Autor Wiadomość
Teresa
PostWysłany: Czw 10:56, 18 Lut 2010   Temat postu:

Błąd Papieski - Bp Richard Williamson, FSSPX

Wypowiadając się dwa tygodnie temu w sprawie relacji pomiędzy posoborowym Rzymem, a Bractwem Św. Piusa X (SSPX) papież Benedykt XVI jeszcze raz udowodnił jak subtelną, a zarazem poważną sprawą jest błąd kolegialności. W dniu 15 stycznia wygłosił bowiem przemówienie na plenarnej sesji Kongregacji do spraw nauki i wiary (dawniej znanej, jako Święte Oficjum). Trzy pierwsze akapity z tego liczącego dwanaście akapitów przemówienia papieża wymagają zacytowania w całości, ale z konieczności ich podsumowanie, tak wierne jak to tylko możliwe, będzie musiało nam tu wystarczyć.

1. Wasza kongregacja dzieli z papieżem wyjątkową posługę w celu zapewnienia jedności Kościoła poprzez ochronę doktryny katolickiej. Owa jedność zależy od jedności w Wierze, której papież jest największym obrońcą a umacnianie braci w wierze i utrzymywanie jedności jest jego podstawowym zadaniem.

2. Wasz autorytet w dziedzinie nauczania (Magisterium), podobnie jak autorytet papieża, wymaga posłuszeństwa wobec Wiary, tak aby nastała jedna owczarnia pod rządami jednego Pasterza.

3. W każdym czasie Kościół stoi przed zadaniem, aby wszyscy Chrześcijanie wspólnie dawali świadectwo Wierze, “pokładam szczególną wiarę w to, ze jesteście zaangażowani i działając w tym duchu dołożycie starań, aby przezwyciężyć wszelkie pozostałe problemy doktrynalne na drodze do osiągnięcia przez SSPX pełnej łączności (Komunii) z Kościołem”.

Problem, z którym mamy tutaj do czynienia jest jednak znacznie głębszy niż to, czy SSPX jest w “pełnej łączności z Kościołem”. Problemem jest to całość relacji pomiędzy sprawą jedności a Wiarą… W rzeczywistości katolicka jedność wynika z katolickiej wiary. Katolika określa się po pierwsze poprzez to w co wierzy, dlatego też w kościele gdzie nie ma wiary katolickiej nie może być mowy o katolikach, których dałoby się przywracać do jedności, równocześnie tam gdzie jest Wiara istnieje zasadnicza podstawa do katolickiej jedności.

Zatem papież mówi (1) ze “jedność jest faktycznie jednością w wierze”, ale ogólnie (1, 2, 3) powiązał on jedność i Wiarę ze sobą tak, jakby były sobie równoważne, niemal niezależne od siebie, podczas gdy, prawdziwa jedność jest nierozerwalnie zależna od prawdziwej Wiary. Jak inaczej bowiem papież mógłby dojść do konkluzji (3), która jest zacytowana powyżej w całości, gdzie tworzy wrażenie jakby instrukcji dla Kongregacji do przezwyciężania problemów doktrynalnych dla dobra jedności Rzym-SSPX?

Ale obowiązkiem Wikariusza Chrystusa na ziemi nie jest jednoczenie Rzymu z SSPX za wszelka cenę, ale jednoczenie ich w Wierze Katolickiej takiej, jaką przekazał nam Chrystus. Dlatego, jeśli istniałaby jakaś różnica doktrynalna pomiędzy Rzymem a SSPX (a owa istnieje i jest spora!), to pierwszym problemem jest określenie, która z tych doktryn wyraża Wiarę Katolicką, a która nie. Po takim określeniu papież ma obowiązek jednoczenia Kościoła wokół tej z nich, która zawiera depozyt Wiary, nawet w takim przypadku jeśli okazałoby się, że będzie to doktryna biednego, małego SSPX. Marginalnego, i nielicznego i faktycznie bez znaczenia, poza jego Wiarą!


Tłumaczenie: wladyslawragnis

http://www.fronda.pl/blogi/monday-hero/eleison-comments-cxxxiii-jan-30-2010-blad-papieski-i,7022.html
Teresa
PostWysłany: Pią 11:49, 22 Sty 2010   Temat postu:

Pełny tekst przemówienia Benedykta XVI do Kongregacji Nauki Wiary przetłumaczony jest tu:
http://sanctus.pl/index.php?module=aktualnosci&grupa=&podgrupa=&strona=1&id=1477&kategoria=3
Teresa
PostWysłany: Sob 9:16, 16 Sty 2010   Temat postu:

Żeby wilków nie drażnić Wink Przecież ich nie brakuje. Tu chodzi o rozwiązania prawne. Rozmowy się toczą, także pozostaje modlitwa i czekanie. Odnośnie tego spotkania Benedykta XVI z przedstawicielami Kongregacji Nauki Wiary, możemy też przeczytać informację za stroną Radia Watykańskiego:

http://www.radiovaticana.org/pol/Articolo.asp?c=349554
Angelight
PostWysłany: Pią 22:43, 15 Sty 2010   Temat postu:

Cytat:
które pozostały do osiągnięcia pełnej łączności z Kościołem przez Bractwo Świętego Piusa X.


przecież Bractwo jak mało kto jest złączone z Kościołem, więc po co takie określenie?
Teresa
PostWysłany: Pią 21:40, 15 Sty 2010   Temat postu: Gdzie kończy się ekumenizm?

Gdzie kończy się ekumenizm?

W ramach odreagowania wypowiedzi Bpa Pikusa - fragment dzisiejszego papieskiego przemówienia do członków i konsultorów Kongregacji Nauki Wiary:

"Przede wszystkim chcę podkreślić sposób, w jaki Kongregacja Nauki Wiary uczestniczy w posłudze jedności, która jest powierzona, w szczególny sposób Biskupowi Rzymu, poprzez swoje oddanie wierności doktrynie. Jedność jest w rzeczywistości i przede wszystkim jednością wiary, wspieraną przez święty depozyt, którego następca Piotra jest pierwszym strażnikiem i obrońcą. Aby utwierdzać braci w wierze, utrzymywać ich w jedności z wyznawaniem Chrystusa ukrzyżowanego i zmartwychwstałego, stanowi dla tego, kto zasiada na Stolicy Piotrowej pierwsze i fundamentalne zadanie powierzone mu przez Jezusa Chrystusa. Jest to posługa niezbędna, od której zależy skuteczność działalności ewangelizacyjnej Kościoła aż do końca czasów.

Biskup Rzymu, w którego władzy nauczania (potestas docendi) wasza Kongregacja uczestniczy, jest zobowiązany nieustannie głosić: Dominus Iesus - Jezus jest Panem. Władza nauczania w rzeczywistości wymaga posłuszeństwa wierze, aby prawda, którą jest Chrystus nadal lśniła swoją wielkością i oddziaływała na wszystkich ludzi swoją spójnością i czystością, aby była tylko jedna owczarnia, zgromadzona wokół jednego Pasterza.

Osiągnięcie wspólnego świadczenia o wierze przez wszystkich chrześcijan jest zatem priorytetem Kościoła w każdy czas, aby prowadzić wszystkich ludzi do spotkania z Bogiem. W tym duchu, w szczególności z zaufaniem powierzyłem Kongregacji zadanie przezwyciężenia problemów doktrynalnych, które pozostały do osiągnięcia pełnej łączności z Kościołem przez Bractwo Świętego Piusa X.

Chciałbym również wyrazić swą radość z zaangażowania w proces pełnego zjednoczenia grup wiernych i pojedynczych osób, dawniej należących do anglikanizmu, w życie Kościoła katolickiego, zgodnie z tym co ustalono w Konstytucji Apostolskiej Coetibus Anglicanorum. Wierne przystąpienie tych grup do prawdy otrzymanej od Chrystusa i głoszonej przez Magisterium Kościoła nie jest w żaden sposób sprzeczne z ruchem ekumenicznym, ale pokazuje, wręcz przeciwnie, że jego ostatecznym celem jest osiągnięcie pełnej i widzialnej jedności uczniów Pana."


http://breviarium.blogspot.com/2010/01/gdzie-konczy-sie-ekumenizm.html

Powered by phpBB © 2001,2002 phpBB Group