Forum Nauka Kościoła Katolickiego Strona Główna  
 FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 ''Święty ogień'' zapłonął. ''Końca świata nie będzie'' Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
ja$
Użytkownik


Dołączył: 21 Mar 2009
Posty: 10 Przeczytał: 0 tematów

Skąd: michalin
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 20:32, 23 Kwi 2011 Powrót do góry

''Święty ogień'' zapłonął. ''Końca świata nie będzie''

Jerozolimska Starówka wyglądała jak oblężona twierdza. Wszystko z powodu wielkosobotniego prawosławnego nabożeństwa i towarzyszącego mu "cudu świętego ognia", który chciały obejrzeć setki ludzi. Pojawienie się ognia uważane jest za znak, że w najbliższym roku Bóg będzie miłosierny, a koniec świata nie nastąpi.

Ceremonia była tego dnia największą atrakcją dla chrześcijan różnych obrządków oraz turystów, którzy chcieli zobaczyć, jak w świątyni zapalają się tysiące świec, budząc ogromne emocje wiernych.

Jest ogień, jest miłosierdzie

"Święty ogień" pojawił się bowiem w sposób odczytywany przez wiernych jako cudowny. Po samotnej modlitwie w Kaplicy Grobu patriarcha wyszedł, trzymając w ręku płonące niebieskawym ogniem świece. Duchowni twierdzą, że "święty płomień" samoistnie powstaje na płycie Grobu Pańskiego, obwieszczając zmartwychwstanie Chrystusa.

Pojawienie się ognia uważane jest za znak, że w najbliższym roku Bóg będzie miłosierny, a koniec świata nie nastąpi. Wierni są przekonani, że płomienie mają uzdrawiającą moc.

Przekazuje się je kolejno najpierw wiernym obecnym w bazylice, a potem także tym, którzy godzinami czekali ze świecami na okolicznych uliczkach, poprzegradzanych barierkami. Ludzie dotykają płomieni dłońmi i symbolicznie "przemywają" nimi twarze.

Dosłownie w ciągu paru minut naręcza powiązanych świec zapłonęły już wszędzie w okolicach bazyliki, niczym pochodnie; wszędzie czuć było dym.

Prawosławni i katolicy świętują razem

W tym roku chrześcijanie różnych wyznań obchodzą Wielkanoc w tym samym czasie. Dlatego w miejscu domniemanej śmierci i zmartwychwstania Chrystusa wielkosobotnie prawosławne nabożeństwo i towarzyszący mu "cud świętego ognia" wypadły również w dniu katolickiej Wielkiej Soboty.

Bazylika Grobu Pańskiego - najważniejszy w Jerozolimie kościół chrześcijański jest współużytkowany przez duchowieństwo i wiernych rozmaitych obrządków, wedle reguły "status quo", obowiązującej od czasów panowania na tych terenach tureckiego sułtana. Nie zawsze dzielenie się głównymi miejscami kultu religijnego przebiega bezkonfliktowo.

Setki prawosławnych spędziły w bazylice całą noc. Wielu ustawiło się przed ochronnymi bramkami jeszcze przed świtem. Ci, którzy przybyli później, nie mieli już żadnych szans na dostanie się nawet w bezpośrednie sąsiedztwo bazyliki.

Niebezpieczna ceremonia

Dla władz ceremonia z tysiącami ściśniętych w tłoku ludzi i gorejących świec jest co roku przyczyną wielkiej troski. W bazylice są bowiem tylko jedne drzwi, na dodatek brakuje wyjścia ewakuacyjnego. Żadna komisja przeciwpożarowa nie byłaby w stanie - w zgodzie z obowiązującymi przepisami - wydać pozwolenia na przeprowadzenie w takich warunkach publicznego zgromadzenia.

W 1834 roku obecny w bazylice na ceremonii "cudu świętego ognia" tłum wpadł w panikę. W efekcie setki ludzi zginęły - zostali zgnieceni lub stratowani.

Żadnego innego dnia Świąt Wielkanocnych jerozolimskie Stare Miasto nie jest tak trudno dostępne, jak podczas ceremonii "świętego ognia".

[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 30758 Przeczytał: 306 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Sob 22:42, 23 Kwi 2011 Powrót do góry

Tysiące prawosławnych na ceremonii zstąpienia Świętego Ognia

Image

W Bazylice Grobu Pańskiego w Jerozolimie kilkanaście tysięcy pielgrzymów prawosławnych wzięło 3 kwietnia udział w ceremonii zstąpienia Świętego Ognia.

Uroczystość z Bazyliki Grobu Pańskiego - dla prawosławnych: Bazyliki Zmartwychwstania - można było oglądać dzięki rozstawionym w różnych punktach miasta telebimom m.in. przy Bramie Jaffskiej i na placu przed ewangelickim kościołem Zbawiciela. Po raz pierwszy Święty Ogień zostanie przetransportowany samolotem do Polski.

Prawosławny patriarcha Jerozolimy Teofil III wszedł do kaplicy nad Grobem Pańskim w prostej białej szacie z dwoma pękami zgaszonych świec. Po chwili hierarcha wyszedł z kaplicy, a świece płonęły jasnym ogniem. Bazylikę Zmartwychwstania wypełniły radosne okrzyki pielgrzymów.

Patriarcha Teofil III przekazał Święty Ogień przedstawicielom Kościołów przedchalcedońskich (koptyjskiego, syryjskiego i ormiańskiego). Swoje pęki świec zapalili również zgromadzeni w świątyni wierni.

Po uroczystości Święty Ogień zostanie samolotami przetransportowany do wielu państw, w tym Rosji, Grecji, Rumunii, Bułgarii oraz, po raz pierwszy, do Polski. Otrzymała go delegacja Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego, w skład której wchodzą biskup siemiatycki Jerzy (Pańskowski), archimandryta Warsonofiusz (Doroszkiewicz), archimandryta Gabriel (Giba) oraz ks. Andrzej Bołbot ze Stanisławowa, która udała się do Jerozolimy wyczarterowanym samolotem. Święty Ogień zostanie przekazany wszystkim prawosławnym diecezjom w Polsce.


Pierwsza wzmianka o cudzie Świętego Ognia pochodzi z IV wieku, chociaż św. Jan Damasceński i Grzegorz z Nyssy piszą o tym, że po Zmartwychwstaniu Święty Ogień był widziany już przez apostoła Piotra. Celebrowanie zejścia Świętego Ognia to jedna z najstarszych chrześcijańskich uroczystości, która jest praktykowana co roku w tym samym miejscu od ponad 1600 lat.

[link widoczny dla zalogowanych]


Jerozolima jest miastem trzech wielkich religii monoteistycznych: judaizmu, islamu i chrześcijaństwa. Członkowie wszystkich tych grup wyznaniowych każdego roku nawiedzają świętą metropolię, by pomodlić się w miejscach kultu. Dla żydów jest to Zachodni Mur, ostatni zachowany fragment Drugiej Świątyni, dla muzułmanów - Kopuła na Skale i meczet Al-Aksa, chrześcijanie pielgrzymują natomiast do bazyliki Grobu Świętego, kościoła świętego Jana oraz odwiedzają miejsca związane z Męką Pańską. Jerozolima od lat pozostaje w centrum bliskowschodniego konfliktu. Także wewnątrz jej murów nieustannie dochodzi do sporów pomiędzy poszczególnymi odłamami. Wobec zagrożenia, jakie niosą gorące emocje i religijne uniesienie, policja ma dużo pracy.

Tu można popatrzeć - film z Ceremonii Świętego Ognia w Jerozolimie w 2008 r.

https://www.youtube.com/watch?v=qpCRrJnIzVQ


Ostatnio zmieniony przez Teresa dnia Czw 11:25, 09 Mar 2017, w całości zmieniany 3 razy
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 30758 Przeczytał: 306 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Nie 8:00, 24 Kwi 2011 Powrót do góry

Jerozolima: święty ogień w paschalnych liturgiach

Tegoroczna Wielka Sobota w Jerozolimie była zdominowana prawosławną celebracją „świętego ognia”. Od wczesnych godzin rannych chrześcijańska dzielnica starego miasta została otoczona szczelnym kordonem policyjnych barierek. Katolikom pragnącym wziąć udział w porannej liturgii z wielkim trudem udawało się dotrzeć do bazyliki Bożego Grobu, gdzie o godz. 6:30 pod przewodnictwem patriarchy Fouada Twala rozpoczęła się uroczysta eucharystia Wigilii Paschalnej.

Nowy ogień w jerozolimskiej tradycji ma szczególne znaczenie. W liturgii rzymskokatolickiej symbolem Zmartwychwstałego Chrystusa jest paschalna świeca, którą w Jerozolimie zapala się nie od nowego ognia, lecz od oliwnej lampki płonącej w kaplicy Bożego Grobu. Gest ten przypomina o jedności pomiędzy geograficznym „tutaj”, czyli miejscem, gdzie Pan Jezus umarł i zmartwychwstał, a sakramentalnym „dzisiaj”, uobecniającym Jego dzieło odkupienia we wspólnocie Kościoła.

Dla prawosławnych i wszystkich chrześcijan Wschodu, najważniejszą paschalną celebracją jest liturgia „świętego ognia”. Wielkosobotnia ceremonia jest uważana za największy cud prawosławia. Według starego zwyczaju przed liturgią „świętego ognia”, kaplica Grobu Pana Jezusa jest sprawdzona, a następnie zamykana przez delegację mnichów. Rytuał ten obrazuje przekonanie, iż wewnątrz Grobu nie została zostawiona żadna płonąca świeca lub oliwna lampka, a nowy ogień jest darem z nieba.

Około godz. 12:00 zaczęły przybywać oficjalne delegacje Kościołów wschodnich mające prawo udziału w liturgii zagwarantowane przez Status Quo. Wchodzili procesyjnie najpierw Syryjczycy, następnie Koptowie, Ormianie i na końcu Grecy z patriarchą Teofilem. Po trzykrotnym okrążeniu kaplicy Grobu Pańskiego do środka wszedł patriarcha prawosławny, biskup ormiański, kilku towarzyszących im mnichów oraz jeden policjant. Drzwi do kaplicy zamknięto. Po kilkunastu minutach dość nerwowej atmosfery i przepychanek o prawo pierwszeństwa, z prawej strony kaplicy przez okrągły otwór został podany pierwszy ogień. Również z otworu z lewej strony płomień nowego ognia dotarł do wiernych. W parę minut w bazylice zapłonęło tysiące tradycyjnych pochodni skomponowanych z 33 cienkich świeczek symbolizujących 33 lata ziemskiego życia Zbawiciela. Młodzi chrześcijanie z zapalonymi pochodniami wybiegli z bazyliki, by nowe światło zanieść do różnych kościołów w Jerozolimie i do własnych domów. Oficjalne delegacje odebrały „święty ogień”, by dostarczyć go do wspólnot prawosławnych w wielu krajach świata.

Dla ścisłości historycznej trzeba powiedzieć, że liturgia „świętego ognia” była praktykowana także w kościele katolickim. Papież Grzegorz IX w 1238 r., nie zaliczając jej do zjawisk cudownych, nakazał jej zniesienie.

Święto Paschy jest najważniejszym okresem kalendarza liturgicznego dla wszystkich chrześcijan. Początkowo chrześcijanie obchodzili święto Paschy razem z Żydami 14 dnia miesiąca Nisan. Odmienna teologiczna interpretacja Paschy doprowadziła do wyboru przez chrześcijan innej daty. Dyskusję w sprawie celebracji Paschy zamknął w 325 r. I Sobór Nicejski podejmując decyzję, by Pascha była obchodzona w niedzielę po pierwszej pełni księżyca następującej po równonocy wiosennej oraz by jej data nie zbiegała się ze świętem żydowskim. Po wprowadzeniu w kościele katolickim reformy papieża Grzegorza XIII (1502–1585) utrzymano warunek wyznaczenia daty Wielkanocy na niedzielę po pierwszym nowiu wiosennym, pierwszy zaś, dotyczący rozbieżności dat paschy chrześcijańskiej i żydowskiej, pominięto. Kościół prawosławny odniósł się negatywnie do tej reformy i do dziś pozostał przy starym porządku kalendarzowym.

[link widoczny dla zalogowanych]


Ostatnio zmieniony przez Teresa dnia Nie 12:05, 19 Kwi 2020, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 30758 Przeczytał: 306 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pią 14:44, 06 Maj 2016 Powrót do góry

ja$ napisał:
W 1834 roku obecny w bazylice na ceremonii "cudu świętego ognia" tłum wpadł w panikę. W efekcie setki ludzi zginęły - zostali zgnieceni lub stratowani.

O bójkach do jakich tam dochodzi między mnichami podczas uroczystości Świętego Ognia i nie tylko, można popatrzeć tu:

http://www.traditia.fora.pl/kosciol-w-mediach-swiat,61/bojka-w-kosciele-narodzenia-panskiego-w-betlejem,7233.html#31237
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 30758 Przeczytał: 306 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Nie 12:03, 19 Kwi 2020 Powrót do góry

Prawosławna ceremonia Świętego Ognia bez udziału wiernych

Image

Zgodnie z wielowiekową tradycją, w bazylice Grobu Świętego w Jerozolimie, w prawosławną Wielką Sobotę 18 kwietnia po południu sprawowana była uroczystość „cudu Świętego Ognia”. Ceremonia – centralny punkt prawosławnej Wielkanocy w Ziemi Świętej – w tym roku, ze względu na koronawirusa, odbyła się tylko w gronie kilku przedstawicieli Kościołów wschodnich. „Cud Świętego Ognia” obwieściło o godz. 13.48 czasu lokalnego (12.48 w Polsce) bicie dzwonów bazyliki .

Na zakończenie duchowni przekazali Święty Ogień dyplomatom zgromadzonym przy Bramie Jaffy. Oczekiwali przedstawiciele ambasad Rumunii, Rosji Grecji, Kazachstanu, Polski, Mołdawii, Ukrainy, Cypru, Białorusi i Gruzji.

Duchowni przechodzili od auta do auta przekazując Święty Ogień. Następnie konwój aut w asyście policji udał się na lotnisko Ben Guriona w Tel Awiwie, skąd został przewieziony specjalnymi samolotami do różnych krajów, także do Polski. Wolontariusze roznieśli płomień do różnych wspólnot chrześcijańskich w Izraelu, na terenach Autonomii Palestyńskiej i w Jordanii.
Ta licząca 1200 lat liturgia jest głównym wydarzeniem świąt wielkanocnych dla Kościołów obrządku wschodniego w Jerozolimie. W ostatnich latach policja ograniczyła do 10 tys. osób liczbę uczestników liturgii w bazylice Grobu, a to ze względu na brak miejsca oraz wyjść awaryjnych. Dlatego tysiące osób śledziło wydarzenia na ogromnych bilbordach rozwieszonych w różnych częściach jerozolimskiego Starego Miasta.

Uroczystość, która zwykle przyciągała tysiące wiernych wypełniając nie tylko świątynię, ale i jerozolimskie Stare Miasto, transmitowana była na żywo na Facebooku. Korespondent niemieckiej agencji katolickiej KNA zauważył, że w pustej bazylice, którą szczególnie w okresie Wielkanocy odwiedzały tłumy, tym razem – na skutek surowych przepisów antykoronawirusowych było tak cicho, że słychać było świergot ptaków.

Według ludowej tradycji pielęgnowanej od ponad 1 200 lat, rokrocznie w Wielką Sobotę po nabożeństwie pod przewodnictwem prawosławnego patriarchy Jerozolimy, lampa znajdująca się w Grobie Pańskim zapala się w nadprzyrodzony sposób za sprawą zstępującego z nieba Świętego Ognia. Liczne przekazy historyczne z minionych wieków mówiły, że zejściu Ognia często towarzyszą głośne grzmoty, błyski oraz samoistne odpalenia lamp i świec znajdujących się w różnych miejscach Bazyliki. Ponadto, przez pierwsze 33 minuty od momentu zejścia, płomień świec odpalonych od lampy nie parzy.

Grób Pański w położonej na Starym Mieście w Jerozolimie bazylice jest jednym z najważniejszych miejsc chrześcijaństwa. Kaplica powstała w miejscu, gdzie w wydrążonej grocie, na skalnej półce złożono zdjęte z krzyża, zawinięte w całun ciało Jezusa. Ścianę za nią zdobią trzy obrazy Zmartwychwstania. Każdy z nich należy do innej wspólnoty chrześcijańskiej: katolików, Ormian i Greków. Chrześcijanie czczą w tym miejscu ukrzyżowanie, złożenie do grobu i zmartwychwstanie Jezusa.

Dla wyznawców prawosławia nie jest to bazylika Grobu, lecz kościół Zmartwychwstania (Anastasis). Każdego roku świątynię odwiedzają setki tysięcy pielgrzymów.

[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)