Forum Tradycji Katolickiej Strona Główna  
 FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 Abp Guido Pozzo: FSSPX nie musi uznawać Soboru Wat. II Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 28245 Przeczytał: 194 tematy

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Czw 22:39, 07 Kwi 2016 Powrót do góry

Abp Guido Pozzo: FSSPX nie musi uznawać Soboru Watykańskiego II

Image

Abp Guido Pozzo - Rzym 2009 r.

Zastrzeżenia lefebrystów do soborowego nauczania o relacjach państwo-Kościół, wolności religijnej, ekumenizmie i dialogu z religiami niechrześcijańskimi, oraz do niektórych aspektów reformy liturgicznej nie stanowią przeszkody do prawnego i kanonicznego uznania Bractwa św. Piusa X – powiedział w wywiadzie [link widoczny dla zalogowanych] sekretarz komisji Ecclesia Dei, która z ramienia Stolicy Apostolskiej prowadzi dialogiem z lefebrystami.

Nawiązał on do niedawnej wizyty w Watykanie zwierzchnika Bractwa bp. Bernarda Falleya i jego spotkania z Papieżem. Zaznaczył on, że Bractwo jest na drodze ku pełnemu pojednaniu. W tym, co dotyczy Soboru Watykańskiego II, dzięki rozmowom prowadzonym w ostatnich latach, doszło do ważnych uściśleń. A mianowicie, że Sobór Watykański II może być zrozumiany prawidłowo jedynie w kontekście całej Tradycji Kościoła i jego niezmiennego nauczania. Prawdy wiary i nauczanie katolickie zawarte w soborowych dokumentach powinny być przyjęte w tej mierze, w jakiej jest to wymagane. Abp Pozzo wyraźnie odróżnia tu dogmaty od deklaracji zawierających wskazania dotyczące kwestii praktycznych i duszpasterskich. Odnosi się to zwłaszcza do deklaracji Nostra Aetate, która zainicjowała dialog z religiami niechrześcjańskimi. Wszystko to są kwestie, które nie stanowią przeszkody dla kanonicznego uznania Bractwa i będzie można nad nimi dyskutować również w przyszłości.

Od Bractwa Stolica Apostolska będzie się domagać uznania, że to jedynie nauczycielskiemu urzędowi Kościoła powierzony został depozyt wiary, aby przez niego był zachowywany, broniony i interpretowany. W deklaracji doktrynalnej, którą Bractwo będzie musiało zaakceptować, znajdują się ponadto trzy podstawowe elementy, które decydują o katolickości: wyznanie wiary, więź sakramentów i hierarchiczna jedność z Papieżem.

[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 28245 Przeczytał: 194 tematy

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pią 15:02, 08 Kwi 2016 Powrót do góry

Pożyjemy, zobaczymy, uważam, że Bractwo nie wejdzie w niepewne "maliny", a będzie dobrze. Niech tylko robią to co robili do tej pory, i niech im nie przeszkadzają - tak też mawiał abp Lefebvre. Najwyraźniej kurialiści watykańscy już doszli do wniosku w jakim stanie jest Kościół, bo mówią coraz częściej i głośniej.

Ostatnio kard Sarah:

http://www.traditia.fora.pl/informacje-od-pontyfikatu-franciszka,86/kard-sarah-przypomina-o-prawie-do-dawnej-liturgii,13284.html#69998

... a takich hierarchów co tak mówią jest coraz więcej! kard. Burke, bp Schneider i innych można znaleźć. Tylko Bóg ma moc nad złem, a co za tym idzie, nad jego konsekwencjami. Uważam, że Bóg sprawi i posłuży się Bractwem i zachowaną Tradycją u nich i Kościół wyprowadzi, bo to tylko Bóg może posłużyć się ludźmi. Bractwo w jakimś celu zostało założone a abp Lefebvre na przekór wszystkim został narzędziem Boga.

To nie my ludzie o tym zadecydujemy.
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 28245 Przeczytał: 194 tematy

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Wto 9:40, 19 Kwi 2016 Powrót do góry

Fragmenty z kazania bp Fellaya wygłoszone podczas pielgrzymki do Puy, odnośnie adhortacji apostolskiej zatytułowanej Radość miłości, spotkania z papieżem Franciszkiem i abp Guido Pozzo są zamieszczone tu:

http://www.traditia.fora.pl/bractwo-kaplanskie-sw-piusa-x-fsspx,32/francja-kazanie-bp-fellaya-podczas-pielgrzymki-do-puy,14468.html
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 28245 Przeczytał: 194 tematy

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Śro 11:55, 18 Maj 2016 Powrót do góry

Teresa napisał:
Abp Guido Pozzo: FSSPX nie musi uznawać Soboru Watykańskiego II
(...)
Zastrzeżenia lefebrystów do soborowego nauczania o relacjach państwo-Kościół, wolności religijnej, ekumenizmie i dialogu z religiami niechrześcijańskimi, oraz do niektórych aspektów reformy liturgicznej nie stanowią przeszkody do prawnego i kanonicznego uznania Bractwa św. Piusa X – powiedział w wywiadzie [link widoczny dla zalogowanych] sekretarz komisji Ecclesia Dei, która z ramienia Stolicy Apostolskiej prowadzi dialogiem z lefebrystami.
(...)

Jak FSSPX mogło nie mieć zastrzeżeń, gdy było to zerwanie z tradycyjną nauka Kościoła. Onego czasu, sam abp Pozzo uchylił rąbka tajemnicy rozmów doktrynalnych Stolicy Apostolskiej z Bractwem Kapłańskim św. Piusa X, mówąc: "Niektóre obiekcje Bractwa św. Piusa X są bowiem słuszne i odnoszą się do błędnej interpretacji Soboru, która zrywała z tradycją Kościoła – podkreślił ks. Pozzo." I nawet Radio Watykańskie o tym napisało, jest o tym tu:

http://www.traditia.fora.pl/msza-swieta-ryt-trydencki,5/dlaczego-mlodzi-wybieraja-msze-trydencka-ks-pozzo,6370.html#26958


To teraz można powiedzieć, że: "nie stanowią przeszkody do prawnego i kanonicznego uznania Bractwa św. Piusa X" Jakoś błąd nie chciał i nie chce rozejść się po kościach. Błąd jest błędem nawet jeśli wszyscy są w błędzie. Prawda jest prawdą nawet jeśli nikt jej nie uznaje.

Polecam wspaniały artykuł w dwóch częściach, który wiele - jak nie wszystko - wyjaśnia:


Michael Davies: Arcybiskup Lefebvre a wolność religijna
(...)
http://www.traditia.fora.pl/zmiany-po-svii-nom-novus-ordo-missae,6/michael-davies-arcybiskup-lefebvre-a-wolnosc-religijna,14574.html
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 28245 Przeczytał: 194 tematy

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pon 17:35, 06 Cze 2016 Powrót do góry

Jeszcze jedna pozycja Michaela Daviesa, która - można powiedzieć - uzupełnia, czy też zazębia się z tym powyższym: "Michael Davies: Arcybiskup Lefebvre a wolność religijna".


Michael Davies


Panowanie Chrystusa Króla
... w życiu publicznym i prywatnym

(...)
http://www.traditia.fora.pl/zmiany-po-svii-nom-novus-ordo-missae,6/panowanie-chrystusa-krola-w-zyciu-publicznym-i-prywatnym,14667.html
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 28245 Przeczytał: 194 tematy

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pią 19:13, 01 Lip 2016 Powrót do góry

Abp Pozzo: dialog z lefebrystami nie został zerwany

Image

Abp Guido Pozzo

Dialog Stolicy Apostolskiej z Bractwem Kapłańskim św. Piusa X nie został zerwany – podkreśla abp Guido Pozzo, sekretarz Papieskiej Komisji Ecclesia Dei, która tym dialogiem się zajmuje. W ten sposób odniósł się on do medialnych komentarzy po niedawnym oświadczeniu zwierzchnika lefebrystów. Bp Bernard Felley zarzuca w nim bowiem Papieżowi szerzenie błędów oraz stwierdza, że nie uznanie kanoniczne przez Stolicę Apostolską jest dla Bractwa głównym celem, lecz „wierne niesienie światła dwutysiącletniej Tradycji, wskazującej jedyną drogę, jaką należy podążać w tej epoce ciemności”.

W wywiadzie dla Radia Watykańskiego sekretarz papieskiej dykasterii podkreśla, że słowa te nie są żadną nowością i wyrażają dobrze znane stanowisko Bractwa na temat sytuacji współczesnego Kościoła.

„Nie jest to żadna prowokacja. Oni mówią po prostu, że w tej chwili są zainteresowani przede wszystkim propagacją doktryny, Tradycji itd., a uznanie kanoniczne nie jest rzeczą, na której zależy im najbardziej. Bo inne rzeczy są dla nich ważniejsze, takie jak głoszenie wiary katolickiej, Tradycji. Co do tego wszyscy jesteśmy zgodni. Ja ewentualnie mógłbym powiedzieć, że dla Stolicy Apostolskiej uznanie kanoniczne nie jest jedynie jakimś aktem notarialnym, lecz istotnym warunkiem, aby dzieło katolickie mogło być w pełnej jedności kościelnej zgodnie z prawem. Dlatego dla nas jest to ważne. Aktualnie nie ma tego uznania kanonicznego i pracujemy nad tym, aby Bractwo mogło je uzyskać” – powiedział abp Pozzo.

Abp Pozzo stanowczo podkreśla, że komunikat bp. Felleya nie odnosi się do samego dialogu ze Stolicą Apostolską, który będzie zatem kontynuowany, choć nie ma z góry ustalonego harmonogramu.

„Nie ma żadnych konkretnych terminów. Odbywają się spotkania między Komisją Ecclesia Dei, albo naszymi delegatami, i przedstawicielami Bractwa św. Piusa X. Ważnym wydarzeniem była audiencja prywatna u Ojca Świętego, na której bp Fellay mógł przestawić Papieżowi swój punkt widzenia. Było to bardzo serdeczne spotkanie i wpisuje się ono w proces dialogu, a przede wszystkim w kontekst wzajemnego zaufania, które razem kształtujemy. Nie wyklucza się kolejnych takich spotkań, ale to nie oznacza, że zostały już zaplanowane” – powiedział abp Pozzo.

[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 28245 Przeczytał: 194 tematy

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pią 20:52, 30 Wrz 2016 Powrót do góry

Abp Pozzo o randze doktrynalnej dokumentów II Soboru Watykańskiego

Image

Obrady II Soboru Watykańskiego w bazylice św. Piotra

29 lipca br. abp Gwidon Pozzo, sekretarz Papieskiej Komisji Ecclesia Dei, której formalnie podlega sprawa rozmów z Bractwem, w wywiadzie udzielonym niemieckiemu tygodnikowi „Die Zeit”, a zatytułowanym Seid gehorsam – bitte! (‘Proszę, bądźcie posłuszni!’) i poświęconym relacjom FSSPX z Rzymem, wypowiedział parę dość zaskakujących zdań, na które warto tu zwrócić uwagę.

Odnosząc się do kilku soborowych dokumentów, mianowicie Nostra aetate (o dialogu międzyreligijnym), Unitatis redintegratio (o ekumenizmie) i Dignitatis humanae (o wolności religijnej) stwierdził, że „nie chodzi w nich o doktrynę czy definitywne orzeczenia, ale raczej o instrukcje i wskazówki dla pracy duszpasterskiej (Dabei handelt es sich aber nicht um Glaubenslehren oder definitive Aussagen, sondern um Anweisungen oder Orientierungshilfen für die pastorale Praxis). Będzie zatem nadal można dyskutować o tych aspektach pastoralnych po [proponowanym] uznaniu kanonicznym Bractwa Św. Piusa X, w celu ich klaryfikacji”. Zapytany przez dziennikarza, czy Rzym uznał, iż różne dokumenty soboru mają różną wagę doktrynalną, abp Pozzo odpowiedział: „Z pewnością nie jest to nasze [późniejsze] stanowisko, gdyż było to jasne już podczas soboru. Jego sekretarz generalny, kard. Perykles Felici, 16 listopada 1964 r. oświadczył: «Ten święty sobór definiuje tylko tę naukę jako wiążącą dla Kościoła, którą wyraźnie zadeklaruje jako taką odnośnie do wiary i moralności». Tylko te teksty, które ojcowie soboru uznali za wiążące, mają być za takie uważane. Nie zostało to [później] wymyślone przez «Watykan», ale jest zapisane w oficjalnym sprawozdaniu soboru”.

Czy nie oznacza to jednak, że ważne dokumenty Vaticanum II, takie jak Nostra aetate, mogą być teraz krytykowane, a nawet odrzucane? Abp Pozzo wyjaśnił: „18 listopada 1964 r. sekretarz komisji ds. jedności chrześcijan oświadczył w auli soborowej odnośnie do Nostra aetate: «Co się tyczy charakteru tej deklaracji, to sekretariat nie chce formułować deklaracji dogmatycznej o religiach niechrześcijańskich, ale raczej normy praktyczne i duszpasterskie». Nostra aetate nie ma żadnego autorytetu dogmatycznego, zatem nikt nie może od nikogo wymagać uznania tej deklaracji za dogmatyczną (Nostra aetate hat keine dogmatische Verbindlichkeit, also kann man auch von niemandem verlangen, diese Erklärung als dogmatisch verbindlich anzuerkennen). Deklarację [soborową] można zrozumieć tylko w świetle Tradycji i ciągłego Magisterium. Przykładowo istnieje dziś, niestety, pogląd – sprzeczny z wiarą katolicką – o istnieniu drogi zbawczej niezależnej od Chrystusa i Jego Kościoła; Kongregacja Nauki Wiary dała mu oficjalnie odpór w swojej deklaracji Dominus Iesus. Zatem jakakolwiek interpretacja Nostra aetate, która zdąża w tym [błędnym] kierunku, jest całkowicie nieuprawniona i musi zostać odrzucona”.

Przy tej okazji warto przypomnieć, że kard. Gerhard Müller, prefekt Kongregacji Nauki Wiary, kilkakrotnie w ciągu ostatnich miesięcy wyrażał przeciwne stanowisko, podkreślając, że Bractwa Św. Piusa X musi zaakceptować wszystkie dokumenty soborowe. Przykładowo 24 maja w wywiadzie dla „National Catholic Register” powiedział, iż FSSPX musi „bez zastrzeżeń uznać” zasadę wolności religijnej jako prawo człowieka, a także obowiązek prowadzenia dialogu ekumenicznego. Jeszcze mocniej wypowiedział się w czerwcu w wywiadzie dla miesięcznika „Herder Korrespondenz”, mówiąc, że jeśli ktoś „chce być w pełni katolikiem, musi uznawać papieża i II Sobór Watykański” i nie odrzucać go tylko na tej podstawie, iż był soborem pastoralnym i nie zdefiniował żadnych dogmatów.

Źródła
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Za: [link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)