Forum Tradycji Katolickiej Strona Główna  
 FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 Czy Sobór Watykański II był rewolucją w Kościele? Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 29719 Przeczytał: 66 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Sob 9:08, 23 Cze 2012 Powrót do góry

Czy Sobór Watykański II był rewolucją w Kościele?

Pod takim tytułem 21 czerwca w Krakowie z okazji zbiżającej się 50 rocznicy Soboru Watykańskiego II odbyła się taka debata.

Image

Jak wyglada Kościół Katolicki 50 lat po soborowym "otwarciu na świat ?" Czy Sobór wzmocnił Kościół ( jak twierdzą postępowcy) czy osłabił jak twierdzą Katolicy Tradycji ? Czy w czasie Vaticanum II dokonała się rewolucja w Kościele ? Czy Kościół pozostał wierny wielowiekowej Tradycji apostolskiej ? Kto ma rację zwolennicy "hermeneutyki zerwania " czy "hermeneutyki ciągłości ? Wreszcie czy Kosciół Katolicki jest dziś takim jakim widział Go sam Założyciel - Jezus Chrystus - miastem położonym na Górze - kwitnącą Winnicą Pańską czy jak twierdzą realistyczni pesymiści "spustoszoną Winnicą " ?

Ważne intuicje w obiektywnej ocenie Soboru Watykańskiego II stanowią szeroko dyskutowane i znane w świecie katolickim ksiażki
- O. Ralpha M. Wiltgena SVD "Ren wpada do Tybru" i jednego z najwybitniejszych teologów XX wieku - Romano Amerio "Iota Unum" ksiazka ta zyskała ogromną popularność w czasie obecnego Pontyfikatu Ojca św. Benedykata XVI ( szeroko komentowana we Włoszech - w Polsce raczej niestety przemilczana) Ważne treści odnajdujemy też w słynnym wywiadzie Vittorio Messoriego Z obecnym Papieżem "Raport o stanie wiary"

Dla wszystkich, ktorzy nie mogli osobiście wziąść udziału we Wszechnicy Narodowej - zapis wykładów:

Czy Sobór Watykański II był rewolucją w Kościele?
(...)
http://www.youtube.com/watch?v=XOCEmwQqgp4&feature=plcp
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 29719 Przeczytał: 66 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Nie 20:26, 01 Lip 2012 Powrót do góry

Tradycja i Sobór Watykański II - fragmenty dyskusji po wykładzie:
(...)
http://www.youtube.com/watch?v=7SXnYrciTuo
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 29719 Przeczytał: 66 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pon 20:29, 02 Lip 2012 Powrót do góry

W kolejności - czasowo - wystąpienia prelegentów:

Wprowadzenie p. Stanisława Papieża do 06'47''

1. o. dr hab. Benedykt Huculak OFM - od 06'47'' do 48'

2. Dawid Gospodarek od 50' do 1h 08' 10''

3. Przemysław Serednicki od 1h 09'19'' do 1h 42' 42''

4. prof. Marcin Karas od 1 h 43' do końca

... można odsłuchać.
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 29719 Przeczytał: 66 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pią 14:31, 06 Lip 2012 Powrót do góry

Kraków: dyskusja o II Soborze Watykańskim

W Krakowie odbyło się kolejne spotkanie zorganizowane przez Stowarzyszenie Fides et Ratio, jego tematem była rola Drugiego Soboru Watykańskiego w życiu Kościoła. Z problemami oceny i interpretacji dokumentów soborowych mierzyli się m. in. o. Benedykt Huculak oraz filozof Marcin Karas.

Spotkanie zatytułowane „Czy Sobór Watykański II był rewolucją w Kościele? Pytania w 50-lecie Soboru Watykańskiego” zorganizowało Stowarzyszenie Fides et Ratio. Jako prelegenci wzięli w nim udział także Dawid Gospodarek, związany z Klubem Jagiellońskim oraz Przemysław Serednicki.

Jak zwrócił uwagę zebranych o. Benedykt Huculak, odrzucenie przygotowanych uprzednio schematów i opracowanie nowych dokumentów soborowych można śmiało potraktować jako zwycięstwo liberalnych hierarchów i „postępowej" teologii, która niezwykle silnie odcisnęła się na życiu Kościoła w ciągu ostatnich dekad. Opracowane przy znacznym udziale liberalnych ekspertów dokumenty od początku przysparzały kłopotów z ich interpretacją. Równocześnie, często wbrew ich literze bywały wykorzystywane jako uzasadnienie dla projektów doktrynalnych sprzecznych z intencjami ojców soborowych jak i z dotychczasowym nauczaniem.

Dawid Gospodarek, podejmując temat deklaracji o wolności religijnej wskazał, że przybierająca dziś na znaczeniu „hermeneutyka ciągłości” wymaga pogłębionych studiów nad katolicką nauką społeczną. Stanowi też znaczny przełom, biorąc pod uwagę dominującą dawniej a i dzisiaj popularną „hermeneutykę zerwania”, traktującą sobór jako nagły zwrot w wielowiekowym nauczaniu Kościoła.

[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 29719 Przeczytał: 66 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pią 14:45, 06 Lip 2012 Powrót do góry

Wysłuchałam wykładów prelegentów - jeszcze mi jeden został. Może wpiszę tu to, co już gdzie indziej napisałam, mianowicie tu:
[link widoczny dla zalogowanych]

... a dotyczy wykładu Pana Dawida Gospodarka, który mówił o wolności religijnej i jak sam napisał: "Mówiłem ogólnie o hermeneutyce ciągłości. Zaproponowałem, by patrzeć na nią życzliwie, nie zrażać się, wskazałem plusy jakie stoją za jej ogłoszeniem przez papieża i podałem przykłady, jak odczytać z nią Dignitatis Humanae."

Cytat z Deklaracji Dignitatis Humanae - (DH)

Z Dignitatis Humanae, N. 2, Sobór Watykański Drugi:

2. Obecny Sobór Watykański oświadcza, iż osoba ludzka ma prawo do wolności religijnej. Tego zaś rodzaju wolność polega na tym, że wszyscy ludzie powinni być wolni od przymusu ze strony czy to poszczególnych ludzi, czy to zbiorowisk społecznych i jakiejkolwiek władzy ludzkiej, tak aby w sprawach religijnych nikogo nie przymuszano do działania wbrew jego sumieniu ani nie przeszkadzano mu w działaniu według swego sumienia prywatnym i publicznym, indywidualnym lub w łączności z innymi, byle w godziwym zakresie. Poza tym oświadcza, że prawo do wolności religijnej jest rzeczywiście zakorzenione w samej godności osoby ludzkiej, którą to godność poznajemy przez objawione słowo Boże i samym rozumem. To prawo osoby ludzkiej do wolności religijnej powinno być w taki sposób uznane w prawnym ustroju społeczeństwa, aby stanowiło prawo cywilne.

Z racji godności swojej wszyscy ludzie, ponieważ są osobami, czyli istotami wyposażonymi w rozum i wolną wolę, a tym samym w osobistą odpowiedzialność, nagleni są własną swą naturą, a także obowiązani moralnie do szukania prawdy, przede wszystkim w dziedzinie religii. Obowiązani są też trwać przy poznanej prawdzie i całe swoje życie układać według wymagań prawdy. Tego zaś zobowiązania nie zdołają ludzie wypełnić w sposób zgodny z własną swą naturą, jeśli nie mogą korzystać zarówno z wolności psychologicznej, jak i wolności od zewnętrznego przymusu. A więc prawo do wolności religijnej ma fundament nie w subiektywnym nastawieniu osoby, ale w samej jej naturze. Dlatego prawo do owej wolności przysługuje trwale również tym, którzy nie wypełniają obowiązku szukania prawdy i trwania przy niej; korzystanie zaś z tego prawa nie może napotykać przeszkód, jeśli tylko zachowywany jest sprawiedliwy ład publiczny."
[link widoczny dla zalogowanych]

Nie wiem, jak kto to rozumie, bo wg. mnie to jak ulał pasuje z konstytucją francuską, 1791 r., art. X, [link widoczny dla zalogowanych]

"Nikt nie powinien być niepokojony z powodu swych przekonań, nawet religijnych, byleby tylko ich objawianie nie zakłócało ustawą zakreślonego porządku publicznego"

Polecam też tę lekturę:

Hermeneutyka hermeneutyki ciągłości
Refleksje nad jej implikacjami i ostatecznymi konsekwencjami (cz. I)

(...)
[link widoczny dla zalogowanych]


Hermeneutyka hermeneutyki ciągłości
Refleksje nad jej implikacjami i ostatecznymi konsekwencjami (cz. II)

(...)
[link widoczny dla zalogowanych]


Ostatnio zmieniony przez Teresa dnia Pią 15:22, 06 Lip 2012, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 29719 Przeczytał: 66 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pią 15:07, 06 Lip 2012 Powrót do góry

Odnośnie kwestii, że abp Lefebvre podpisał Deklarację o wolności religijnej, prelegent powiedział, że: "Tak, oparłem się na biografii arcybiskupa napisanej przez bp. Tissier de Mallerais"

W takim razie zaglądamy do biografii:

W biografii arcybiskupa napisanej przez bp. Tissier de Mallerais możemy to samo wyczytać co powyżej napisałam. Arcybiskup podpisał wszystkie dokumenty wydane przez Sobór, ale dwóch nie podpisał, właśnie dekretu o wolności religijnej nie podpisał i konstytucji Gaudium et spes.

W rozdziale: "Audiencja u Pawła VI" - na stronie 550 - biografia w twardej oprawie - rozmowa papieża Pawła VI z abp Lefebvre - pisze tak:

(...)

Paweł VI: - Dlaczego Ekscelencja nie akceptuje Soboru? Przecież Ekscelencja podpisał wydane przezeń dekrety.
Abp Lefebvre: - Dwóch dokumentów nie podpisałem.
Paweł VI: - Owszem dwóch: dekretu o wolności religijnej i konstytucji Gaudium et spes.

(...)

I nie raz się z tym spotkałam, że przypisuje się abp Lefebvre, to czego nie podpisał, a mianowicie dekret o wolności religijnej. Nawet te słynne skany Ojca de Bligniresa są zamieszczane, np. tu:
[link widoczny dla zalogowanych]

W wywiadzie z abp Lefebvre, w pytaniu jest wymieniane nazwisko: Ojca de Blignières'a i chciałam dodać, że o. Louis-Maria de Blignières był założycielem Bractwa Świętego Wincentego Ferrera. Bractwo zostało założone w 1979 roku właśnie przez wspomnianego już Louisa-Marię de Blignières'a i było początkowo związane z sedeprywacjonizmem ale później pojednało się z Stolicą Apostolską i stało się dnia 28 października 1988 roku instytutem religijnym na prawie diecezjalnym. Siedzibą bractwa jest klasztor świętego Tomasza z Akwinu w Chémeré-le-Roi (północno-zachodnia Francja).
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 29719 Przeczytał: 66 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Nie 12:07, 19 Sie 2012 Powrót do góry

Przykład niekompatybilności "nauczania SV II" z Magisterium:

Encyklika Grzegorza XVI Mirari Vos pkt. 14.
"Ze stęchłego źródła indyferentyzmu, wypływa również owo niedorzeczne i błędne mniemanie, albo raczej omamienie, że każdemu powinno się nadać i zapewnić wolność sumienia. Do tego zaraźliwego błędu wprost doprowadza niewstrzemięźliwa i niczym nie pohamowana dowolność poglądów, która wszędzie się szerzy ze szkodą dla władzy duchownej i świeckiej, za sprawą niektórych bezwstydników, którzy odważają się głosić, że z tego powodu religia odnosi jakąś korzyść. Ale czy może być "bardziej nieszczęśliwsza śmierć dla duszy niż wolność błądzenia?" (14), mawiał św. Augustyn.

Kiedy zwolniony zostałby wszelki hamulec, który utrzymywał ludzi na drodze prawdy, wówczas ich zepsuta natura skłonna do złego już na oślep rzuci się za swoim popędem, wówczas powiedzmy to rzetelnie - otwarta jest "studnia przepaści" (Apok 9, 3), stąd według objawienia św. Jana wydobywał się dym, który zaćmił słońce, i szarańcza, która spustoszyła ziemię.

Stąd pochodzi nieuporządkowanie umysłów, stąd w młodzieży coraz większe zepsucie, stąd u ludu pogarda najświętszych praw i rzeczy duchowych, stąd słowem: zaraza w państwie szkodliwsza nad wszystkie, ponieważ wiadomo na podstawie doświadczenia opartego na całym starożytnym dorobku, że państwa kwitnące potęgą, sławą i zamożnością upadły tylko z powodu tego jednego nieszczęścia, nieumiarkowanej dowolności opinii, wolności wypowiedzi i żądzy coraz to nowych zmian."

[link widoczny dla zalogowanych]

SV II Dignitatis Humanae
"Obecny Sobór Watykański oświadcza, iż osoba ludzka ma prawo do wolności religijnej. Tego zaś rodzaju wolność polega na tym, że wszyscy ludzie powinni być wolni od przymusu ze strony czy to poszczególnych ludzi, czy to zbiorowisk społecznych i jakiejkolwiek władzy ludzkiej, tak aby w sprawach religijnych nikogo nie przymuszano do działania wbrew jego sumieniu ani nie przeszkadzano mu w działaniu według swego sumienia prywatnym i publicznym, indywidualnym lub w łączności z innymi, byle w godziwym zakresie. Poza tym oświadcza, że prawo do wolności religijnej jest rzeczywiście zakorzenione w samej godności osoby ludzkiej, którą to godność poznajemy przez objawione słowo Boże i samym rozumem. To prawo osoby ludzkiej do wolności religijnej powinno być w taki sposób uznane w prawnym ustroju społeczeństwa, aby stanowiło prawo cywilne."

[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 29719 Przeczytał: 66 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Nie 23:12, 15 Gru 2013 Powrót do góry

Teresa napisał:
Odnośnie kwestii, że abp Lefebvre podpisał Deklarację o wolności religijnej, prelegent powiedział, że: "Tak, oparłem się na biografii arcybiskupa napisanej przez bp. Tissier de Mallerais"

W takim razie zaglądamy do biografii:

W biografii arcybiskupa napisanej przez bp. Tissier de Mallerais możemy to samo wyczytać co powyżej napisałam. Arcybiskup podpisał wszystkie dokumenty wydane przez Sobór, ale dwóch nie podpisał, właśnie dekretu o wolności religijnej nie podpisał i konstytucji Gaudium et spes.
(...)

Abp Lefebvre *nie podpisał* wszystkich dokumentów SVII
(...)
http://www.traditia.fora.pl/bractwo-kaplanskie-sw-piusa-x-fsspx,32/abp-lefebvre-nie-podpisal-wszystkich-dokumentow-svii,10728.html
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)