Forum Kościół Rzymskokatolicki Strona Główna  
 FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 Msza prawosławna Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Daniel
Użytkownik


Dołączył: 25 Sty 2011
Posty: 19 Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Czw 21:19, 27 Sty 2011 Powrót do góry

Przeglądając na oficjalnie stronie FSSPX katechizm o kryzysie w Kościele (pkt. 65. "Czy jest dozwolone brać udział w Nowej Mszy?") wyczytałem takie oto zdanie:

Cytat:
Podobnie nie wolno uczestniczyć w schizmatyckiej Mszy np. prawosławnej, chociaż Msza ta jest z pewnością ważna, a jej obrządek czcigodny

Przyznam szczerze, że nie bardzo to rozumiem. Obrządek bizantyjski, w którym przeważnie w prawosławiu odprawia się msze jest z pewnością ważny, ale czy schizmatycki kapłan ma ważne święcenia, a tym samym czy owa msza odprawiana przez takiego kapłana może być ważna? Jak to rozumieć?
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 32692 Przeczytał: 53 tematy

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Czw 22:45, 27 Sty 2011 Powrót do góry

Daniel napisał:
Przeglądając na oficjalnej stronie FSSPX katechizm o kryzysie w Kościele (pkt. 65. "Czy jest dozwolone brać udział w Nowej Mszy?") wyczytałem takie oto zdanie:

Cytat:
Podobnie nie wolno uczestniczyć w schizmatyckiej Mszy np. prawosławnej, chociaż Msza ta jest z pewnością ważna, a jej obrządek czcigodny

Przyznam szczerze, że nie bardzo to rozumiem. Obrządek bizantyjski, w którym przeważnie w prawosławiu odprawia się msze jest z pewnością ważny, ale czy schizmatycki kapłan ma ważne święcenia, a tym samym czy owa msza odprawiana przez takiego kapłana może być ważna? Jak to rozumieć?

Obowiązkiem katolika jest uczestniczyć w obrządku katolickim, a nie uczestniczyć w Mszy u Prawosławnych.
Kan. 1248 CIC 1983 stanowi:

§ 1. Nakazowi uczestniczenia we Mszy świętej czyni zadość ten, kto bierze w niej udział, gdziekolwiek jest odprawiana w obrządku katolickim, bądź w sam dzień świąteczny, bądź też wieczorem dnia poprzedzającego.

A zatem obrządek musi być katolicki. U Prawosławnych sukcesja apostolska jest zachowana jak najbardziej, więc sakramenty są ważne, ale niegodne. Można je przyjąć chyba tylko w stanie konieczności (np. umierając, gdy nie ma Pan dostępu do katolickiego księdza to rozgrzeszyć może kapłan prawosławny).

Ale czytamy: w myśl CIC 1983 - w niebezpieczeństwie śmierci nawet, jeśli jest kapłan katolicki, to i tak ważnie rozgrzeszyć może jakikolwiek (byle ważnie wyświęcony) kapłan.

Msza sprawowana przez kapłanów prawosławnych czy starokatolickich też jest ważna, a chodzić nie wolno. Aktywne uczestnictwo, wspólna modlitwa w nabożeństwach prawosławnych jest grzechem.

Odnośnie greko-katolików to nie ma żadnego problemu, to część Kościoła katolickiego. Można spokojnie uczestniczyć w liturgii w rycie wschodnim.
Liturgia grecko-katolicka ma zdecydowanie więcej podobieństw do liturgii prawosławnej niż do rzymskokatolickiej. Kościoły unickie mimo że uznały łączność z Kościołem rzymskim, to zachowują równocześnie własny obrządek i dyscyplinę kanoniczną. W Kościołach tych wyznaje się prawo do ewentualnego zachowania struktury patriarchalnej , dyscypliny kanonicznej , tradycji, liturgii. Generalnie ryty sprawowane w tych Kosciołach są identyczne ( lub podobne ) do prawosławnych.

Odnośnie tego co pan przeczytał na stronie FSSPX i pytań które następnie w związku z tym się nasuwają , to proszę raczej tam stawiać pytania:
[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)