Forum Kościół Rzymskokatolicki Strona Główna  
 FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 Kard. Brandmüller: Nostra aetate oraz Dignitatis humanae są Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 32694 Przeczytał: 52 tematy

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Śro 10:44, 23 Maj 2012 Powrót do góry

Watykan: publikacja o hermeneutyce ciągłości Benedykta XVI

Sobór Watykański II musi być odczytywany w ciągłości z całą tradycją Kościoła oraz w jego historycznym kontekście – podkreślono wczoraj w Watykanie w czasie prezentacji książki pod tytułem „«Klucze» Benedykta XVI do interpretacji Soboru Watykańskiego II”. Jest to dzieło zbiorowe wyjaśniające z różnych perspektyw tak zwaną hermeneutykę ciągłości, którą stosuje Papież w odczytywaniu soborowego nauczania.

Prezentując tę książkę, jeden z autorów, kard. Walter Brandmüller, były przewodniczący Papieskiego Komitetu Nauk Historycznych, podkreślił, że trzeba zawsze mieć na uwadze różny status poszczególnych dokumentów soborowych. Na przykład wielkich konstytucji nie można traktować w ten sam sposób, co zwykłych deklaracji. Również soborowe dekrety, choć trzeba do nich podchodzić poważnie jako do wyrazu żywego magisterium Kościoła, nie zawierają treści wiążących pod względem doktrynalnym. W tym kontekście wyraził on zdziwienie, że przedmiotem sporu z lefebrystami są zazwyczaj dwa dekrety: o religiach niechrześcijańskich oraz o wolności religijnej. „Nie wiem, dlaczego nasi przyjaciele z Bractwa Kapłańskiego św. Piusa X koncentrują się niemal wyłącznie na tych dwóch tekstach. Żałuję, że tak jest, bo przecież są to dokumenty, które z największą łatwością można zaakceptować, jeśli się uwzględni ich naturę kanoniczną” – stwierdził kard. Brandmüller.

Niemiecki purpurat zauważył, że lefebryści są pod pewnym względem podobni do starokatolików: sprzeciwiają się rozwojowi doktryny Kościoła. O ile jednak starokatolicy nie mają większego znaczenia wśród chrześcijan, o tyle lefebryści swym dynamizmem zmuszają Kościół, aby im dowiódł, że ich protesty są nieuzasadnione – wyjaśnił wieloletni przewodniczący Papieskiego Komitetu Nauk Historycznych.

[link widoczny dla zalogowanych]



«Klucze» Benedykta XVI do interpretacji Soboru

Image

[link widoczny dla zalogowanych]


Ostatnio zmieniony przez Teresa dnia Pią 22:33, 30 Lip 2021, w całości zmieniany 5 razy
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 32694 Przeczytał: 52 tematy

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Śro 11:07, 23 Maj 2012 Powrót do góry

Na RorateCaeli więcej piszą w tym temacie:

Kard. Brandmüller: Nostra aetate oraz Dignitatis humanae niewiążące
(...)
[link widoczny dla zalogowanych]


Ostatnio zmieniony przez Teresa dnia Pią 22:36, 30 Lip 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 32694 Przeczytał: 52 tematy

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Nie 18:44, 02 Wrz 2012 Powrót do góry

Cytat:
Wywiad z kard.W. Brandmüllerem z okazji 50-lecia SW II.

[link widoczny dla zalogowanych] opublikował wywiad z kardynałem Walterem Brandmüllerem, historykiem Kościoła i badaczem Soboru Watykańskiego II, z okazji Złotego Jubileuszu Vaticanum II.

[link widoczny dla zalogowanych]


Brandmüller: Msza Pawła VI NIE JEST Mszą Soboru
Sacrosanctum Concilium nigdy nie zostało wdrożone


Z wywiadu udzielonego przez kardynała Waltera Brandmüller dla Vatican Insider i opublikowanego. Ostatnia odpowiedź o rewolucji liturgicznej, która nigdy nie powinna była się wydarzyć i która zniszczyła naturalną ewolucję świętego kultu, jest szczególnie istotne.

II Sobór Watykański był soborem pastoralnym, który również dostarczył dogmatycznych wyjaśnień. Czy coś takiego miało kiedykolwiek miejsce w historii Kościoła?

Faktycznie, wydaje się jak gdyby SWII zaznaczył początek nowego typu soboru. Język, którego użyto i gruntowność tekstów pokazuje, że ojcowie soborowi nie byli umotywowani potrzebą wydawania sądów o kontrowersyjnych nowych kościelnych i teologicznych zagadnieniach, lecz raczej pragnieniem zwrócenia swojej uwagi na opinię publiczną w Kościele i świecie, w duchu oznajmienia.

Czy Sobór nie powinien zostać uznany za fiasko, jeśli po pięćdziesięciu latach nadal nie jest przyjęty ciepło przez wiernych. Benedykt XVI ostrzegał przed błędnymi interpretacjami Soboru, szczególnie w zakresie hermenutyk zerwania…

To frazes, który wynika z egzystencjalnego sentymentalizmu; z dezorientacji, która jest charakterystyczna dla naszych czasów. A czymże jest pięćdziesiąt lat?! Proszę sięgnąć pamięcią do Soboru Nicejskiego z 325 r. Spory na temat dogmatu Soboru – o naturze Syna, to jest, czy jest tej samej substancji, co Ojciec – trwały ponad sto lat. Św. Ambroży został wyświęcony na biskupa w pięćdziesiątą rocznicę Soboru Nicejskiego i musiał walczyć przeciwko Arianom, którzy odmówili przyjęcia postanowień Soboru. Krótko potem nadszedł kolejny sobór: I Sobór Konstantynopolitański w 381 r., który był niezbędny do uzupełnienia wyznania wiary w Nicei. Podczas tego Soboru św. Augustyn otrzymał zadanie zajmowania się i zwalczania heretyków, aż do śmierci. Prawdę mówiąc, nawet Sobór Trydencki nie był szczególnie owocny, aż do Złotego Jubileuszu w 1596 r. Minęło całe pokolenie biskupów i prałatów, aby „dojrzeć w duchu soboru”, zanim skutki mogły być odczuwalne. Powinniśmy pozwolić sobie na trochę wytchnienia.

Można prosić o komentarz na temat owoców II Soboru Watykańskiego.

Po pierwsze, oczywiście, “Katechizm Kościoła Katolickiego” w porównaniu z Katechizmem Trydenckim: po Soborze Trydenckim, Catechismus Romanus został wydany dla proboszczów, kaznodziei etc., ze wskazówkami, jak apostołować, głosić Ewangelię i ewangelizować.

Nawet Kodeks Prawa Kanonicznego z 1983 r. można uznać za owoc Soboru. Muszę podkreślić, że posoborowej liturgii ze wszystkimi zniekształceniami, nie można przypisać Soborowi lub Konstytucji o Liturgii ustanowionej podczas II Soboru Watykańskiego, która, na marginesie, nie została prawdziwie wdrożona do dzisiaj. Bezkrytyczne usunięcie łaciny i Chorału Gregoriańskiego z obrzędów oraz ustawianie ołtarzy, absolutnie nie były działaniami zaleconymi przez Sobór.

Z perspektywy czasu, przypomnijmy sobie szczególnie brak wrażliwości widocznej w opiece nad wiernymi oraz duszpasterskie niedbalstwo widoczne w liturgii. Wystarczy pomyśleć o nadużyciach w Kościele, przypominających obrazoburczy kryzys z VIII w. Nadużycia, które wtrąciły wiernych w totalny chaos, pozostawiając wielu w ciemnościach.

Niemal wszystko powiedziano na ten temat. Tymczasem, liturgia zaczęła być postrzegana jako lustrzane odbicie życia Kościoła, jako podlegająca naturalnej historycznej ewolucji, która nie może – jak to rzeczywiście się stało – nagle być zmieniona dekretem par ordre de mufti [do góry nogami]. I teraz płacimy za to.

Tłumaczenie: EWJ


Ostatnio zmieniony przez Teresa dnia Pią 22:15, 30 Lip 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 32694 Przeczytał: 52 tematy

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Nie 11:01, 23 Wrz 2012 Powrót do góry

Kardynał Brandmüller hospitalizowany.

Kardynał Walter Brandmüller (83) został przyjęty do szpitala z powodu problemów z sercem.

[link widoczny dla zalogowanych]


Ostatnio zmieniony przez Teresa dnia Pią 22:17, 30 Lip 2021, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)