Forum Tradycji Katolickiej Strona Główna  
 FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 o. Leszek Balczewski SJ - Logika Boża Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiekTen temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Autor Wiadomość
Monika
Użytkownik


Dołączył: 15 Lut 2014
Posty: 40 Przeczytał: 0 tematów


Płeć: Kobieta

PostWysłany: Czw 23:07, 27 Lut 2014 Powrót do góry

o. Leszek Balczewski – Logika Boża

I wydanie 1995, WAM
II wydanie (poszerzone i zilustrowane) 2004, WAM, s. 304, cena ok. 20-26 zł.

Spis treści wyd. II:

Przedmowa do drugiego wydania
Wstęp
1. Problem kopernikański

I Wszechmoc Boga
2. Wszechmoc Boga
3. Prawa ducha
4. Piekło i niebo
5. Pan czasu i przestrzeni
6. Pan praw materii
7. Problem cudów
8. Największy cud
9. Wielka tajemnica wiary
10. Objawienie
11. Pismo święte
12. Ewangelia
13. Kościół
14. Przymioty Kościoła
15. Prawda

II Nieskończoność Boga
16. Nieskończoność Boga
17. Boże Miłosierdzie
18. Kto będzie zbawiony
19. Kto się wywyższa, będzie poniżony
20. Kto straci życie, ten je znajdzie
21. Świętość Boga
22. Nauka i wiara

III Antynomie
23. Antynomie
24. Bóg Trójjedyny
25. Odbicie Boga w przyrodzie
26. Bóg Człowiek
27. Działanie Ducha Świętego
28. Dusza według praw materii
29. Dusza w Piśmie św.
30. Reinkarnacja
31. Grzech
32. Uświęcenie
33. Radość
34. Tajemnica cierpienia
35. Pokój i miecz
36. Ekumenizm

IV Zawierzenie
37. Zawierzenie
38. Wola Boża
39. Wolność
40. Odpowiedzialność-przeznaczenie
41. Sumienie
42. Mentalność
43. Słowo i Życie
44. Łaska i odpowiedź
45. Szczęście

Zakończenie



Wybrane fragmenty:
Podkreślenia i pogrubienia jak w oryginale. Wtrącenia w nawiasach kwadratowych moje.

ZBAWIENIE
s. 104-105

Zbawienie, nazywane też w listach św. Pawła usprawiedliwieniem, polega na posiadaniu w sobie Bożego życia, które Jezus Chrystus wysłużył dla nas przez swoją Ofiarę Krzyżową i Zmartwychwstanie, jako darmowy dar, który teologia nazywa łaską uświęcającą. Dar ten udzielany jest przede wszystkim przez sakrament chrztu, gdy potem utraci się go przez grzech, można odzyskać poprzez sakrament odpuszczenia grzechów. Łaska uświęcająca utrzymywana jest w życiu przez zachowywanie nauki Chrystusowej i sakrament Eucharystii, którym mówi Pan Jezus: Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Jeżeli nie będziecie spożywali Ciała Syna Człowieczego i nie będziecie pili Krwi Jego, nie będziecie mieli życia w sobie. Kto spożywa moje Ciało i pije moją Krew, ma życie wieczne, a Ja go wskrzeszę w dniu ostatecznym (J 6,53-54).
Ustanowione w ten sposób zbawienie nie może być udzielone poza Kościołem. Chrzest włącza do Kościoła, sakramenty tylko w nim są udzielane i nauka Chrystusowa konieczna do zachowywania Bożego życia też w nim jest nieomylnie strzeżona i przekazywana. Stąd powiedzenie Orygenesa na przełomie 2 i 3 wieku: Poza Kościołem nie ma zbawienia – stało się dogmatycznym wyrazem tej prawdy przekazywanej odtąd stale w Kościele kierowanym przez następców św. Piotra.
Począwszy od 13 wieku uroczyste wypowiedzi papieży i dekrety soborów powszechnych potwierdzają, że tym Kościołem jest Kościół katolicki rządzony przez Biskupa Rzymskiego.

(…)
Tenże Sobór [SW II] również w „Dekrecie o Ekumenizmie” stwierdza, że:
Pełnię zbawczych środków osiągnąć można jedynie w katolickim Kościele Chrystusowym, który stanowi powszechną pomoc do zbawienia… (DE 3).

PRAWDA
s. 109-110

Niedemokratyczność Kościoła oraz struktur moralnych jak również nieomylność Kościoła stanowią twierdzenia bardzo niepopularne we współczesnym świecie, gdzie demokracja i wolność ustanawiania przez człowieka struktur życia społecznego jest jego zdobyczą i chlubą. (…)
Chrystus Pan mówi: Jeżeli będziecie trwać w nauce mojej, będziecie prawdziwie moimi uczniami i poznacie prawdę, a prawda was wyzwoli (J 8,31-32).
(…)
Różne jej [prawdy] rozumienie doprowadziło do rozbicia chrześcijaństwa na tak wiele odłamów i sekt.
(…)
Ogólną zasadą prawdy jest to, iż jest ona: niedemokratyczna, nietolerancyjna i bezkompromisowa. (…) Niedemokratyczność prawdy oznacza, że prawdziwość jakiegoś stwierdzenia jest niezależna od tego, czy ją ludzie przyjmą, czy nie; czy się z nią zgadzają, czy też nie. Dalej prawda jest niezależna od tego, ilu ludzi się na nią zgodzi.
Nietolerancyjność polega na tym, że prawda nie toleruje fałszu i nie ma z nim nic wspólnego. Prawdziwe poznanie nie może przyjmować czy uznawać fałszu, bo przestałoby być prawdziwym. Stąd prawda i jej poznanie nie może być tolerancyjne wobec fałszu.
Bezkompromisowość z kolei wyraża nieustępliwość prawdy wobec fałszu. Jeżeli coś jest złe i fałszywe, nie może stać się dobre i prawdziwe przez ustępstwo. Kompromisy istnieją i powinny istnieć w stosunkach międzyludzkich, gdzie godzą i łagodzą różnorodność ludzkich postaw, w dziedzinie jednak obiektywnej prawdy nie może być kompromisu z fałszem. Dobrze oddaje to powiedzenie filozoficzne: coś jest dobre i prawdziwe, gdy jest całe takie; jest zaszłe, gdy jakakolwiek część jest zła.
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiekTen temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)