Autor Wiadomość
Teresa
PostWysłany: Wto 19:16, 07 Cze 2022   Temat postu:

Temat warty przypomnienia, gdy się czyta takie wypowiedzi liderów ewangelizatorów:

Karol Sobczyk: nie oczekujemy od pozostałych chrześcijan powrotu, ale dążymy do wspólnej podróży

(...)

https://www.ekai.pl/karol-sobczyk-nie-oczekujemy-od-pozostalych-chrzescijan-powrotu-ale-dazymy-do-wspolnej-podrozy/


A tu poniżej wypunktowane pewne wypowiedzi:
(...)
https://drive.google.com/file/d/1tfa_inVccqlaT45T69XYYP12CVO1dDgl/view

Można pytać: To ekumenizm? czy rodzaj religijnego socjalizmu ?
Teresa
PostWysłany: Sob 13:01, 28 Sty 2012   Temat postu:

Papież w przemówieniu wygłoszonym do uczestników sesji Kongregacji Nauki Wiary przestrzegł przed "fałszywą" drogą do jedności chrześcijan.

Benedykt XVI powiedział, że największym wyzwaniem dla Kościoła jest głęboki kryzys wiary w wielu częściach świata.


"Wiara narażona na wygaśnięcie"

- Na szerokich obszarach Ziemi wiara narażona jest na wygaśnięcie jak płomień, który nie jest więcej podsycany. Stoimy w obliczu głębokiego kryzysu wiary, utraty sensu religijnego, które stanowią największe wyzwanie dla dzisiejszego Kościoła - mówił papież. Stwierdził, że odnowa wiary powinna być priorytetem wśród zadań całego Kościoła.

Wyraził nadzieję na to, że rozpoczynający się w październiku Rok Wiary przyczyni się do tego, że Bóg "będzie na nowo obecny na świecie i otworzy ludziom dostęp do wiary".

Benedykt XVI zwrócił uwagę na to, że z zadaniem tym ściśle związane są działania na rzecz jedności chrześcijan.

- Dzisiaj możemy skonstatować, że dialog ekumeniczny przyniósł niemało dobrych owoców, ale musimy także uznać istnienie ryzyka fałszywego irenizmu - podkreślił, odnosząc się do kierunku w teologii, dążącego do zniwelowania różnic między chrześcijanami i przywrócenia jedności drogą wzajemnych ustępstw.

Papież przestrzegł też przed indyferentyzmem, całkowicie obcym - dodał - Soborowi Watykańskiemu II.

- Ten indyferentyzm jest spowodowany przez coraz bardziej rozpowszechnioną opinię, że prawda nie jest dostępna człowiekowi i że należy zatem ograniczyć się do szukania reguł praktycznych, zdolnych poprawić świat. W ten sposób wiara zostałaby zastąpiona przez moralizm, pozbawiony głębokiego fundamentu - zauważył Benedykt XVI. Jego zdaniem centrum prawdziwego ekumenizmu jest wiara.

Bez niej - ocenił - cały ruch ekumeniczny zostałby sprowadzony do formy "kontraktu społecznego", do którego przystępuje się we wspólnym interesie.

Papież wskazał: "Także w dialogu ekumenicznym nie możemy ignorować wielkich kwestii moralnych, dotyczących życia ludzkiego, rodziny, seksualności, bioetyki, wolności, sprawiedliwości i pokoju".

- Broniąc fundamentalnych wartości wielkiej tradycji Kościoła bronimy człowieka, bronimy Stworzenia - powiedział Benedykt XVI.

https://wiadomosci.onet.pl/religia/benedykt-xvi-o-glebokim-kryzysie-wiary/b46m2j
Teresa
PostWysłany: Pią 21:52, 27 Sty 2012   Temat postu: Papież do Kongregacji Nauki Wiary: wiara jest centrum ...

Papież do Kongregacji Nauki Wiary: wiara jest centrum prawdziwego ekumenizmu

Image

Przygotowywany obecnie Rok Wiary ma się przyczynić do tego, by Bóg stał się znowu obecny w dzisiejszym świecie. Zwrócił na to uwagę Papież, spotykając się z uczestnikami sesji plenarnej Kongregacji Nauki Wiary. Nawiązał do ekumenizmu, będącego tematem jej obecnych obrad.

„Dziś możemy stwierdzić liczne dobre owoce dialogów ekumenicznych – mówił Benedykt XVI. – Musimy też jednak uznać, że niebezpieczeństwo fałszywego irenizmu oraz indyferentyzmu, całkowicie obcego myśli Soboru Watykańskiego II, wymaga naszej czujności. Indyferentyzm ten powodowany jest coraz bardziej rozpowszechnioną opinią, jakoby prawda nie była dostępna człowiekowi. Trzeba by zatem ograniczyć się do znalezienia reguł praktycznych mogących ulepszyć świat. W ten sposób wiarę zastąpiłoby się moralizmem bez głębszych podstaw. Centrum prawdziwego ekumenizmu jest natomiast wiara, w której człowiek spotyka prawdę objawiającą się w Słowie Boga. Bez wiary cały ruch ekumeniczny zostałby sprowadzony do jakiejś formy «umowy społecznej», do której przystępuje się ze względu na wspólny interes. Logika Soboru Watykańskiego II jest całkiem inna: szczere dążenie do pełnej jedności wszystkich chrześcijan to dynamizm ożywiany Słowem Boga, Bożą prawdą, która przemawia do nas w tym Słowie”.

Benedykt XVI podkreślił konieczność rozróżniania między Tradycją Kościoła pisaną wielką literą a różnymi „tradycjami” przez małe „t”. Jako ważny krok w tym rozróżnieniu wskazał rozporządzenia dotyczące grup wiernych pochodzących z anglikanizmu, które pragną wejść w pełną komunię z Kościołem, zachowując własne tradycje duchowe, liturgiczne i duszpasterskie zgodne z wiarą katolicką. Bogactwem duchowym w różnych wyznaniach chrześcijańskich, wyrażającym jedną wiarę, można się bowiem dzielić. Mówiąc dalej o metodach stosowanych w różnych dialogach ekumenicznych, Ojciec Święty zaznaczył, że ważny jest dla nich priorytet wiary.

„Poznanie prawdy jest prawem rozmówcy w każdym prawdziwym dialogu – kontynuowała Ojciec Święty. – Jest to wymóg miłości wobec brata. W tym sensie trzeba podejmować z odwagą również kwestie kontrowersyjne, zawsze w duchu braterstwa i wzajemnego szacunku. Poza tym ważne jest dawać właściwą interpretację owemu «porządkowi czy hierarchii prawd nauki katolickiej» z soborowego dekretu o ekumenizmie Unitatis redintegratio (n. 11). Nie oznacza to bynajmniej pomniejszania depozytu wiary, ale wyłonienie jego wewnętrznej struktury. Duże znaczenie mają też dokumenty studyjne powstałe w ramach różnych dialogów ekumenicznych. Tekstów tych nie można pomijać, gdyż stanowią ważny, choć tymczasowy owoc wspólnej refleksji dojrzewającej latami. Ty niemniej trzeba uznawać ich właściwe znaczenie jako wkładu przedłożonego kompetentnej władzy Kościoła. Jedynie ona powołana jest do ich ostatecznej oceny. Przypisywać takim tekstom moc wiążącą czy niemal konkludującą trudne kwestie dialogów bez należytej oceny ze strony władzy kościelnej ostatecznie nie byłoby pomocą w drodze do pełnej jedności w wierze”.

Papież zwrócił też uwagę, że nowym wyzwaniem dla ekumenizmu jest problematyka moralna. „W dialogach nie możemy pomijać wielkich kwestii moralnych co do życia ludzkiego, rodziny, seksualności, bioetyki, wolności, sprawiedliwości i pokoju – stwierdził. – Ważne byłoby mówić na te tematy jednym głosem, czerpiąc z fundamentu w Piśmie Świętym i w żywej Tradycji Kościoła. Ta Tradycja pomaga nam odszyfrowywać język Stworzyciela w Jego stworzeniu. Broniąc podstawowych wartości wielkiej Tradycji Kościoła bronimy człowieka, bronimy stworzenia”.

Benedykt XVI przypomniał ponadto, że jedność nie jest tylko owocem wiary. Jest ona środkiem, a nawet warunkiem, by w sposób coraz bardziej wiarygodny głosić wiarę tym, którzy jeszcze nie znają Zbawiciela.

http://www.archivioradiovaticana.va/storico/2012/01/27/papie%C5%BC_do_kongregacji_nauki_wiary_wiara_jest_centrum_prawdziwego/pol-558237

Powered by phpBB © 2001,2002 phpBB Group