Autor Wiadomość
Teresa
PostWysłany: Wto 13:03, 26 Sty 2021   Temat postu:

Cytat:
Inicjatywa polskiego Episkopatu o ustanowieniu Dnia Islamu jest pionierską w skali światowej.


Inicjatywa pionierska i bardzo kosztowna dla wszystkich chrześcijan na świecie, którzy są mordowani przez nich. Wprawdzie w Biblii czytamy: "Nie daj się zwyciężyć złu, ale zło dobrem zwyciężaj! - Rz 12,21" - ale też z innego cytatu w Biblii, czy ciągłe nastawianie policzka jest tu postawą katolicką? Czy to na tym polega? Ciekawie w tym temacie tu:

https://opoka.org.pl/biblioteka/P/PR/zk_drugip.html
Teresa
PostWysłany: Wto 12:52, 26 Sty 2021   Temat postu:

Dziś Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce

Image

Pod hasłem „Chrześcijanie i muzułmanie: wspólnie chroniąc miejsca kultu”, 26 stycznia obchodzony jest XXI Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce. Podczas centralnych obchodów, które w tym roku odbywają się online, przedstawiciele obydwu religii czytać będą Biblię i Koran, modlić się i dyskutować. Inicjatywa polskiego Episkopatu o ustanowieniu Dnia Islamu jest pionierską w skali światowej.

Wydarzenie, które będzie transmitowane na kanale YouTube [LINK DO TRANSMISJI], rozpocznie się 26 stycznia o godz. 18.00. Tradycyjnie już, spotkanie rozpocznie się przy dźwiękach muzyki Orientu, po czym zaplanowano dwugłos chrześcijańsko-muzułmański nawiązujący do hasła tegorocznych obchodów. Ze strony katolickiej głos zabierze o. Ireneusz Sławomir Ledwoń OFM, zaś perspektywę muzułmańską przybliży imam Arkadiusz Miernik.

Po odczytaniu odnoszących się do tematyki tegorocznych obchodów fragmentów Ksiąg Świętych – Biblii i Koranu – muzułmanie wzniosą modlitwę spontaniczną – „Dua”, natomiast chrześcijańską modlitwę wiernych zakończy odmówienie „Ojcze nasz”. Następnie uczestnicy spotkania przekażą sobie nawzajem znak pokoju.

Tematykę obchodów Dnia Islamu wyznacza coroczne przesłanie kierowane do muzułmanów przez Papieską Radę ds. Dialogu Międzyreligijnego na zakończenie miesiąca postu, ramadanu.

"Temat ochrony miejsc kultu różnych religii jest ważny, ponieważ, jak wiemy, obiekty te stają się celami ataków – i to na całym świecie” – powiedziała KAI prof. Agata Skowron-Nalborczyk. Współprzewodnicząca Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów zwraca uwagę, że atakowane są zarówno kościoły katolickie jak i meczety, pod miejsca kultu obydwu religii podkładane są bomby. „Stąd wspólny apel Papieża i Wielkiego Imama o to, aby te miejsca chronić” – dodaje arabistka nawiązując do dokumentu podpisanego w 2019 r. w Abu Zabi.

Z kolei współprzewodniczący Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów, imam szyicki Rafał Berger podkreśla, że akty przemocy wobec miejsc kultu, powinny być jednoznacznie potępiane przez wszystkich, bez względu na przekonania. „Bardzo lubię, będąc poza miejscem zamieszkania, nie tylko zwiedzać kościoły, ale również usiąść w nich, aby odpocząć i wchłonąć atmosferę omodlonych, przez wiernych Kościoła, ścian” – przyznał imam w rozmowie z KAI.

Idea dialogu chrześcijan i muzułmanów w Polsce, obecna wyraźniej pod koniec XX w., nawiązuje do ponad trzechsetletniej tradycji obecności muzułmanów i tolerancyjnej postawy ludności chrześcijańskiej wobec nich.

Pod koniec ubiegłego stulecia odbywało się wiele spotkań międzyreligijnych z udziałem wyznawców islamu.

Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce obchodzony jest od 2001 r. z inicjatywy Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów zaaprobowanej przez Konferencję Episkopatu Polski. Organizację tego wydarzenia Episkopat powierzył Komitetowi ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi Konferencji Episkopatu Polski. Obecnie na jego czele stoi bp Henryk Ciereszko.
Na czele Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów stoją obecnie: prof. Agata Skowron-Nalborczyk, współprzewodnicząca ze strony katolickiej i Rafał Berger, współprzewodniczący ze strony muzułmańskiej.

Regularne obchody Dnia Islamu odbywają się także w Lublinie i Krakowie (od 2004 r.), a okazyjne w Olsztynie (2001), Opolu (2002) i Poznaniu (2008).

Od początku XVI do lat osiemdziesiątych XX wieku polskimi muzułmanami byli niemal wyłącznie Tatarzy – zwraca uwagę Muzułmański Związek Religijny. W latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX w. do mieszkających od wieków w Polsce Tatarów zaczęli dołączać nowi przybysze z krajów muzułmańskich, zwiększając liczebność wyznawców islamu w Polsce. Byli to głównie Arabowie podejmujący studia na polskich uczelniach, w mniejszym stopniu imigranci. Większość z nich po zakończeniu studiów wracała do rodzinnych stron, niektórzy jednak zostawali w Polsce na stałe.

W Polsce funkcjonują dwa religijne związki muzułmańskie wpisane do rejestru Kościołów i Związków Religijnych.

Muzułmański Związek Religijny w RP, uznany oficjalnie w 1925 r., liczy obecnie ok. 6 tys. członków, zrzesza przede wszystkim Tatarów Muzułmanów Polskich. Największe ich skupiska mieszkają w województwie podlaskim (w Białymstoku, Sokółce, Suchowoli i Dąbrowie Białostockiej). Zabytkowe meczety znajdują się w Bohonikach i Kruszynianach, gdzie mieszkają już tylko pojedyncze rodziny tatarskie.

Drugim związkiem wyznawców islamu jest zarejestrowana w 2004 r. Liga Muzułmańska w RP. Zrzesza ona muzułmanów przybywających do Polski na studia oraz do pracy, a także osoby przyjmujące islam za swoją religię. Według szacunków liczy ok. 25 tysięcy członków.

https://ekai.pl/juz-wkrotce-dzien-islamu-w-kosciele-katolickim-w-polsce/
Teresa
PostWysłany: Czw 20:20, 21 Sty 2021   Temat postu:

A.D. 2021 rok

Już wkrótce Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce

Image

Pod hasłem „Chrześcijanie i muzułmanie: wspólnie chroniąc miejsca kultu”, 26 stycznia obchodzony będzie XXI Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce. Podczas centralnych obchodów, które w tym roku odbędą się online, przedstawiciele obydwu religii czytać będą Biblię i Koran, modlić się i dyskutować. Inicjatywa polskiego Episkopatu o ustanowieniu Dnia Islamu jest pionierską w skali światowej.

Wydarzenie, które będzie transmitowane na kanale YouTube, rozpocznie się 26 stycznia o godz. 18.00. Tradycyjnie już, spotkanie rozpocznie się przy dźwiękach muzyki Orientu, po czym zaplanowano dwugłos chrześcijańsko-muzułmański nawiązujący do hasła tegorocznych obchodów. Ze strony katolickiej głos zabierze o. Ireneusz Sławomir Ledwoń OFM, zaś perspektywę muzułmańską przybliży imam Arkadiusz Miernik.

Po odczytaniu odnoszących się do tematyki tegorocznych obchodów fragmentów Ksiąg Świętych – Biblii i Koranu – muzułmanie wzniosą modlitwę spontaniczną – „Dua”, natomiast chrześcijańską modlitwę wiernych zakończy odmówienie „Ojcze nasz”. Następnie uczestnicy spotkania przekażą sobie nawzajem znak pokoju.

Tematykę obchodów Dnia Islamu wyznacza coroczne przesłanie kierowane do muzułmanów przez Papieską Radę ds. Dialogu Międzyreligijnego na zakończenie miesiąca postu, ramadanu.

„Temat ochrony miejsc kultu różnych religii jest ważny, ponieważ, jak wiemy, obiekty te stają się celami ataków – i to na całym świecie” – powiedziała KAI prof. Agata Skowron-Nalborczyk. Współprzewodnicząca Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów zwraca uwagę, że atakowane są zarówno kościoły katolickie jak i meczety, pod miejsca kultu obydwu religii podkładane są bomby. „Stąd wspólny apel Papieża i Wielkiego Imama o to, aby te miejsca chronić” – dodaje arabistka nawiązując do dokumentu podpisanego w 2019 r. w Abu Zabi.

Z kolei współprzewodniczący Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów, imam szyicki Rafał Berger podkreśla, że akty przemocy wobec miejsc kultu, powinny być jednoznacznie potępiane przez wszystkich, bez względu na przekonania. „Bardzo lubię, będąc poza miejscem zamieszkania, nie tylko zwiedzać kościoły, ale również usiąść w nich, aby odpocząć i wchłonąć atmosferę omodlonych, przez wiernych Kościoła, ścian” – przyznał imam w rozmowie z KAI.

Idea dialogu chrześcijan i muzułmanów w Polsce, obecna wyraźniej pod koniec XX w., nawiązuje do ponad trzechsetletniej tradycji obecności muzułmanów i tolerancyjnej postawy ludności chrześcijańskiej wobec nich.

Pod koniec ubiegłego stulecia odbywało się wiele spotkań międzyreligijnych z udziałem wyznawców islamu.

Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce obchodzony jest od 2001 r. z inicjatywy Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów zaaprobowanej przez Konferencję Episkopatu Polski. Organizację tego wydarzenia Episkopat powierzył Komitetowi ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi Konferencji Episkopatu Polski. Obecnie na jego czele stoi bp Henryk Ciereszko.
Na czele Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów stoją obecnie: prof. Agata Skowron-Nalborczyk, współprzewodnicząca ze strony katolickiej i Rafał Berger, współprzewodniczący ze strony muzułmańskiej.

Regularne obchody Dnia Islamu odbywają się także w Lublinie i Krakowie (od 2004 r.), a okazyjne w Olsztynie (2001), Opolu (2002) i Poznaniu (2008).

Od początku XVI do lat osiemdziesiątych XX wieku polskimi muzułmanami byli niemal wyłącznie Tatarzy – zwraca uwagę Muzułmański Związek Religijny. W latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX w. do mieszkających od wieków w Polsce Tatarów zaczęli dołączać nowi przybysze z krajów muzułmańskich, zwiększając liczebność wyznawców islamu w Polsce. Byli to głównie Arabowie podejmujący studia na polskich uczelniach, w mniejszym stopniu imigranci. Większość z nich po zakończeniu studiów wracała do rodzinnych stron, niektórzy jednak zostawali w Polsce na stałe.

W Polsce funkcjonują dwa religijne związki muzułmańskie wpisane do rejestru Kościołów i Związków Religijnych.

Muzułmański Związek Religijny w RP, uznany oficjalnie w 1925 r., liczy obecnie ok. 6 tys. członków, zrzesza przede wszystkim Tatarów Muzułmanów Polskich. Największe ich skupiska mieszkają w województwie podlaskim (w Białymstoku, Sokółce, Suchowoli i Dąbrowie Białostockiej). Zabytkowe meczety znajdują się w Bohonikach i Kruszynianach, gdzie mieszkają już tylko pojedyncze rodziny tatarskie.

Drugim związkiem wyznawców islamu jest zarejestrowana w 2004 r. Liga Muzułmańska w RP. Zrzesza ona muzułmanów przybywających do Polski na studia oraz do pracy, a także osoby przyjmujące islam za swoją religię. Według szacunków liczy ok. 25 tysięcy członków.

https://ekai.pl/juz-wkrotce-dzien-islamu-w-kosciele-katolickim-w-polsce/
Teresa
PostWysłany: Wto 13:03, 28 Sty 2020   Temat postu:

Czy islam jest religią pogańską? Odpowiada ks. prof. Robert Skrzypczak
(...)
https://www.youtube.com/watch?v=FB5ufV0_whE
Teresa
PostWysłany: Sob 13:03, 03 Gru 2016   Temat postu:

Już się przygotowują! Confused

Komitet ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi o przygotowaniach do Dnia Islamu

Image

O przygotowaniach do Dnia Islamu, aktualnych problemach dialogu międzyreligijnego i najnowszych inicjatywach dyskutowali członkowie komitetu ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi. Spotkanie gremium, któremu od czerwca br. przewodniczy bp Henryk Ciereszko, odbyło się w czwartek w Sekretariacie Episkopatu Polski.

Jak mówi w rozmowie z KAI przewodniczący komitetu, bp Henryk Ciereszko, celem spotkania było przyjrzenie się projektom, które zostaną podjęte w rozpoczętej właśnie nowej kadencji. Zdaniem białostockiego biskupa pomocniczego, należy również zastanowić się nad propozycjami rozwiązań problemów, pojawiających się w kwestii dialogu międzyreligijnego.

Hierarcha wskazał, że aktualną i ważną kwestią jest prowadzenie dialogu międzyreligijnego z przebywającymi w Polsce czeczeńskimi uchodźcami, a także Tatarami. Na szczególną uwagę zasługuje też sprawa małżeństw mieszanych. – Chcemy w tych kwestiach nawiązać głębszą współpracę ze środowiskiem islamu – deklaruje bp Henryk Ciereszko.

Okazją do współpracy z religiami niechrześcijańskimi będą także konferencje, jakie chce organizować komitet. Wśród pierwszych zagadnień pojawi się sprawa małżeństw mieszanych oraz asymilacja wyznawców islamu.

Jak wskazuje bp Ciereszko, tematem czwartkowego spotkania było również przygotowanie programu obchodzonego 26 stycznia Dnia Islamu. Inspiracją do treści podjętych w ramach tegorocznego dnia będzie przesłanie Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego nawiązujące do symboliki islamskiego postu - Ramadanu. Biskup zapewnił, że szczegółowy program obchodów będzie znany na początku stycznia.

Było to pierwsze spotkanie komitetu z nowym przewodniczącym, którym podczas czerwcowych obrad Konferencji Episkopatu Polski mianowany został bp Ciereszko. Komitet ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi działa przy Radzie Konferencji Episkopatu Polski ds. Dialogu Religijnego.

Dzień Islamu obchodzony jest od 1997 roku z inicjatywy Dzieła Odbudowy Miłości D.O.M. Modlitwy w intencji pokoju i współpracy z wyznawcami islamu odbywają się zawsze dzień po zakończeniu Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan.

https://ekai.pl/komitet-ds-dialogu-z-religiami-niechrzescijanskimi-o-przygotowaniach-do-dnia-islamu/


Kyrie Eleison!!!
Teresa
PostWysłany: Pon 20:53, 01 Lut 2016   Temat postu:

O co modlono się z muzułmanami?

Image

Podczas każdej z codziennych obowiązkowych modlitw pobożny muzułmanin wymienia żydów oraz chrześcijan jako błądzących i zasługujących jedynie na gniew Boży. To tak, jakby Ojcze nasz kończyło się słowami „i zachowaj nas byśmy nie byli jak żydzi i poganie”. Co na to ci, którzy z muzułmanami modlili się podczas obchodów tegorocznego Dnia islamu w Kościele.

Islam jest religią przedziwną – opiera się bowiem na zaprzeczeniu. Podczas gdy pierwsze słowa Credo są bardzo spersonalizowanym wyznaniem przypominającym o istnieniu jednego Boga, to szahada, czyli muzułmańskie wyznanie wiary przewrotnie rozpoczyna się od słów „Nie ma boga”. Podobnie jest z modlitwą; modlitwa mahometan bardzo przypomina tę, którą Ewangelia nazywa „modlitwą faryzeusza” (Łk 8, 9-14). Najlepiej widać to na przykładzie al-Fatihah, najbliższego chyba odpowiednika chrześcijańskiego Ojcze Nasz. Dlaczego warto o tym przypominać? Dlatego, że z międzyreligijne spotkanie, współorganizowane przez Konferencję Episkopatu Polski oraz Radę Wspólną Katolików i Muzułmanów obchodzone z okazji Dnia Islamu w Kościele Katolickim było także okazją do ekumenicznej modlitwy.

Jak modlą się muzułmanie?

Najbardziej znanym fragmentem Koranu jest al-Fatihah, sura rozpoczynająca tę księgę a zarazem najczęściej odmawiana modlitwa w islamie. Sura ta jest recytowana jako część obowiązkowych codziennych modłów zwanych salat. Pobożny muzułmanin będzie zatem powtarzał tę surę przynajmniej 17 razy dziennie, czyli ponad 5 tysięcy razy w roku.

Al-Fatihah w tłumaczeniu Józefa Bielawskiego brzmi następująco:

W imię Boga Miłosiernego, Litościwego!
Chwała Bogu, Panu światów,
Miłosiernemu, Litościwemu,
Królowi Dnia Sądu .
Oto Ciebie czcimy i Ciebie prosimy o pomoc.
Prowadź nas drogą prostą,
Drogą tych, których obdarzyłeś dobrodziejstwami, nie zaś tych, na których jesteś zagniewany, i nie tych, którzy błądzą.


Jest to modlitwa, w której mahometanin prosi Allacha o pomoc w kroczeniu „prostą drogą” prawdziwej wiary. Trudno jednak, by odmawiając ją tyle razy muzułmanin nie zastanawiał się kim są ci, którzy ściągnęli na siebie gniew Allacha, kim są ci, którzy błądzą. Ci, których przewinienia są tak wielkie, że zasługują na stygmatyzację każdego dnia, podczas każdej modlitwy wypowiadanej na całym świecie ustami milionów wyznawców Mahometa?

Chrześcianie – ci, którzy błądzą

Komentarz Ibn Kathira wyjaśnia znaczenie al-Fatihah w następujący sposób: „Te dwie ścieżki są ścieżkami chrześcijan i żydów, wierny musi być tego świadomy, aby ich [ścieżek] unikać. (…) Żydzi porzucili praktykę religii, zaś chrześcijanie utracili prawdziwą wiedzę. Dlatego właśnie „gniew” zstąpił na żydów, zaś „ci, którzy zbłądzili” to określenie bardziej pasujące do chrześcijan. (…) Powinniśmy także wspomnieć, że zarówno chrześcijanie, jak i żydzi pobłądzili i zasługują na gniew, ale gniew jest bardziej właściwy jeśli chodzi o żydów. Allach powiedział o nich: „Ci, których przeklął Bóg i na których się zagniewał” (Sura 5:60). Chrześcijanie najbardziej zasługują na określenie „błądzą”, ponieważ Allach powiedział o nich, że „już wcześniej zabłądzili i którzy sprowadzili na manowce wielu, i którzy odeszli daleko z równej drogi!” (Sura 5:77).

Ibn Kathir cytuje także hadis (czyli przypowieść o życiu Mahometa), w którym prorok sam wyjaśnia znaczenie zacytowanych powyżej fragmentów Koranu: „Imam Ahmad zanotował , że ‘Adi bin Hatim powiedział, iż on [Mahomet] powiedział: „Tymi, którzy zasłużyli na gniew są Żydzi, zaś tymi, którzy pobłądzili są chrześcijanie”. Aby zrozumieć praktyczne implikacje al-Fatihah, warto w tym miejscu dodać, że werset sury 5 traktujący o żydach porównuje ich do małp i świń i jest jednym z najczęściej przytaczanych źródeł ogromnego antysemityzmu muzułmanów.

Wspólne modlitwy?

Werset dotyczący chrześcijan (Sura 5:77) w całości brzmi następująco: „Powiedz: "O ludu Księgi! Nie przekraczajcie granic waszej religii odsuwając się od prawdy; i nie postępujcie za namiętnościami ludzi, którzy już wcześniej zabłądzili i którzy sprowadzili na manowce wielu, i którzy odeszli daleko z równej drogi!". Nie przypuszczam, żeby jednak był on odczytany podczas wspólnej lektury Koranu i Biblii jaka także miała miejsce podczas Dnia Islamu. Tak samo jak nie spodziewam się, aby odczytano werset miecza lub któryś z innych fragmentów zalecających wyznawcom Mahometa walkę niewiernymi lub takich, które przestrzegają ich przed przyjaźnią z niemuzułmanami (3: 118, 60: 1).

Kiedy się nad tym zastanowić, fakt, że podczas każdej z codziennych obowiązkowych modlitw (modlitwa należy do pięciu filarów islamu) pobożny muzułmanin wymienia żydów oraz chrześcijan jako błądzących i zasługujących jedynie na gniew Boży jest niesamowicie wymowny. To tak, jakby Ojcze nasz kończyło się słowami „i zachowaj nas byśmy nie byli jak żydzi i poganie”. Rzecz absolutnie nie do pomyślenia!

Co więcej szczere próby dialogu i pojednania pomiędzy mahometanami i tymi, których wyznawcy Mahometa określają mianem „Ludzi Księgi” (żydów i chrześcijan) powinny podjąć temat al-Fatihah i tego, jak jest interpretowana. Muzułmanin, który codziennie wielokrotnie deklaruje swojemu Bogu, że chrześcijanie błądzą, a żydów dosięgnie boski gniew recytuje samą esencję islamu, nie zaś „jego ekstremistyczne interpretacje”. Ciekawe, czy byli tego świadomi ci, którzy z muzułmanami modlili się podczas obchodów tegorocznego Dnia islamu w Kościele.


Monika Gabriela Bartoszewicz

https://www.pch24.pl/o-co-modlono-sie-z-muzulmanami-,40941,i.html
Teresa
PostWysłany: Śro 14:08, 27 Sty 2016   Temat postu:

Rada Wspólna Katolików i Muzułmanów potępia mowę nienawiści

https://ekai.pl/rada-wspolna-katolikow-i-muzulmanow-potepia-mowe-nienawisci/

http://www.radawspolna.pl/index16DzIsl_osw.html


Ich trzeba nawracać, co wcale nie jest łatwe, a nie utwierdzać w tej fałszywej religii. Chrystus polecił nauczać i chrzcić!

http://www.traditia.fora.pl/kosciol-w-polsce,1/dni-islamu-w-polsce,2177.html#14140
Teresa
PostWysłany: Wto 18:11, 26 Sty 2016   Temat postu:

Jeszcze jeden artykuł na dzień islamu, z dedykacja dla hierarchów Kościoła. Może przyjdzie refleksja i opamiętanie.

Grzegorz Kucharczyk
Dialog ku Prawdzie – postulat ekumeniczny

Image

Na zdjęciu słynny chrzest Cristiano Allama o którym jest tu:


Może warto nieco zmodyfikować formułę „Dnia Islamu” i zmienić go na przykład na „Dzień Konwertytów z Islamu”? Wszak celem każdego dobrze pojętego dialogu jest dotarcie do prawdy.

Od 2001 roku z inicjatywy Episkopatu organizowany jest w Polsce „Dzień Islamu”. Słyszymy w rozmaitych oficjalnych enuncjacjach, że ma on służyć – podobnie jak inne tego typu przedsięwzięcia –pogłębianiu dialogu międzyreligijnego i wspieraniu tolerancji oraz „ducha ekumenizmu”. No cóż, można powiedzieć, iż gdyby Kościół pierwszych wieków w ten sposób podchodził do przekazanego mu przez Chrystusa nakazu misyjnego, kalendarz miałby wypełniony rozmaitymi Dniami - czy to Dniem Mitry, Dniem Gnozy, czy też ewentualnie Dniem Maniego. Wszystkie te Dni układałyby się w kolejne Tygodnie (np. Tydzień Modlitw o Jedność z Arianami - nie o ich nawrócenie). To pięknie, tyle, że narody – począwszy „od Judei i Samarii, aż po krańce ziemi” – nie usłyszałyby radosnej, bo zbawczej Nowiny o Bogu w Trójcy Świętej, obecnym wśród nas „aż do skończenia świata”.

Skoro jednak sensem „Dnia Islamu” jest dynamizowanie dialogu religijnego z islamem, warto zapytać o jego realne podstawy. Przecież w sprawie najważniejszej, to znaczy w odniesieniu do wizji Boga w chrześcijaństwie i islamie, nie jest możliwa zgoda. Muzułmanie odrzucają przecież istnienie Trójcy Świętej – rdzeń wiary chrześcijańskiej.

A może w „Dniu Islamu” chodzi o zwrócenie uwagi na pewną wspólną płaszczyznę, gdzie chrześcijaństwo może spotkać się z islamem, tj. na gruncie odpierania kolejnych ataków wojującego sekularyzmu? Również nie. Przynajmniej historia ostatnich „Dni Islamu” na to w żaden sposób nie wskazuje. Raczej potwierdza ona smutny stan rzeczy, tzn. próbę wykorzystania tej okazji do promowania politpoprawnej wizji mahometanizmu.

Tymczasem ciężką rękę „religii pokoju” odczuwają miliony chrześcijan – od Nigerii po Indonezję, gdzie jak wskazują coroczne raporty światowych organizacji monitorujących współczesne prześladowania, są oni poddawani rozmaitym represjom: od społecznego wykluczenia po fizyczną eksterminację. Najczęściej zresztą różnorodne formy represji są stosowane równocześnie.

Może warto w tym kontekście nieco zmodyfikować formułę „Dnia Islamu” i zmienić go na przykład na „Dzień Konwertytów z Islamu” jako przejaw udanego dialogu międzyreligijnego chrześcijańsko-muzułmańskiego. Wszak celem każdego dobrze pojętego dialogu jest dojście do prawdy. Nie ma natomiast większego sukcesu jak dojście do Tego, który o sobie mówił, że „jest Drogą, Prawdą i Życiem”.

Przy tej okazji można by zwrócić uwagę na dramatyczną sytuację muzułmańskich konwertytów na chrześcijaństwo w ich ojczystych krajach. Odrzuceni nie tylko przez społeczeństwo, ale również przez własne rodziny, żyją oni w ciągłym zagrożeniu życia.

Na razie takie wizje można potraktować jako pobożne życzenia. Nie mam bowiem złudzeń co do tego, że obecnie „Dzień Islamu” jest częścią szeroko rozbudowanego „przemysłu dialogu”, który ma swoje papieskie rady, komisje na poziomie episkopatów krajowych, ma swoje sekretariaty, czasopisma i regularnie odbywane międzynarodowe konferencje życzliwie traktowane przez medialny mainstream.

Co ma do zaoferowania - poza zwietrzałą solą politycznej poprawności - przybywającym na Stary Kontynent setkom tysięcy muzułmańskich imigrantów taki „przemysł dialogu”, który gorszy się na samo słowo „nawracać”? Często słyszymy, że napływ do Europy tak zwanych uchodźców jest także szansą dla Kościoła na „ubogacenie się”. Marne to wzbogacenie jeśli przybyszom w imię „dialogu” odmawia się nawet ukazania wspaniałego „blasku prawdy” (Veritatis Splendor). To tak, jakby Kościół w V i VI wieku po Chrystusie, w epoce wielkiej wędrówki ludów urządzał Dzień Wizygoty, Dzień Franka lub Dzień Gota, zamiast tego, co rzeczywiście uczynił, czyli ofiarowania tym ludom możliwości realnego ubogacenia się w Blasku Prawdy. Cywilizacji Zachodu nie stworzył „dialog międzyreligijny”, ale nawracanie do Tego, który jest Prawdą.

Grzegorz Kucharczyk

https://www.pch24.pl/dialog-ku-prawdzie---postulat-ekumeniczny,40780,i.html
Teresa
PostWysłany: Wto 17:46, 26 Sty 2016   Temat postu:

Polecam ciekawy artykuł na temat "religii pokoju" , dialogowania i kolejnych dni islamu w Kościele polskim.


Monika G. Bartoszewicz
„Allahu akbar!” nie oznacza: „dialogujmy”

Image

Współczesny Kościół całkowicie pozwolił się porwać przekonaniu, że islam jest religią pokoju, zaś jego wyznawcy są głównymi ofiarami wypaczania mahometańskiego przesłania oraz towarzyszącej owemu wypaczaniu przemocy. Kiedy mamy do czynienia z ideami oderwanymi od rzeczywistości, zazwyczaj dochodzi do konfrontacji pomiędzy tymi ideami a rzeczywistością właśnie. Jakie będą tego konsekwencje?

(...)

Kiedy mamy do czynienia z „ideami oderwanymi od rzeczywistości”, zazwyczaj dochodzi do sytuacji konfrontacji jednego z drugim. Wraz z upływem czasu, kiedy ataków terrorystycznych, obcinania głów, napadów na kościoły, zastraszania, będzie coraz więcej także na Zachodzie, dysonans poznawczy katolika zostanie zastąpiony całkowitym brakiem szacunku dla Kościoła i jego przedstawicieli powtarzających jak katarynki bajkę o „autentycznym” i „nieautentycznym” islamie. Nie oznacza to, że wszyscy wierni stracą wiarę. Oznacza to, że przestaną brać swoich biskupów oraz proboszczów na poważnie i ufać im w kwestiach religii Mahometa. Dlatego właśnie należy skończyć z nieroztropnym zwyczajem organizowania Dni Islamu w Kościele i całkowicie zmienić swoje podejście do dialogu z jego wyznawcami. Na takie, które nie będzie zniewagą dla chrześcijan prześladowanych i zwodzeniem na manowce tych katolików, którzy swoją wiedzę o islamie czerpią od hierarchów kościelnych.

https://www.pch24.pl/allahu-akbar--nie-oznacza--dialogujmy,40806,i.html
Teresa
PostWysłany: Pon 23:07, 25 Sty 2016   Temat postu:

Od piętnastu lat Kościół katolicki w Polsce obchodzi Dzień Islamu. Czy w sytuacji ogromu prześladowań jakich doznają wyznawcy Chrystusa z rąk mahometan warto kontynuować obchody tego Dnia. Zapytaliśmy Polaków co sądzą na ten temat.

Dzień Islamu w Kościele? Co Polacy myślą na ten temat
(...)
https://www.youtube.com/watch?v=Fc7bqxyIo-w
Teresa
PostWysłany: Czw 16:59, 14 Sty 2016   Temat postu:

Św. Tomasz z Akwinu o Mahomecie oraz co święci mówili o islamie?

(...)

http://www.traditia.fora.pl/katechizm-nauka-katolicka,15/sw-tomasz-z-akwinu-o-mahomecie,332.html
Teresa
PostWysłany: Czw 15:06, 14 Sty 2016   Temat postu:

Na XVI Dni Islamu zapowiedziane tu:

Cytat:
STYCZEŃ

26
– Pod hasłem „Chrześcijanie i Muzułmanie: razem wobec przemocy popełnianej w imię religii” w Warszawie odbędą się ogólnopolskie obchody XVI Dnia Islamu w Kościele katolickim w Polsce.

http://www.traditia.fora.pl/kosciol-w-mediach-polska,63/zapowiedzi-najwazniejszych-wydarzen-w-polskim-kosciele-2016,13996.html#67794


... proponuję lekturę:

Islamizacja - kara za apostazję

(...)

"Niemuzułmanie powinni więc zrozumieć, że skoro odrzucili Chrystusa, będą mieli Antychrysta. Rozwój islamu na Zachodzie to ciężka kara za apostazję."

(...)

http://www.traditia.fora.pl/kryzys-naduzycia-w-kk,20/islamizacja-kara-za-apostazje-rozmowa-z-ks-guyem-pagesem,14046.html
Teresa
PostWysłany: Wto 11:38, 27 Sty 2015   Temat postu:

XV Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce

Image

Jego hasłem są słowa: „Ku prawdziwemu braterstwu między muzułmanami i chrześcijanami”. Stanowią one tytuł przesłania Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego do muzułmanów na koniec miesiąca ramadan w 2014 r.

Przewodniczący Komitetu Konferencji Episkopatu Polski ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi bp Romuald Kamiński przyznał, że tegoroczny Dzień Islamu odbywa się w szczególnym kontekście, ze względu na akty terroru wymierzone w chrześcijan: „Chcemy wysłać taki sygnał, że może być inna relacja między różnymi religiami, między ludźmi. I oby ten sygnał, choćby z małej społeczności, która się tutaj zbiera, mógł być czytelny również w dużych społecznościach, gdzie te rzeczy trudne się dokonują” – stwierdził bp Kamiński.

Elementem obchodów była sesja naukowa na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

http://www.archivioradiovaticana.va/storico/2015/01/26/xv_dzie%C5%84_islamu_w_ko%C5%9Bciele_katolickim_w_polsce/pl-1120080

XV Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce
(...)
https://ekai.pl/xv-dzien-islamu-w-kosciele-katolickim-w-polsce/



A propos Dnia Islamu:

Modlitwa za nawrócenie pogan. (Św. Franciszka Ksawerego).

O Przedwieczny Boże, Stwórco wszechrzeczy, pomnij, że dusze niewiernych są dziełem rąk Twoich, i że są uczynione na obraz i podobieństwo Twoje. A przecież, Panie, za zniewagę Imienia Twego piekło się temi duszami napełnia. Pomnij, że Syn Twój Jezus Chrystus poniósł okrutną mękę dla ich zbawienia. Nie dopuszczaj, aby Syn Twój miał być dłużej przedmiotem wzgardy tych niewiernych. Daj się ubłagać modlitwami dusz świętych i wołaniom Kościoła, Najświętszej Oblubienicy Syna Twego i pomnij na miłosierdzie Twoje; zapomnij ich bałwochwalstwa i niewierności i spraw niech już poznają i ukochają Tego, któregoś Ty zesłał na ziemię, aby był zbawieniem, życiem i zmartwychwstaniem naszem, przez któregośmy od piekła oswobodzeni zostali, Jezusa Chrystusa Pana naszego, któremu niechaj będzie chwała na wieki wieków. Amen.



Chrystus dał inny nakaz jak dialogowanie. Chrystus polecił nauczać i chrzcić, dlaczego po SVII tego zaniechano i zamieniono na dialog? Pan Jezus powiedział: Idźcie na cały świat i nauczajcie wszystkie narody udzielając im chrztu w Imię Ojca i Syna i Ducha Świętego... (Mt 28, 19).
Teresa
PostWysłany: Nie 23:18, 26 Sty 2014   Temat postu:

Cytat:
Praski arcybiskup podkreślił także, że religie te charakteryzuje wiara w osobowego Boga, który nazywany jest Bogiem miłości i miłosierdzia.

http://www.traditia.fora.pl/bracia-w-wierze-swiat-postepu,19/narodziny-islamu,317.html#51108

niedziela, 26 stycznia 2014
Kościół katolicki i islam to moralna deska ratunku


Gościu pojechał...

(...)

a teraz wdychamy sole trzeźwiące, budzimy się i wracamy do rzeczywistości:
(...)
http://breviarium.blogspot.com/2014/01/koscio-katolicki-i-islam-to-moralna.html
Teresa
PostWysłany: Nie 23:13, 26 Sty 2014   Temat postu:

XIV Dzień Islamu w Kościele katolickim

Kościół katolicki i islam to moralna deska ratunku

Image

- Kościół katolicki i islam to ostatnia deska ratunku dla moralności tego świata. Nie bądźmy obojętni - nawoływał mufti Nedal Abu Tabaq podczas XIV Dnia Islamu w Kościele katolickim. Tegoroczne spotkanie odbyło się pod hasłem: "Szerzenie wzajemnego szacunku przez edukację".

We wprowadzeniu bp Romuald Kamiński, biskup pomocniczy ełcki podkreślił, że po raz pierwszy temat chrześcijańsko-muzułmańskiego spotkania zaproponował w orędziu na koniec miesiąca ramadan papież Franciszek. - Temat tegoroczny ma nam dopomóc w odnalezieniu prawdziwych wartości i zrozumieć pierwszeństwo spraw duchowych nad materialnymi, w tym także wartości szacunku do drugiego człowieka - wyjaśnił duchowny.

Rozpoczynając spotkanie, głos zabrał abp Henryk Hoser. - Każdy Dzień Islamu przybliża nas do coraz większej pewności kroczenia na tej drodze spotkania, dialogu, wzajemnego szacunku i zaufania między wielkimi religiami monoteistycznymi - powiedział.

Praski arcybiskup podkreślił także, że religie te charakteryzuje wiara w osobowego Boga, który nazywany jest Bogiem miłości i miłosierdzia. - To bardzo ważne przesłanie dla całej ludzkości, która z jednej strony pretenduje do globalizacji, a z drugiej rozrywana jest konfliktami - powiedział.

Duchowny zwrócił także uwagę, na konieczność uświadomienia sobie w szeroko pojętej świadomości społecznej, jak ważną rzeczą jest fakt religijny, jako "fakt cywilizacji, kultury i społeczeństwa, które się tworzy". - Fakt religijny jest wielkim punktem orientacyjnym w naszych poszukiwaniach i powinien być w nich uwzględniony - powiedział i dodał, że alternatywą dla religijności nie są zarówno wojny religijne, jak i ateizm, który nie ma żadnej orientacji. - Bez tej wertykalnej orientacji, religii, która jest zakorzeniona poza horyzontem ludzkości, ludzkości się gubi - wyjaśnił.

Na zakończenie przemówienia podziękował uczestnikom spotkania, wyjaśniając, że wszyscy tworzymy ludzką rodzinę, bo wszyscy jesteśmy dziećmi jednego Boga.

Swoje przemówienie wygłosił także mufti Nedal Abu Tabaq, który starał się pokazać zebranym, że tego typu spotkania, wbrew wielu opiniom - także własnego środowiska - nie są bezcelowe. - Dzień Islamu to sukces, każdy człowiek sukcesu ma bolesną historię, a każda bolesna historia kończy się sukcesem, zaakceptujmy ten ból i bądźmy gotowi na sukces - powiedział i zaznaczył, że tego typu spotkanie odbywa się tylko w Polsce. Dodał także, że w 29 maja 2013 r. po raz pierwszy w historii w meczecie został zorganizowany Dzień Chrześcijaństwa.

Mufti zaapelował także, by wspólnie walczyć o moralność. - Kościół katolicki i Islam to ostatnia deska ratunku dla moralności tego świata. Nie bądźmy obojętni - nawoływał. - Takie spotkania nas zbliżają, okazuje się, że tego co nas łączy jest dużo więcej, niż tego co nas dzieli - powiedział.

Głos zabrał także Abdelkader Khemri, ambasador Algierii, który zaapelował, by wspólnie zwalczać szkodliwe zjawiska tj. islamofobia. - Zależy nam, żeby ten podział między religiami zasypać, bo w rzeczywistości stanowimy jedno - powiedział. Wyjaśnił także, że terroryzm, kojarzony ze światem muzułmańskim, jest obcy jego zasadom i moralności. - To właśnie my, narody muzułmańskie płacimy najwyższy rachunek - dodał.

W dwugłosie chrześcijańsko-muzułmańskim swoimi refleksjami na temat "Szerzenia wzajemnego szacunku przez edukację” podzielili się ks. dr Tomasz Kopiczko, prefekt Seminarium Duchownego w Ełku i prof. Bogusław R. Zagórski.

Katolicki duchowny w swoim wystąpieniu skupił się na trzech punktach - rozumieniu edukacji, wzajemnego szacunku i jego nauki. Prefekt seminarium podkreślił, jak ważne w procesie edukacji jest kształtowanie postaw wzajemnego szacunku, w której ze swej natury powinny uczestniczyć dwie strony. Duchowny zachęcał do wzajemnego szanowania swoich religii, symboli i kultury i wskazał na nauczanie Kościoła, które nawołuje do poszanowania godności drugiej osoby.

Z kolei prof. Bogusław R. Zagórski snując refleksję na ten sam temat zauważył, że człowiek, ze swej natury ma skłonność, do doszukiwania się wad u innych. Upomniał, że biologiczne odruchy musimy stale edukować. Powołując się na Koran przypomniał, że Bóg stworzył nas różnymi narodami, żebyśmy się między sobą poznali. Zwrócił też uwagę związek między wzajemnym poznaniem się a szacunkiem. - Musimy się poznać, żeby się szanować - powiedział i dodał, że obowiązek ten ciąży na każdym muzułmaninie.

Podczas spotkania odczytano fragmenty Pisma Świętego i Koranu dotyczące edukacji, która ma doprowadzić do większego szacunku między ludźmi.

Świadectwem pobytu w Syrii podzielił się o. Zygmunt Kwiatkowski SJ. Misjonarz ubolewał nad konfliktem, który obecnie przeżywa ten kraj i wskazywał na rolę religii w międzyludzkim pojednaniu i wybaczeniu krzywd. - Po ludzku czasami nie jest to możliwe, ale gdy w konflikt zaangażuje się Bóg, wówczas wzajemne przebaczenie jest możliwe. Religia może uratować świat - powiedział. I dodał, że konflikt w Syrii nie jest tylko sprawą regionalna, ale - jak podkreślił - tu rozstrzygają się sprawy ludzkości. - Nie możemy oddawać świata w laickie ręce, pozbawiając ludzi perspektywy Boga - mówił.

Przedstawicielka Caritas Polska opowiedziała z kolei o projekcie pomocy syryjskim uchodźcom.

Spotkanie zakończyła modlitwa i przekazywany między religiami symboliczny znak pokoju. Następnie zebrani udali się na wspólny posiłek.

Dzień Islamu w Kościele katolickim zorganizował Komitet ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego Konferencji Episkopatu Polski wraz z Radą Wspólną Katolików i Muzułmanów i Akcją Katolicką diecezji warszawsko-praskiej.

Spotkanie miało miejsce w domu parafialnym przy katedrze św. Floriana. Uczestniczyli w nim m.in. duchowni katolicy z abp Henrykiem Hoserem i bp pomocniczym Markiem Solarczykiem, duchowni muzułmańscy m.in. mufti Nedal Abu Tabaq, członkowie Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów, członkowie Komitetu ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego Konferencji Episkopatu Polski, ambasadorzy państw muzułmańskich i przedstawiciele ambasad, członkowie Akcji Katolickiej diecezji warszawsko-praskiej.

https://warszawa.gosc.pl/doc/1862992.Kosciol-katolicki-i-islam-to-moralna-deska-ratunku

Powered by phpBB © 2001,2002 phpBB Group