Wielkiego Postu.
Czy można prosić o więcej informacji nt. Przedpościa?

Powered by phpBB © 2001,2002 phpBB Group