Autor Wiadomość
Teresa
PostWysłany: Sob 16:46, 17 Lis 2018   Temat postu:

"(...) Wśród pytań pojawiły się także wątpliwości o konieczność posługi nadzwyczajnych szafarzy Komunii Świętej. Arcybiskup zgodził się, że nie mogą oni zastępować kapłanów w udzielaniu komunii. Przypomniał, że ich głównym zadaniem jest zanoszenie Najświętszego Sakramentu w niedziele do osób, które nie mogą przyjść do kościoła z powodu choroby. Pomagać mogą także w sprawnym rozdawaniu Komunii Świętej podczas liturgii, jeżeli jest taka potrzeba, zwłaszcza podczas świąt i dużych celebracji.(...)"

https://misyjne.pl/abp-jedraszewski-nadzwyczajni-szafarze-nie-moga-zastepowac-kaplanow-w-udzielaniu-komunii-sw/?fbclid=IwAR2bibP7A_Z7Rd3oALHVirx6TbuA7gZZ0wQ7wlDaKiHMMeYlYCMRjdun0mQ

... albo tu ta treść:

https://ekai.pl/dialogi-z-abp-jedraszewskim-o-liturgii/



Ale ... niestety tak w parafiach nie jest abp Jędraszewski. To już jest tak nadużywane, jest wprost chroniczne, jak rak toczy organizm Kościoła. Kiedyż pasterze zdadzą rachunek z tego przed Bogiem.
Teresa
PostWysłany: Nie 21:26, 30 Lip 2017   Temat postu:

Pytanie do kard. Sarah o świeckich szafarzy Komunii świętej:


https://youtu.be/GMyA6OMCOks?t=1325
Teresa
PostWysłany: Wto 19:37, 15 Mar 2016   Temat postu:

Konferencja J.E. ks. bp. Atanazego Schneidera w Poznaniu - 18.08.2015 r.

Pierwsze pytanie i odpowiedź biskupa odnośnie świeckich "szafarzy" Komunii św. idących z Komunią św. do chorych.

1. Co myśleć o "szafarzach" świeckich, którzy idą odwiedzać chorych z Komunią św.?

https://youtu.be/UJrKrXMN0G8?list=PLy509izIQqbGmifpCVJDh0SLnGyFV-DEC&t=5

... a drugie pytanie i odpowiedź biskupa odnośnie ministrantek (kobiet, dziewcząt) służących do Mszy św.

https://youtu.be/UJrKrXMN0G8?list=PLy509izIQqbGmifpCVJDh0SLnGyFV-DEC&t=349
Teresa
PostWysłany: Wto 18:16, 15 Mar 2016   Temat postu:

Konferencja J.E. ks. bp. Atanazego Schneidera - Ars Celebrandi 2015 - Licheń

Bardzo ciekawy wykład zatytułowany „Odnowa liturgii oraz wieczny zmysł Kościoła"

Wykład trwa 46 min. następnie zaczynają się ciekawe pytania i odpowiedzi.

Pierwsze pytanie w 47 min.

1. Czy w warunkach Kościoła w Polsce i w ogóle w świecie, potrzeba takiego czegoś, funkcji jak nadzwyczajni szafarze Komunii św.?

... proszę słuchać:

https://youtu.be/tYFtzvAh-V0?t=2810
Teresa
PostWysłany: Pią 21:13, 31 Lip 2015   Temat postu:

Dwa opracowania na fb załączone i udostępnione:


Jak reagować na ustanawianie tzw.doc.
(...)
https://www.facebook.com/groups/TradycjonalizmKatolicki/permalink/1023182621039537/



Szafarze świeccy.doc.
(...)
https://www.facebook.com/groups/TradycjonalizmKatolicki/permalink/1023182784372854/



... można drukować, rozkładać w przedsionkach kościołów, przekazywać innym, poprostu uświadamiać wiernych.
Teresa
PostWysłany: Pią 21:50, 10 Kwi 2015   Temat postu:

Wyznania "szafarzy" Eucharystii
(...)
http://www.traditia.fora.pl/kryzys-naduzycia-w-kk,20/wyznania-szafarza-eucharystii,2436.html
Teresa
PostWysłany: Czw 22:27, 25 Wrz 2014   Temat postu:

O Instrukcji, która została wydana po motu proprio Ministeria quedam z 15 sierpnia 1972 roku, a mianowicie Immensae Caritatis z 1973 roku, jest tu:

http://www.traditia.fora.pl/kryzys-naduzycia-w-kk,20/swidnica-nowi-szafarze,1812-30.html
Teresa
PostWysłany: Czw 21:29, 25 Wrz 2014   Temat postu:

Zwolennicy "nowości" powołują się na dokument motu proprio Ministeria quedam z 15 sierpnia 1972 roku wydany z inicjatywy papieża Pawła VI, na mocy którego dokonano reformy święceń kapłańskich , zrywając z dotychczasową Tradycją Kościoła. Zostały w ten sposób zniesione cztery święcenia niższe - ostiariat, egzorcystat, lektorat i akolitat - będące stopniami do kapłaństwa, oraz subdiakonat należący do święceń wyższych. Dawniej te funkcje mogli pełnić tylko kandydaci do kapłaństwa.

Sobór Trydencki na XXIII Sesji poświęconej nauce o ustanowieniu kapłaństwa Nowego Przymierza, orzekł co następuje:

"Rozdział 2
[a] Ponieważ posługa tak świętego kapłaństwa jest rzeczą Bożą, czymś naturalnym było - by godniej i z większą czcią mogło być sprawowane - by w uporządkowanej strukturze Kościoła istniało kilka różnych święceń szafarzy, które z urzędu służyłyby kapłaństwu, tak podzielonych, by posiadający już tonsurę duchownych od niższych wstępowali na wyższe,
[b]Księgi Pisma Świętego wyraźnie wzmiankują nie tylko o kapłanach, ale również o diakonach, i w stanowczych słowach uczą tego, na co szczególnie należy uważać przy ich święceniu,
[c] Wiadomo, że od samego początku Kościoła używano nazw następujących święceń i dla każdego z nich właściwych posług - chociaż nie równy stopień - a mianowicie: subdiakona, akolity, egzorcysty, lektora i ostiariusza.
[d] Albowiem ojcowie i święte sobory zaliczali subdiakonat do wyższych święceń, a bardzo często czytamy u nich także o niższych.


Sobór ten chcąc skutecznie chronić i zachować na zawsze prawdę o tajemnicy kapłaństwa, wydał też następujące orzeczenie:

Kan.2. Soboru Trydenckiego: Gdyby ktoś mówił, że oprócz kapłaństwa w Kościele katolickim nie ma innych święceń, wyższych i niższych, którymi jakby stopniami zdąża się do kapłaństwa - niech będzie wyklęty.

Sobór Trydencki (1545-1563)
(...)
https://gloria.tv/article/yfjwKKvL4MHx3Y4BFyY9UqCBi

Przy obecnej reformie zachowano tylko lektorat i akolitat jako posługi, a nadanie posług nie zwie się święceniami, ale ustanowieniem, które może dokonać ordynariusz diecezji. Zgodnie z tą reformą, w pewnych wyjątkowych sytuacjach, można przyznać uprawnienia do rozdzielania Komunii św. akolitom. Przedtem zgodnie z Tradycją władzy tej można było udzielać tylko i wyłącznie diakonom.

Ale nie poprzestano na tym i postanowiono, że posługa ta - akolitat - może też w szczególnych przypadkach być przez biskupa powierzona mężczyznom świeckim!!! Reforma ta jak wiadomo, wywołała ogromną kontrowersję, gdyż otworzyło to po raz pierwszy furtkę nie tylko dla świeckich "szafarzy" Komunii św. i innych nadużyć i utorowało to drogę dla prawdziwej i niekontrolowanej rewolucji w liturgii, oraz w nauczaniu i doktrynie Kościoła Św. Doprowadziło to na Zachodzie, w bardzo krótkim czasie, do upadku kapłaństwa, przyczyniając się w konsekwencji do utraty wiary przez miliony katolików. Czytałam, że okoliczności tego dokumentu, do dzisiaj nie są w pełni wyjaśnione. Jest on całkowicie sprzeczny z Tradycją Kościoła, czemu wyraz dało wiele wcześniejszych Soborów.

Zaraz w ślad za tym, w 1973 roku Kongregacja Sakramentów, upoważniła biskupów do powoływania odpowiednich wiernych, określonych imiennie, na "szafarzy" nadzwyczajnych Komunii św. w poszczególnych wypadkach na czas określony lub gdy zachodzi taka konieczność - na stałe.


I taka degrengolada stopniowo została "przeflancowana" do Polski. Powyżej wiele o tym pisze, jak kolejno było.

Tu też jest w tym temacie:
(...)
http://www.traditia.fora.pl/kryzys-naduzycia-w-kk,20/swidnica-nowi-szafarze,1812-15.html#56798

I czytamy o upadku kapłaństwa, o wprost krytycznej sytuacji we Francji, Belgii, Holandii, w Niemczech, w Ameryce, Kanadzie też, czytamy o wyburzaniu kościołów, bo jak ludzie wiarę utracili, kapłaństwo zrujnowane, to po co kościoły? A jak są to można w nich różne dziwactwa urządzać, jak np. tu:

http://www.traditia.fora.pl/kryzys-naduzycia-w-kk,20/francja-cyrk-w-katedrze-w-besan-on,11568.html


Ja to znam, nie z prasy i opowiadań, tylko z autopsji, jak jest w Anglii czy we Francji i w wielu innych krajach europejskich gdzie też byłam i widziałam.

Pewien bardzo mądry abp powiedział: kryzys biskupów, to kryzys Kościoła. I nie pomylił się. Należy Panu Bogu za to wszystko wynagradzać i dziękować za Jego cierpliwość.
Teresa
PostWysłany: Pią 22:15, 09 Maj 2014   Temat postu:

Na stronie Gościa Niedzielnego, red. Wojciech Teister napisał tekst pt. "Dlaczego potrzebujemy nadzwyczajnych szafarzy Komunii?" i jeszcze do tego podaje za przykład św. Tarsycjusza.

Odpowiedź otrzymał bardzo szybko i słusznie! - ignorancja jest szkodliwa.



piątek, 9 maja 2014
Dlaczego NIE potrzebujemy nadzwyczajnych szafarzy Komunii świętej?

Redaktor Wojciech Teister opublikował był swoisty manifest przeciwko petycji amerykańskich katolików domagających się zakazu udzielania Komunii świętej przez świeckich szafarzy.

przytoczmy najpierw treść petycji:

Please stop the practise of receiving the Body and Blood of our Lord in the hand from a lay person. Restore the pious practise of receiving the Eucharist whilst kneeling and on the tongue, from a priest.

Proszę zaprzestać praktyki otrzymywania Ciała i Krwi naszego Pana do ręki od osoby świeckiej. Proszę przywrócić pobożną praktykę otrzymywania Eucharystii w pozycji klęczacej, na język, od kapłana.

(...)

całość tu:
http://breviarium.blogspot.com/2014/05/dlaczego-nie-potrzebujemy.html
Teresa
PostWysłany: Pon 23:07, 16 Gru 2013   Temat postu:

Teresa napisał:
(...)

Ale ... wracając do posługi akolity, to zobaczmy jak to w Polsce było:

Cytat:
IV. Stosowanie norm prawa powszechnego w Polsce
(...)
Po opublikowaniu motu proprio Ministeria quedam przez papieża Pawła VI 15 sierpnia 1972 roku i zezwoleniu w tym dokumencie akolitom na udzielanie Komunii świętej biskupi polscy zebrani na 134 Konferencji Plenarnej w Warszawie postanowili, że z uwagi na charakter polskiego duszpasterstwa nie zezwalają akolitom na wykonywanie powyższych uprawnień dotyczących Eucharystii. Jeżeli chodzi o możliwość udzielania Komunii świętej przez wiernego świeckiego, to pierwszy raz biskupi polscy zajęli się tym problemem po opublikowaniu instrukcji Immensae caritatis w 1973 roku. Zakazując udzielania Komunii świętej akolitom, nie zezwolili też na udzielanie Eucharystii wiernym świeckim.

W wyniku powziętej uchwały Konferencji Episkopatu Polski akolici w naszym kraju nie udzielali Komunii świętej aż do wydania nowej instrukcji w tej samej sprawie. Otóż jeszcze przed wejściem w życie Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku, a mianowicie 4 maja 1982 roku, biskupi polscy zebrani na 184 Konferencji Plenarnej postanowili, że akolita jest szafarzem nadzwyczajnym udzielania Komunii świętej w przypadku, gdy ci, którzy są do tego zobowiązani na podstawie kan. 845 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 r. [obecnie kan. 910 §2], albo nie mogą tego obowiązku wypełnić z powodu choroby czy podeszłego wieku, albo zajęci są posługa duszpasterską, albo też gdy liczba przystępujących do Komunii świętej jest tak wielka, że odprawienie Mszy świętej znacznie by się przedłużyło. W takich okolicznościach akolita, od maja 1982 roku, może udzielać Komunii świętej tak w czasie Mszy świętej, jak i poza nią.

Udzielając 4 maja 1982 roku zezwolenia akolitom na komunikowanie, nie wspomniano o możliwości udzielania Komunii przez wiernych świeckich. (...)

http://www.przemiana.biblia.pl/index.php?page=10&id=10-01&sz=IV.%20Stosowanie%20norm%20prawa%20powszechnego%20w%20Polsce&pyt=133



Dopiero na 341 Zebraniu Plenarnym Konferencji Episkopatu Polski 2 października 2007 roku zatwierdzono Instrukcję Episkopatu Polski w sprawie udzielania posługi lektora i akolity świeckim mężczyznom - widzimy, że to NOVUM!

Odnośnie akolity: Ustanawiany po to, by pomagał kapłanowi i usługiwał diakonowi. Do niego należy więc obsługa ołtarza, posługiwanie diakonowi i kapłanowi podczas czynności liturgicznych, zwłaszcza podczas Mszy św.; poza tym - już w ramach posługi nadzwyczajnej - udziela on Komunii św., kiedy brakuje tych, którym zleca to Kodeks Prawa Kanonicznego (kan 845) albo kiedy z powodu słabego zdrowia, podeszłego wieku czy wykonywania innego obowiązku duszpasterskiego nie mogą oni jej udzielać, bądź też kiedy z powodu bardzo wielkiej liczby wiernych przystępujących do Stołu Pańskiego mogłaby się zbytnio przedłużyć Msza św.

http://www.pascha.org.pl/cpl/akolita.php

Jak widzimy, są to wypadki NADZWYCZAJNE! ale ... nadzwyczajność stała się zwyczajnością!



Fakty i kity posługi akolity
(...)
http://breviarium.blogspot.com/2010/04/fakty-i-kity-posugi-akolity.html



Nadzwyczajność stała się zwyczajnością!

Diecezja legnicka: 26 mężczyzn świeckimi akolitami

Image

Biskup legnicki Stefan Cichy udzielił wczoraj posługi akolitatu 26 świeckim mężczyznom. Będą oni pomagać kapłanom rozdawać Komunię św. lub zanosić ją do chorych. Zadaniem akolity jest także m.in. niesienie w procesji krzyża, pomoc w przyjmowaniu darów czy porządkowanie naczyń liturgicznych.

„Wyjątkowość tego wydarzenia polega też na tym, że to pierwsi w Polsce dorośli świeccy mężczyźni, którzy nie są kandydatami do przyjęcia sakramentu święceń, otrzymują na stałe posługę akolity – mówi ks. Mariusz Majewski, ceremoniarz katedralny. – Zadaniem akolity jest pomaganie kapłanowi zwłaszcza przy Mszale. Podobnie podczas procesji wejścia czy na zakończenie akolita niesie krzyż, ale może też pomagać w czasie zgromadzenia liturgicznego rozdawać Komunię św., a po Mszy jego misją jest to, że może i powinien odwiedzać chorych, zanosić im Komunię św.” – powiedział ks. Majewski.

26 mężczyzn przez 3 lata przygotowywało się do tej posługi w Diecezjalnej Szkole Stałego Lektora i Akolity.

Radio Watykańskie

DEGRENGOLADA! w polskim Kościele postępuje!
Teresa
PostWysłany: Czw 17:22, 17 Paź 2013   Temat postu:

Proszę zobaczyć jaka decyzja zapadła w Archidiecezji krakowskiej, jeszcze w 2010 roku, ale ... ja dopiero dziś doczytałam o tym, bo dziś mija 3-cia rocznica kanonizacji św. Stanisława Kazimierczyka, świętego kapłana rozkochanego w Najświętszym Sakramencie - dwa ostatnie wpisy:

http://www.traditia.fora.pl/swieci-i-blogoslawieni,64/nowy-polski-swiety-stanislaw-kazimierczyk,4973.html#48481
Teresa
PostWysłany: Pią 11:27, 08 Lut 2013   Temat postu:

jack74koo napisał:
Szanowny "moderatorze".

Jak już tak bardzo chce Pan używać tytułów, to proszę pisać: "Szanowna Pani administrator" Smile

jack74koo napisał:
Jak zapewne wszystkim wiadomo (a może nie wszystkim), żadne zmiany w przepisach kościelnych nie są możliwe bez akceptacji Stolicy Apostolskiej.

Słabo się Pan orientuje, a chce tu grać rolę mentora. Biskup w diecezji jest władcą suwerennym i może wprowadzać coś lub zakazywać czegoś, co nie zostało promulgowane jako prawo powszechne np. w ramach kodyfikacji.

jack74koo napisał:
Tak więc niezależnie od tego czy tutaj ktoś cię z tym zgadza czy też nie taki jest stan faktyczny przepisów kościelnych.

A mógłby Pan się zapoznać z tymi przepisami? Na początek proponuję lekturę tego wątku, gdzie znajdzie Pan nagminnie łamane przepisy dotyczące szafarzy świeckich. Proszę się najpierw odnieść do tego, a nie pleść nie na temat.

jack74koo napisał:
Ale nie wolno negować osobom świeckim przepisów kościelnych!

A duchownym wolno?

jack74koo napisał:
Jeżeli Jan Paweł II powołuje funkcję szafarza nadzwyczajnego to robi to będąc w pełni świadomym. Mam rację?

Szafarz nadzwyczajny nie jest wymysłem Jana Pawła II. Zapisy CIC 1983 jedynie aprobowały stan prawny istniejący od początku lat 70., a faktyczny istniejący również przed soborem w "nowoczesnych" diecezjach.

Niech Pan przeczyta przynajmniej hasło w wikipedii.

jack74koo napisał:
Co w takim razie z diakonami świeckimi? Przecież są to również osoby świeckie, mające rodziny.

Ależ Pan bredzi. Diakoni są duchownymi.

jack74koo napisał:
Czy ich także mamy dla własnego kaprysu wykluczyć z funkcji oraz zabronić wykonywania powierzonych obowiązków?

Daj Pan spokój...

jack74koo napisał:
A może piętnować i omijać podczas rozdawania Komunii w kościele?

To jest akurat obowiązkiem katolika. Dyskretnie, ale omijać. jeśli mamy pełną świadomość, że szafarz jest niegodny, to go omijamy.

jack74koo napisał:
A co z osobami, które przyjmują Komunię "na rękę"? Jest w tym jakaś różnica? Przecież odpowiednie przepisy dopuszczają i taką formę.

Proszę sobie przeczytać tu na ten temat:
Siedem kłamstw o Komunii na rękę i inne informacje ...
(...)
http://www.traditia.fora.pl/kryzys-naduzycia-w-kk,20/komunia-swieta-na-reke,32.html

jack74koo napisał:
W każdym kraju jest episkopat, są biskupi, kardynałowie i wreszcie papież, na których spoczywa odpowiedzialność w tej materii.

No nie wiem, czy tak w każdym kraju jest papież, mój papież np. mieszka tylko w Watykanie, ale być może, że papież katowicki musi mieszkać w Katowicach, niech Pan sobie doczyta na KNO.
Z obfitości serca usta mówią
(...)
http://breviarium.blogspot.com/2013/02/z-obfitosci-serca-usta-mowia.html

jack74koo napisał:
Im należy zaufać. W innym przypadku jest to trochę działanie przeciw jedności w kościele.

E, tam, nie zna Pan prawa kościelnego, co widać, słychać i czuć:

Kan. 212 § 3. Stosownie do posiadanej wiedzy, kompetencji i zdolności, jakie posiadają, przysługuje im [wiernym świeckim] prawo, a niekiedy nawet obowiązek wyjawiania swojego zdania świętym pasterzom w sprawach dotyczących dobra Kościoła, oraz - zachowując nienaruszalność wiary i obyczajów, szacunek wobec pasterzy, biorąc pod uwagę wspólny pożytek i godność osoby - podawania go do wiadomości innym wiernym.
jack74koo
PostWysłany: Pon 18:47, 04 Lut 2013   Temat postu:

Szanowny "moderatorze".
Jak zapewne wszystkim wiadomo (a może nie wszystkim), żadne zmiany w przepisach kościelnych nie są możliwe bez akceptacji Stolicy Apostolskiej. Tak więc niezależnie od tego czy tutaj ktoś cię z tym zgadza czy też nie taki jest stan faktyczny przepisów kościelnych. Oczywiście zgadzam się z tym, że nie wolno, szczególnie jeżeli chodzi o sakramenty, naciągać lub nadużywać przepisów, które w sposób szczegółowy i dokładny opisują zasady przyjmowania jak i udzielania. Ale nie wolno negować osobom świeckim przepisów kościelnych! Jeżeli Jan Paweł II powołuje funkcję szafarza nadzwyczajnego to robi to będąc w pełni świadomym. Mam rację?
Co w takim razie z diakonami świeckimi? Przecież są to również osoby świeckie, mające rodziny. Czy ich także mamy dla własnego kaprysu wykluczyć z funkcji oraz zabronić wykonywania powierzonych obowiązków?
Co z księżmi, którzy mają dzieci lub przyznają się do kontaktów z kobietami a sprawują funkcje kościelne? Potępić i skazać na wygnanie? A może piętnować i omijać podczas rozdawania Komunii w kościele?
A co z osobami, które przyjmują Komunię "na rękę"? Jest w tym jakaś różnica? Przecież odpowiednie przepisy dopuszczają i taką formę.
Temat Komunii Św. jak i udzielania i przyjmowania sakramentów jest ogromny i wielowątkowy. Nie do osób świeckich należy "konstruowanie" przepisów kościelnych. Również interpretacja ich wymaga sporej wiedzy z zakresu prawa kościelnego. W każdym kraju jest episkopat, są biskupi, kardynałowie i wreszcie papież, na których spoczywa odpowiedzialność w tej materii. Im należy zaufać. W innym przypadku jest to trochę działanie przeciw jedności w kościele.
Za błąd przepraszam.
Teresa
PostWysłany: Pią 21:53, 25 Sty 2013   Temat postu:

Polecam też bardzo ciekawą lekturę z tym tematem związana:

Historia obrzędu udzielania Komunii świętej
Ks. Martin Lugmayr FSSP, tłumaczył Paweł Milcarek


(...)

http://msza.net/i/om07_2.html

... albo tu ta treść:

http://christianitas.org/news/historia-obrzedu-udzielania-komunii-swietej/
Teresa
PostWysłany: Pią 21:25, 25 Sty 2013   Temat postu:

jack74koo napisał:
Zastanawia mnie co stało się z dalszymi punktami przytaczanej tutaj instrukcji Redemptionis Sacramentum.

Nic się nie stało, tu nie o akolikacie, który jest w Polsce późniejszym novum jak świeckie "szafarstwo" Komunii św.

jack74koo napisał:
To jest właśnie dopasowywanie przepisów kościelnych do własnych celów.

Żadne dopasowywanie, to raczej świeccy "szafarze" Komunii św. teraz ostatnimi laty dopasowują się pod akolikat.

jack74koo napisał:
Instrukcja Redemptionis Sacramentum w pominiętym 155 punkcie mówi:
155. Oprócz szafarzy zwyczajnych istnieje prawnie ustanowiony akolita, który z ustanowienia jest nadzwyczajnym szafarzem Komunii świętej również poza sprawowaniem Mszy. Ponadto, jeśli przemawiają za tym motywy prawdziwej konieczności, biskup diecezjalny zgodnie z przepisami prawa256 może do tej posługi wyznaczyć również innego wiernego świeckiego jako szafarza nadzwyczajnego albo jednorazowo (ad actum), albo na czas określony, wykorzystując w tym celu stosowną formułę błogosławieństwa. Jednakże nie jest wymagane, aby owo wyznaczenie miało formę liturgiczną; jeśli jednak ją ma, w żaden sposób nie może się ono upodobnić do obrzędu święceń. W szczególnych i nieprzewidzianych przypadkach na jednorazowe wypełnienie tej funkcji zgody może udzielić kapłan, który przewodniczy celebracji eucharystycznej257.

I co pan chce przez ten punkt powiedzieć? To że broni pan profanacji w majestacie "prawa" czyli świeckiego "szafarstwa" Komunii św. to godne pożałowania! Przecież ten punkt 155 jest w rozdziale "1. NADZWYCZAJNY SZAFARZ KOMUNII ŚWIĘTEJ" (są to punkty od 154-160) i też są pewne uwarunkowania. Powyżej jest wymieniony przypis 256, który odnosi się do KPK, kan. 230 § 3. - Kan.230 § 3. Tam, gdzie to doradza konieczność Kościoła, z braku szafarzy, także świeccy, chociażby nie byli lektorami lub akolitami, mogą wykonywać pewne obowiązki w ich zastępstwie, mianowicie: posługę słowa, przewodniczyć modlitwom liturgicznym, udzielać chrztu a także rozdzielać Komunię świętą, zgodnie z przepisami prawa.

Póki co, w Polsce nie brakuje zwyczajnych szafarzy - kapłanów. Proszę poczytać ciekawe informacje np. tu:
http://www.traditia.fora.pl/kryzys-naduzycia-w-kk,20/swidnica-nowi-szafarze,1812-15.html#38690

... a zresztą powyżej w tym wątku są podane odnośniki do wielu innych stron w tym temacie.

jack74koo napisał:
Pkt. 94 przytoczonej instrukcji oraz pkt. 88 odnosi się natomiast (...)

Proszę pana, kto ciekaw, to zajrzy sobie do "Redemptionis Sacramentum"
i doczyta czego to dotyczy, a jest to w temacie 2. UDZIELANIE KOMUNII ŚWIĘTEJ, a mądrej głowie dość po słowie, bo jak poczyta więcej to będzie miał rozeznanie, o co tu chodzi, a chodzi o to co mamy NAJŚWIĘTSZE!!!!!!! i wara świeckim z łapskami od tego co mamy NAJŚWIĘTSZE!!!!!!!

jack74koo napisał:
Zapewniam wszystkich, że proboszczom parafii nie trzeba przedkładać niniejszych przepisów bo je doskonale znają.

Oj! jak pan bardzo mało wie.

jack74koo napisał:
Byłoby dobrze aby z rąk kogoś takiego jak moderator czy też administrator, który bieże się

No ... a panu radzę nim się pan weźmie za pisanie to sprawdzić sobie w słowniku.

jack74koo napisał:
za interpretację przepisów kościelnych, wychodziły informacje wiarygodne i sprawdzone.

To są jak najbardziej informacje wiarygodne i sprawdzone. Skoro pan zarzuca niewiarygodność, oraz że są to informacje nie sprawdzone, to proszę to wykazać i udowodnić.

jack74koo napisał:
Zainteresowanych odsyłam do wiarygodnego źródła np: do czytelni na opoka pl lub do samej Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów.

Każdy zainteresowany ma tu wszystkie te źródła podane, nawet więcej, bo jest bardzo dużo wypowiedzi samego Jana Pawła II. Ale ... proszę bardzo:
(...)
http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WR/kongregacje/kkultu/redemptionis_sacramentum_25032004.html#sdfootnote181anc

Ale ... wracając do posługi akolity, to zobaczmy jak to w Polsce było:


Cytat:
IV. Stosowanie norm prawa powszechnego w Polsce
(...)
Po opublikowaniu motu proprio Ministeria quedam przez papieża Pawła VI 15 sierpnia 1972 roku i zezwoleniu w tym dokumencie akolitom na udzielanie Komunii świętej biskupi polscy zebrani na 134 Konferencji Plenarnej w Warszawie postanowili, [b]że z uwagi na charakter polskiego duszpasterstwa nie zezwalają akolitom na wykonywanie powyższych uprawnień dotyczących Eucharystii.[/b] Jeżeli chodzi o możliwość udzielania Komunii świętej przez wiernego świeckiego, to pierwszy raz biskupi polscy zajęli się tym problemem po opublikowaniu instrukcji Immensae caritatis w 1973 roku. Zakazując udzielania Komunii świętej akolitom, nie zezwolili też na udzielanie Eucharystii wiernym świeckim.

W wyniku powziętej uchwały Konferencji Episkopatu Polski akolici w naszym kraju nie udzielali Komunii świętej aż do wydania nowej instrukcji w tej samej sprawie. Otóż jeszcze przed wejściem w życie Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku, a mianowicie 4 maja 1982 roku, biskupi polscy zebrani na 184 Konferencji Plenarnej postanowili, że akolita jest szafarzem nadzwyczajnym udzielania Komunii świętej w przypadku, gdy ci, którzy są do tego zobowiązani na podstawie kan. 845 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 r. [obecnie kan. 910 §2], albo nie mogą tego obowiązku wypełnić z powodu choroby czy podeszłego wieku, albo zajęci są posługa duszpasterską, albo też gdy liczba przystępujących do Komunii świętej jest tak wielka, że odprawienie Mszy świętej znacznie by się przedłużyło. W takich okolicznościach akolita, od maja 1982 roku, może udzielać Komunii świętej tak w czasie Mszy świętej, jak i poza nią.

Udzielając 4 maja 1982 roku zezwolenia akolitom na komunikowanie, nie wspomniano o możliwości udzielania Komunii przez wiernych świeckich. (...)

http://www.przemiana.biblia.pl/index.php?page=10&id=10-01&sz=IV.%20Stosowanie%20norm%20prawa%20powszechnego%20w%20Polsce&pyt=133



Dopiero na 341 Zebraniu Plenarnym Konferencji Episkopatu Polski 2 października 2007 roku zatwierdzono Instrukcję Episkopatu Polski w sprawie udzielania posługi lektora i akolity świeckim mężczyznom - widzimy, że to NOVUM!

Odnośnie akolity: Ustanawiany po to, by pomagał kapłanowi i usługiwał diakonowi. Do niego należy więc obsługa ołtarza, posługiwanie diakonowi i kapłanowi podczas czynności liturgicznych, zwłaszcza podczas Mszy św.; poza tym - już w ramach posługi nadzwyczajnej - udziela on Komunii św., kiedy brakuje tych, którym zleca to Kodeks Prawa Kanonicznego (kan 845) albo kiedy z powodu słabego zdrowia, podeszłego wieku czy wykonywania innego obowiązku duszpasterskiego nie mogą oni jej udzielać, bądź też kiedy z powodu bardzo wielkiej liczby wiernych przystępujących do Stołu Pańskiego mogłaby się zbytnio przedłużyć Msza św.

http://www.pascha.org.pl/cpl/akolita.php

Jak widzimy, są to wypadki NADZWYCZAJNE! ale ... nadzwyczajność stała się zwyczajnością!

Odnowa liturgiczna po Soborze Watykańskim II dopuściła większy udział świeckich w liturgii, ale o powołaniu świeckich szafarzy Komunii św. NIGDZIE! nie ma! Teraz od kilku lat akolikat jest forsowany. Degrengoladę wprowadzili liberałowie, moderniści duchowni, a później było legalizowanie w majestacie "prawa" a raczej bezprawia.


Fakty i kity posługi akolity
(...)
http://breviarium.blogspot.com/2010/04/fakty-i-kity-posugi-akolity.html

Przypominam jest to FORUM TRADYCJI KATOLICKIEJ, a nie zmian i nowinek posoborowych. Polecam poznać stan Kościoła na świecie, do czego własnie doprowadziły te nowości, legalizowane w majestacie "prawa", tak jak i Komunia na rękę, Komunia na stojąco, procesyjnie, etc ... bardzo dużo tu o tym wszystkim pisze.

Powered by phpBB © 2001,2002 phpBB Group