Forum Kościół Rzymskokatolicki Strona Główna  
 FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 Szwecja: Katolików przybywa, konwertytów pociąga m.in. ... Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 32694 Przeczytał: 51 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Czw 21:22, 27 Paź 2016 Powrót do góry

Szwecja: Katolików przybywa, konwertytów pociąga m.in. duchowość i tradycja

Image

Bp Anders Arborelius ordynariusz Sztokholmu

Kościół katolicki w Szwecji stale się rozwija, głównie dzięki napływowi migrantów, ale co roku odnotowuje się w tym kraju ok. stu nawróceń z protestantyzmu, są w tym gronie byli pastorzy – podaje bp Anders Arborelius ze Sztokholmu. Papież udaje się do tego kraju już w przyszły poniedziałek, przede wszystkim ze względu na 500-lecie reformacji, jednakże tuż przed powrotem do Rzymu odprawi też Mszę dla wspólnoty katolickiej.

Przez wiele stuleci katolicyzm był w Szwecji surowo zakazany. Jeszcze do 2000 r. katolicy musieli płacić podatek kościelny na rzecz wspólnoty luterańskiej. Dziś jak zaznacza bp Arborelius, który sam jest konwertytą z luteranizmu, mogą się oni cieszyć równouprawnieniem. Wrogość względem katolików znacznie osłabła, ale trzeba zauważyć, że u niektórych nadal pokutują antykatolickie uprzedzenia – mówi biskup Sztokholmu w wywiadzie dla Agencji Zenit.

Zauważa on, że Szwedzi, którzy nawracają się na wiarę katolicką, kierują się różnymi motywami. Pociąga ich katolicka duchowość, wierność tradycji, społeczne nauczanie, a także powszechność Kościoła. Formalnie, wiernych zarejestrowanych w katolickich parafiach jest 115 tys. Faktycznie, katolików może być jednak więcej. Od 2000 r. wierni płacą podatek na rzecz swego Kościoła, 1 proc. dochodów. Ale z obowiązku tego mogą być zwolnieni, wystarczy, że wystąpią o to do swego biskupa. Nie muszą nawet podawać powodu. Bp Arborelius zauważa jednak, że częściej o dyspensę proszą ludzie zamożni niż ubodzy.

Ordynariusz szwedzkiej stolicy przyznaje, że jego wierni z wielkim zapałem przygotowują się na wizytę Papieża, jest on bowiem dla nich symbolem jedności w wierze, nadziei i miłości. Szwecja, którą spotka, jest krajem zsekularyzowanym i postprotestanckim. Wielu Szwedów ceni jednak Franciszka jako autorytet moralny i duchowy. Podziwiają jego zaangażowanie na rzecz pokoju i solidarności.

[link widoczny dla zalogowanych]


Ostatnio zmieniony przez Teresa dnia Wto 18:28, 19 Lis 2019, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 32694 Przeczytał: 51 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pią 10:42, 07 Lip 2017 Powrót do góry

Przywódca szwedzkiego Kościoła katolickiego mówi, że komunia z luteranami niemożliwa.

Image

Bp Anders Arborelius OCD

Szwedzki biskup Anders kardynał Arborelius stwierdził, że wspólne przystępowanie katolików i luteran do Komunii Świętej jest niemożliwe. Różnice między obydwoma wyznaniami dotyczące rozumienia Eucharystii są bowiem zbyt głębokie. Hierarcha wskazał także na rozbieżności w innych kwestiach. Obejmują one zarówno kwestie etyczne, jak i rozumienie natury człowieka.

Szwedzki hierarcha odniósł się do porozumienia katolicko-luterańskiego w sprawie doktryny o usprawiedliwieniu z 1999 roku. Podkreślił, że dialog katolicko-luterański nie zaszedł tak daleko, by odprawiać wspólne Msze Święte i razem przystępować do Stołu Pańskiego.

Zgodnie z doktryną katolicką Chrystus jest rzeczywiście obecny pod postaciami konsekrowanego chleba i wina. Tymczasem Marcin Luter twierdził, że obecność ta ustaje po zakończeniu Mszy Świętej. Współcześni luteranie są podzieleni pod względem rozumienia Rzeczywistej Obecności. Dotyczy to także luterańskiego Kościoła Szwecji. Jak zauważył kardynał Arborelius, świadczy to o braku jedności wiary w nim. Te rozbieżności utrudniają dialog ekumeniczny.

67-letni biskup Anders Arborelius to przywódca Kościoła katolickiego w oficjalnie luterańskiej Szwecji. Sam nawrócony z protestantyzmu, trafił początkowo do zakonu karmelitów. Życie ukryte nie okazało się jednak jego powołaniem. W 1998 roku został biskupem, jako pierwszy Szwed od czasów Reformacji. 28 czerwca 2017 roku otrzymał kapelusz kardynalski.

Hierarcha w rozmowie z filologiem i dziennikarzem Jordi Picazem poruszył także problem innych różnic między katolicyzmem a luteranizmem. Dotyczą one między innymi odrębnych sądów w kwestiach etycznych. Nie wszyscy wyznawcy luteranizmu podzielają katolickie stanowisko w sprawie aborcji czy związków homoseksualnych.

Odmienna od katolickiej jest także „tradycyjna” luterańska antropologia. Marcin Luter twierdził, że natura człowieka uległa wskutek grzechu pierworodnego całkowitemu skażeniu. W efekcie nie jest on w stanie uczynić własnymi siłami żadnego dobra.

Tymczasem dekret Soboru Trydenckiego „O usprawiedliwieniu” naucza, że wszyscy są zobowiązani do przestrzegania przykazań oraz że człowiek usprawiedliwiony jest w stanie ich przestrzegać: „Bóg bowiem nie nakazuje rzeczy niemożliwych (…) Jego przykazania nie są ciężkie, Jego jarzmo jest słodkie, a brzemię lekkie. Synowie Boży miłują Chrystusa, a miłujący Go (jak On sam zapewnia) zachowują Jego naukę, ponieważ w każdym razie z pomocą Bożą mogą zachować, Choć w tym śmiertelnym życiu nawet święci i sprawiedliwi niekiedy upadają przynajmniej w grzechy lekkie i codzienne, zwane też powszednimi, nie przestają przez to być sprawiedliwi. Albowiem sprawiedliwi szczerze i prawdziwie mówią: Odpuść nam nasze winy, Dlatego właśnie oni tym bardziej winni czuć się zobowiązani do kroczenia drogą sprawiedliwości; dlatego już od grzechu uwolnieni, uczynieni sługami Boga, żyjący trzeźwo, sprawiedliwie i pobożnie, mogą doskonalić się przez Jezusa Chrystusa, przez którego uzyskali dostęp do tej łaski“(Rozdział 11).

Niestety wskutek źle rozumianego dialogu ekumenicznego, krystaliczna czystość nauki katolickiej bywa naruszana przez niektórych jego uczestników. Cieszą więc jasne słowa szwedzkiego biskupa, znającego luteranizm jak mało kto z katolickich duchownych.

500-lecie Reformacji to nie okazja do świętowania i zapominania o fundamentalnych różnicach między Kościołem a luterańską herezją. To czas na przypomnienie prawdziwej katolickiej nauki.

Źródła: [link widoczny dla zalogowanych]

Za: [link widoczny dla zalogowanych]


Ostatnio zmieniony przez Teresa dnia Wto 18:33, 19 Lis 2019, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)