Forum Tradycji Katolickiej Strona Główna  
 FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 Koniec ze zbiorowym rozgrzeszaniem Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 30513 Przeczytał: 288 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Czw 12:18, 15 Sty 2009 Powrót do góry

Cytat:

Ryt Sakramentu spowiedzi został poddany zmianom.W 1977 r. w Kosciele katolickim ogłoszono nowy " ryt pojednania", a termin " spowiedź " odłożono do lamusa historycznych osobliwosci.
Spowiedź jest jednak jednym z elementów , które odrózniają katolików od protestantów, a także innych wyznań i sekt.
Jest to uroczysty obowiązek, w którym penitenci wyznają swoje grzechy i wyrażają prawdziwą skruchę, zobowiązując się do zmiany życia, prosząc o przebaczenie i otrzymują od Kapłana rozgrzeszenie.

W wielu Kosciołach ( zwłaszcza na zachodzie i w Ameryce ) konfesjonały zostały usuniete ( a jak są to nie rzadko mozna w nich zobaczyć , sprzęt do sprzatania, poprostu nieczynne ) a zamieniono je na " pokoje pojednania ), w których Kapłan i penitent rozmawaja ze sobą.

Również to jest echem poglądów Lutra , że spowiedź jest tylko rozpoznaniem przeszłych błędów. i powrotem do spokoju umysłu , bez szczerej skruchy za obrazę Pana Boga . Zaś tradycyjna spowiedź indywidualna została w wielu przypadkach zastąpiona ceremonią zbiorowego rozgrzeszenia, która często sprawowana jest nielegalnie , z pogwałceniem prawa kanonicznego i wbrew życzeniom Ojca św.

Jak Jan Paweł II zasiadł na stolicy Piotra w 1978 r. , to wszystko bardzo głęboko juz zapuścilo korzenie. Cóż mógł zrobić? ano wydawał Adhortacje Apostolskie, Listy . Wymienię tylko Adhortację Apostolska " Reconciliatio et Poeni tentia, Rzym 1984; Adhortacja Apostolska " Pastores dabo vobs, Rzym 1992; List Apostolski " Tertio millennio adveniente, Rzym 1994. Przemówienia publikowane też w "L'Osservatore Romano"
Bardzo dużo tego wszystkiego było, można sie zapoznać z wieloma wypowiedziami Ojca św.

http://www.traditia.fora.pl/sakramenty-swiete-i-tematy-z-tym-zwiazane,13/sakrament-pokuty-sakrament-pojednania,55.html#242




14/01/2009

Szwajcaria: koniec ze zbiorowym rozgrzeszaniem

Szwajcarski episkopat wydał dziś dekret zakazujący zbiorowego rozgrzeszania, praktykowanego w tym kraju od kilkudziesięciu lat. Tym samym biskupi podporządkowali się rozporządzeniom wydanym w 2002 r. przez Jana Pawła II w motu proprio Misericordia Dei.

Powołując się na papieski dokument oraz na Kodeks Prawa Kanonicznego, pasterze szwajcarskiego Kościoła przypominają, że rozgrzeszenie kolektywne jest dopuszczalne jedynie w niebezpieczeństwie śmierci bądź w poważnej konieczności, kiedy z powodu braku dostatecznej liczby spowiedników wierni przez długi czas nie mogą przystąpić do spowiedzi i Komunii Świętej. Biskupi jednoznacznie stwierdzają, że w Szwajcarii opisana przez prawo kanoniczne sytuacja nie istnieje, w związku z czym nie można się arbitralnie powoływać na stan poważnej konieczności. W aktualnych okolicznościach jedynie niebezpieczeństwo śmierci pozwala na udzielanie zbiorowego rozgrzeszenia – stwierdzają biskupi. Przyznają jednak, że praktyka ostatnich lat sprawiła, iż ten nadzwyczajny sposób sprawowania sakramentu spowiedzi w Szwajcarii stał się w istocie formą zwyczajną.

Do dekretu został dołączony komentarz o. François-Xaviera Amherdta, profesora teologii pastoralnej na uniwersytecie we Fryburgu. Stwierdza on m.in., że dekret episkopatu nie kwestionuje samej ważności rozgrzeszeń grupowych, które były udzielane do tej pory. Zachęca też szwajcarskich katolików do zachowania liturgii pokutnych, w czasie których były zazwyczaj udzielane grupowe rozgrzeszenia. Nabożeństwa te mają doniosłe znaczenie, zwłaszcza w Adwencie, Wielkim Poście i w uroczystość Wszystkich Świętych. Trzeba jedynie zadbać, aby uczestniczący w nich wierni mieli możliwość spowiedzi indywidualnej – pisze o. Amherdt. Przyznaje, że decyzja biskupów rozczaruje wiernych, którzy zdążyli się już przyzwyczaić do nadzwyczajnej formy sprawowania sakramentu spowiedzi. Jest on jednak pewny, że zniesienie praktyki grupowego rozgrzeszenia przyczyni się do nowego odkrycia sakramentu miłosierdzia Bożego.

Informująca o dekrecie biskupów kościelna agencja Apic spodziewa się licznych protestów. Pierwszą petycję wystosowali jeszcze przed świętami wierni z parafii św. Piotra we Fryburgu. Proszą oni swego biskupa o zachowanie dotychczasowej formy rozgrzeszenia, powołując się przy tym na poparcie swych kapłanów.

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]


Ostatnio zmieniony przez Teresa dnia Nie 15:34, 26 Sty 2020, w całości zmieniany 3 razy
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 30513 Przeczytał: 288 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Czw 12:25, 15 Sty 2009 Powrót do góry

Bardzo mądra decyzja!
Cytat:
Przyznają jednak, że praktyka ostatnich lat sprawiła, iż ten nadzwyczajny sposób sprawowania sakramentu spowiedzi w Szwajcarii stał się w istocie formą zwyczajną.


Praktyka ta jest jednym z wielu nadużyć i samowoli. Jak bardzo popularne stały się słowa "nadzwyczajny" "zwyczajny" Jest to tak bardziej przyzwoicie, jak nadużycie, samowola, czy brak posłuszeństwa papieżom i ich nauce.


Ostatnio zmieniony przez Teresa dnia Wto 19:25, 16 Sty 2018, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 30513 Przeczytał: 288 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Wto 19:30, 16 Sty 2018 Powrót do góry

Cytat:
Szwajcarski episkopat wydał dziś dekret zakazujący zbiorowego rozgrzeszania, praktykowanego w tym kraju od kilkudziesięciu lat. Tym samym biskupi podporządkowali się rozporządzeniom wydanym w 2002 r. przez Jana Pawła II w motu proprio Misericordia Dei.


JAN PAWEŁ II

LIST APOSTOLSKI
W FORMIE «MOTU PROPRIO»
MISERICORDIA DEI
O NIEKTÓRYCH ASPEKTACH SPRAWOWANIA SAKRAMENTU POKUTY

(...)
[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 30513 Przeczytał: 288 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Wto 19:36, 16 Sty 2018 Powrót do góry

Spowiedź Powszechna, Ogólna dopuszczona jest w sytuacjach wyjątkowych (np. w zagrożeniu życia dla wielu wiernych na raz...). Tym nie mniej - nie może to zastąpić spowiedzi usznej, bo po spowiedzi powszechnej, wierni, którzy przeżyli mają obowiązek wyspowiadać się.

Kan. 960 - Indywidualna i integralna spowiedź oraz rozgrzeszenie stanowią jedyny zwyczajny sposób, przez który wierny, świadomy grzechu ciężkiego, dostępuje pojednania z Bogiem i Kościołem. Jedynie niemożliwość fizyczna lub moralna zwalnia od takiej spowiedzi. W takim wypadku pojednanie może się dokonać również innymi sposobami.

Kan. 961 -§ 1. Absolucja wielu równocześnie penitentów bez uprzedniej indywidualnej spowiedzi, w sposób ogólny, nie może być udzielona, chyba że:
zagraża niebezpieczeństwo śmierci i brak czasu na to, by kapłan lub kapłani wyspowiadali poszczególnych penitentów;
istnieje poważna konieczność, a mianowicie kiedy z uwagi na liczbę penitentów nie ma dostatecznie dużo spowiedników do należytego wyspowiadania każdego z osobna w odpowiednim czasie, na skutek czego penitenci bez własnej winy muszą pozostawać przez długi czas bez łaski sakramentalnej albo Komunii świętej; nie jest uważane za dostateczną konieczność, gdy nie ma wystarczającej liczby spowiedników jedynie z powodu wielkiego napływu penitentów, jaki może się zdarzyć podczas jakiejś wielkiej uroczystości lub pielgrzymki.

§ 2. Wydawanie osądu, czy zachodzą warunki wymagane zgodnie z § 1, n. 2, należy do biskupa diecezjalnego, który wziąwszy pod uwagę kryteria uzgodnione z pozostałymi członkami Konferencji Episkopatu, może określić wypadek takiej konieczności.

Kan. 962 -§ 1. By wierny ważnie korzystał z sakramentalnej absolucji udzielonej wielu penitentom jednocześnie, wymaga się nie tylko odpowiedniej dyspozycji, lecz również postanowienia, że we właściwym czasie wyzna grzechy ciężkie, których teraz wyznać nie może.
§ 2. Wiernych należy wedle możności pouczać, także z okazji przyjmowania absolucji generalnej, o wymogach określonych w § 1. Absolucję generalną powinno poprzedzić - nawet w niebezpieczeństwie śmierci - jeśli tylko czas na to pozwala, wezwanie do wzbudzenia przez każdego aktu żalu.

Kan. 963 - Z zachowaniem obowiązku, o którym w kan. 989, ten, komu zostają odpuszczone grzechy ciężkie przez absolucję generalną, powinien jak najszybciej przy nadarzającej się okazji odbyć spowiedź indywidualną, zanim przyjmie następną absolucję generalną, chyba że istnieje słuszna przyczyna.

lucję generalną, chyba że istnieje słuszna przyczyna.

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]


Ostatnio zmieniony przez Teresa dnia Nie 15:42, 26 Sty 2020, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 30513 Przeczytał: 288 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Wto 19:53, 16 Sty 2018 Powrót do góry

Absolucja

(...)

http://www.traditia.fora.pl/pytania,59/absolucja,5575.html
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)