Forum Kościół Rzymskokatolicki Strona Główna  
 FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 Luteranie w Polsce o ordynacji kobiet Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 31798 Przeczytał: 152 tematy

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Wto 18:23, 08 Wrz 2015 Powrót do góry

Luteranie w Polsce o ordynacji kobiet

Image

Ruszyła strona internetowa dotycząca ordynacji kobiet na księży w Kościele Ewangelicko-Augsburskim w Polsce. Zawiera ona materiały teologiczne i artykuły dotyczące posługi kobiet. Strona ma też być miejscem dialogu zwolenników i przeciwników kapłaństwa kobiet.

Pomoże także przygotować Luteran do Synodu, na którym odbędzie się głosowanie nad ordynacją kobiet na prezbiterów.

Kwestia ordynacji kobiet na prezbiterów została wskazana przez luterańskiego biskupa Jerzego Samca jako jedno z najważniejszych zadań Kościoła. Od dłuższego czasu trwają u Luteran konsultacje międzynarodowe prowadzone w Kościołach partnerskich oraz rozmowy toczące się w różnych gremiach kościelnych. Jak podkreślił w przesłaniu na stronie internetowej bp Samiec „Kościół musi ciągle rozwijać się poprzez krytyczne ocenianie swego działania i zwiastowania.” Zachęcił też wiernych, by uczyli się prowadzenia dialogu z poszanowaniem bliźniego. „Jesteśmy Kościołem dialogu - dodał - lecz nie jest to dialog dla samego dialogizowania, ale ma on konkretny cel: służbę człowiekowi potrzebującemu Ewangelii.”

Dla wiernych Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego urząd duchownego jest jednym ze znaków powołania do publicznego zwiastowania Słowa Bożego i udzielania Sakramentów Świętych. Dlatego praktyka wyboru kobiet na prezbiterów dotyczy powołania i misji Kościoła.

Dyskusja nad kapłaństwem kobiet prowadzona będzie podczas najbliższej, jesiennej sesji Synodu Luteran i dotyczyć będzie głównie praktycznych aspektów ordynacji kobiet (m.in. macierzyństwa, zabezpieczenia socjalnego i organizacji pracy parafialnej). Na wiosennej sesji Synodu Kościoła w 2016 roku zaplanowano głosowanie nad wnioskiem dotyczącym ordynacji kobiet na księży.

Kobiety w Kościele ewangelickim w Polsce już w latach 20. XX wieku studiowały teologię, angażowały się w pracę katechetyczną i duszpasterską w parafiach, nie miały jednak możliwości bycia duchownymi.
W 1963 roku Naczelna Rada Kościoła Luteran umożliwiła absolwentkom teologii, które zdały odpowiedni egzamin, wprowadzenie w urząd kościelnego nauczania, chcąc w ten sposób nadać rangę ich pracy w Kościele. W praktyce katechetki także odprawiały nabożeństwa i zajmowały się pracą duszpasterską w parafiach.

Mimo, że sprawa ordynacji kobiet na księży wracała podczas synodów kilkakrotnie. Jednak zmiany przyszły dopiero w 1999 roku, w związku z wprowadzeniem nowej Pragmatyki Służbowej. Umożliwiła ona ordynację kobiet na duchownych w posłudze diakona. Oznaczało to, że kobiety – diakonii mogły podejmować w Kościele pracę charytatywną, ewangelizacyjno-misyjną oraz pomocniczą służbę Słowa Bożego (m.in. prowadzenie nabożeństw, ślubów i pogrzebów, sprawowanie Sakramentu Chrztu św. czy pomoc przy rozdawaniu Komunii Św.). Nie dawało im jednak możliwości samodzielnego prowadzenia parafii oraz sprawowania Sakramentu Komunii św.

W 2008 roku Synodalna Komisja Teologii i Konfesji stwierdziła, że z perspektywy teologicznej należy dopuścić możliwość ordynacji kobiet na księży, lecz Synod Kościoła w październiku 2010 roku opowiedział się przeciw ordynacji.

Kościół Ewangelicko-Augsburski w Polsce skupia około 70 tys. wiernych. Służy w nim 161 duchownych w 133 parafiach. Dzieli się na 6 Diecezji, z których najliczniejszą jest Diecezja Cieszyńska – ok. 37 tys. wiernych.

Początki Kościoła sięgają XVI-wiecznej Reformacji. Podstawą nauki Kościoła jest Pismo Święte i oparte o nie Księgi Symboliczne.

Strona [link widoczny dla zalogowanych] będzie na bieżąco aktualizowana i uzupełniana o kolejne materiały.

[link widoczny dla zalogowanych]


Ostatnio zmieniony przez Teresa dnia Pią 19:08, 11 Mar 2022, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 31798 Przeczytał: 152 tematy

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Wto 18:33, 08 Wrz 2015 Powrót do góry

Dlaczego luteranie w Polsce mają być z tyłu za tymi postępowymi z Zachodu? I jaki to "kościoł"? - to zbór protestancki! Kościół ustanowił Pan Jezus tylko jeden! i Kościół należy do Chrystusa ...


Ostatnio zmieniony przez Teresa dnia Pią 19:08, 11 Mar 2022, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 31798 Przeczytał: 152 tematy

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pią 19:12, 11 Mar 2022 Powrót do góry

Polscy luteranie za ordynacją kobiet na księży

Image

Synod Kościoła ewangelicko-augsburskiego w Polsce 16 października w tajnym głosowaniu opowiedział się za wprowadzeniem ordynacji kobiet na księży. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.

Za wnioskiem Synodalnej Komisji Kobiet głosowało 45 osób, 13 było przeciw, 1 głos był wstrzymujący. Zgodnie z procedurą, uchwalenie wniosku dotyczącego zmiany Zasadniczego Prawa Wewnętrznego wymaga uzyskania większości 2/3 głosów.

– Decyzja Synodu Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego jest historyczna i ekumeniczna pod wieloma względami: kończy niezrozumiały rozziew między teologią ewangelicką a praktyką kościelną, wnosząc swój wkład do uporządkowania teologii urzędu, rozjaśnia i wyjaśnia wewnątrzewangelickie, ale też ekumeniczne zobowiązania z Kościołami, z którymi Kościół ewangelicko-augsburski jest w pełnej jedności, a ponadto usuwa mnóstwo przeszkód na poziomie duszpasterstwa zarówno w wymiarze duchowości, jak i tożsamości. Dzięki tej decyzji możemy mówić o większej jedności ewangelickiego świata, możemy cieszyć się z odczytania znaków Ducha Świętego – wyjaśnia w rozmowie z KAI dr Dariusz Bruncz, redaktor naczelny ekumenizm.pl, luteranin.

Odnosząc się do obawy, że kwestia ordynacji kobiet negatywnie wpłynie na ekumeniczne relacje z katolikami i prawosławnymi, powiedział: „Jeśli chodzi o Kościoły, które z zasady odrzucają ordynację (święcenia) kobiet, to sprawa jest jasna – nasze rozumienie urzędu i Kościoła jest inne, jest tak różne, że trudno tu mówić o konflikcie. Nie jest intencją teologii ewangelickiej kopiowanie rzymskokatolickiego czy prawosławnego rozumienia kapłaństwa czy wymagać od drugiej strony przyjmowania ewangelickiego stanowiska. Ordynacja kobiet wynika z teologicznej refleksji nad działaniem Ducha Świętego w Kościele, teologii Chrztu świętego, a to wszystko zakorzenione jest w świadectwie Pisma, Kościoła pierwszych wieków i żywego działania Ducha. Kiedyś straszono, że ordynacja kobiet utrudni czy wręcz zniszczy relacje ekumeniczne – praktyka pokazała, że nic takiego się nie stało, bo niby dlaczego miałoby się stać? Inne jest rozumienie urzędu w katolicyzmie i inne w ewangelicyzmie. Płeć duchownego jest tutaj zupełnie obojętna. Ekumenizm nie polega na zasypywaniu różnic, ani też udawaniu, że nic nas nie różni. Partnerów ekumenicznych akceptuje się takimi, jacy są”.

„Jestem niezmiernie zadowolony z tej decyzji. Mogę tylko ubolewać, że polscy luteranie nie są pierwszymi, którzy ordynowali święcili kobiety – pierwsi byli mariawici, później reformowani, ale ta decyzja jest doniosła – Kościół luterański jest największym Kościołem protestanckim w Polsce i pionierem ruchu ekumenicznego w kraju i na świecie” – dodaje dr Bruncz.

Dyskusja na temat ordynacji kobiet w Kościele ewangelicko-augsburskim w Polsce toczyła się z przerwami od ponad 70 lat. W 1963 roku umożliwiono absolwentkom teologii wprowadzenie w urząd nauczania kościelnego, dzięki czemu katechetki nauczały, odprawiały nabożeństwa i zajmowały się pracą duszpasterską w parafiach.

W 2008 roku Synodalna Komisja Teologii i Konfesji stwierdziła, że nie istnieją przeszkody natury teologicznej w ordynowaniu kobiet na posługę księdza.

Od 1999 r., dzięki zmianom w Pragmatyce Służbowej, kobiety w Kościele ewangelicko-augsburskim w Polsce mogły być duchownymi w posłudze diakona. Mogły podejmować pracę charytatywną, ewangelizacyjno-misyjną oraz pomocniczą służbę słowa Bożego (m.in. prowadzenie nabożeństw, ślubów i pogrzebów, sprawowanie sakramentów, od 2016 r. także sakramentu Komunii Świętej), nie miały jednak możliwości samodzielnego prowadzenia parafii.

Obrady Synodu Kościoła potrwają do niedzieli, 17 października.

Synod jest najwyższą władzą Kościoła ewangelicko-augsburskiego (luterańskiego) w RP, jego uosobieniem i wyrazicielem wszystkich praw przysługujących Kościołowi. Jest powołany do uchwalania praw kościelnych. Do jego właściwości należy m.in. wybór Biskupa Kościoła, sprawowanie pieczy nad zachowaniem czystości nauki w Kościele, stanie na straży praw, dobra i jedności Kościoła, wybór Konsystorza i Rady Synodalnej, która stanowi prezydium Synodu i reprezentuje go pomiędzy sesjami.

[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 31798 Przeczytał: 152 tematy

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Sob 11:29, 30 Kwi 2022 Powrót do góry

No i w Polsce już są luteranki księżynki. Żałosne to!

Po raz pierwszy polskie luteranki zostaną duchownymi

Image

W sobotę, 7 maja 2022 r. w kościele Świętej Trójcy w Warszawie odbędzie się po raz pierwszy uroczystość ordynacji na księdza dziewięciu diakonek z Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP: dk. Kariny Chwastek, dk. Małgorzaty Gaś, dk. Beaty Janoty, dk. Katarzyny Kowalskiej, dk. Wiktorii Matloch, dk. Haliny Radacz, dk. Katarzyny Rudkowskiej, dk. Izabeli Sikory i dk. Marty Zachraj-Mikołajczyk.

16 października 2021 r. Synod Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Polsce w tajnym głosowaniu opowiedział się za wprowadzeniem ordynacji kobiet na księży. Wcześniej na gruncie Kościoła luterańskiego w Polsce nie było to możliwe, choć święciły je od wielu lat inne luterańskie Kościoły krajowe.

Dyskusja na temat ordynacji kobiet w Kościele Ewangelicko-Augsburskim w Polsce toczyła się z przerwami od ponad 70 lat. W 1963 roku umożliwiono absolwentkom teologii wprowadzenie w urząd nauczania kościelnego, dzięki czemu katechetki nauczały, odprawiały nabożeństwa i zajmowały się pracą duszpasterską w parafiach.

Od 1999 r., dzięki zmianom w Pragmatyce Służbowej, kobiety w Kościele Ewangelicko-Augsburskim w Polsce mogły być duchownymi w posłudze diakona. Mogły podejmować pracę charytatywną, ewangelizacyjno-misyjną oraz pomocniczą służbę Słowa Bożego (m.in. prowadzenie nabożeństw, ślubów i pogrzebów, sprawowanie sakramentów, od 2016 r. także Sakramentu Komunii Świętej), nie miały jednak możliwości samodzielnego prowadzenia parafii.

W październikowym głosowaniu w 2021 r. za wnioskiem Synodalnej Komisji Kobiet o ordynację kobiet na księży głosowało 45 osób, 13 było przeciw, 1 głos był wstrzymujący. Zgodnie z procedurą, uchwalenie wniosku dotyczącego zmiany Zasadniczego Prawa Wewnętrznego wymaga uzyskania większości 2/3 głosów. Uchwała weszła w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.

Uroczystość rozpocznie się o godz. 11.00. Ordynacji dokona zwierzchnik Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP bp Jerzy Samiec.

Transmisję nabożeństwa będzie można oglądać na kanale warszawskiej parafii ewangelicko-augsburskiej Świętej Trójcy: YouTube.

Przedstawiciele mediów proszeni są o potwierdzenie obecności do czwartku, 5 maja, do godz. 14.00.

[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 31798 Przeczytał: 152 tematy

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Sob 11:45, 30 Kwi 2022 Powrót do góry

Jaki to biskup, który dokona ordynacji, gdzie sukcesja apostolska!

I tak w Kościele katolickim postępowcy naciskają na wprowadzenie diakonis i diakonatu kobiet.

[Arcybiskup Sheen] nie miał wyrozumiałości dla okrzyków lewicy domagającej się, aby kobiety wyświęcane były na księży. "Gdyby nasz Pan pragnął, aby kobiety były księżmi, a nie symbolami Kościoła, uczyniłby kapłanem swoją Niepokalaną Dziewiczą Matkę" - argumentował Sheen.

Źródło: Thomas C. Reeves, "America's Bishop. The Life and Times of Fulton J. Sheen", 2001r., str. 334-335.

Międzynarodowa Komisja Teologiczna się już dawno wypowiedziała, ale do postępowców w sutannach to nie dociera i trzeba kolejnego papieża naciskać na chore ustępstwa.

http://www.traditia.fora.pl/papiez-franciszek-wybrany-13-marca-2013-r,153/papiez-ustanowi-komisje-ds-diakonatu-kobiet-w-kosciele,14552.html#70634

Wiele pisze o tym tu:

http://www.traditia.fora.pl/papiez-franciszek-wybrany-13-marca-2013-r,153/papiez-ustanowi-komisje-ds-diakonatu-kobiet-w-kosciele,14552.html



Na rozgrzane głowy postępowców w sutannach i habitach i to poniżej też nie działa:


Ekskomunika za usiłowanie udzielenia święceń kobietom
(...)
http://www.traditia.fora.pl/kryzys-naduzycia-w-kk,20/ekskomunika-za-usilowanie-udzielenia-swiecen-kobietom,522.html#1515
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 31798 Przeczytał: 152 tematy

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Sob 14:02, 30 Kwi 2022 Powrót do góry

O postępowcach w sutannach to można wiele tu poczytać, jak np.

Niemcy: Kard. K. Lehmann wzywa do dalszych ''reform'' i ...
(...)
http://www.traditia.fora.pl/kosciol-w-mediach-swiat,117/niemcy-kard-k-lehmann-wzywa-do-dalszych-reform-i,8670.html

Diakonat kobiet w Kościele?
(...)
http://www.traditia.fora.pl/kryzys-naduzycia-w-kk,111/diakonat-kobiet-w-kosciele,9684.html
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 31798 Przeczytał: 152 tematy

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Sob 20:29, 07 Maj 2022 Powrót do góry

I luteranie maja swoje księżynki Laughing

W Warszawie dziewięć kobiet zostało księżmi

Image

Nabożeństwo ordynacyjne dziewięciu diakonek służących w Kościele Ewangelicko-Augsburskim w Polsce odbyło się w sobotę w kościele Świętej Trójcy w Warszawie.

Uroczystość ta była pierwszą ordynacją po decyzji Synodu Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP z 16 października 2021 r. o zmianie Zasadniczego Prawa Wewnętrznego, która umożliwiła kobietom w tymże Kościele zostać księżmi. Dyskusja o ordynacji kobiet na księży toczyła się w Kościele luterańskim od 70 lat.

W przemówieniu ordynacyjnym bp Jerzy Samiec, zwierzchnik polskich luteran, nawiązał do tekstu z Księgi Kaznodziei Salomona „Wszystko ma swój czas i każda sprawa pod niebem ma swoją porę”. Przypomniał, że kobiety po ukończeniu studiów teologicznych i odbyciu praktyk nie miały dotąd możliwości służyć jako księża, gdyż Kościół nie rozpoznał tego, że Chrystus powołuje bez względu na płeć. Mimo to, decydowały się na służbę, choć trudno było im znaleźć pracę, albo szukały swojego miejsca gdzie indziej. Biskup przyznał, że nie wie, dlaczego tak się działo. „Może dlatego, że powtarzaliśmy często iż kobieta w zborze ma milczeć. Bo uważaliśmy się za lepszych; tych, którzy potrafią przewodzić, bo są mężczyznami” – mówił.

Zwracając się do ordynowanych podkreślił, że ich ordynacja na księdza nie powinna być traktowana jako osiągnięcie, ale jako okazja do zrozumienia, że Bóg posyła do służby dziewięć kobiet, aby głosiły Jego Ewangelię najlepiej jak potrafią. „Ordynacja nie może, nie powinna być celem samym w sobie, ale jest bramą, która otwiera możliwości do innego działania, nie mówię pełnego, bo zawsze Wasze zaangażowanie było pełne” – podkreślił.

Po przemówieniu ordynowane złożyły wyznanie wiary i ślubowanie, a bp Jerzy Samiec przez modlitwę i nałożenie rąk dokonał ordynacji.

Ordynowanych zostało dziewięć dotychczasowych diakonek: Karina Chwastek, Małgorzata Gaś, Beata Janota, Katarzyna Kowalska, Wiktoria Matloch, Halina Radacz, Katarzyna Rudkowska, Izabela Sikora i Marta Zachraj-Mikołajczyk.

Ks. Halina Radacz, w kazaniu jakie wygłosiła po ordynacji, mówiła o znaczeniu służby. Przypomniała o rozumieniu wielkości i ważności w Bożym Królestwie, na jakie wskazał Jezus Chrystus. Dokonał On rewolucji w myśleniu uczniów, bo słowo służba (diakonija) kojarzyło im się dotąd z czynnościami, które wykonywali niewolnicy lub kobiety. Jezus wezwał ich do bycia sługami i nazywał siebie sługą. „Jezus zmienia znaczenie słowa służba. Diakonija staje się zaszczytem Chrystusowych uczniów, staje się wyznacznikiem Chrystusowego powołania”.

Ks. Radacz zastanawiała się też, co służba oznacza dzisiaj w chrześcijaństwie, gdzie słowo to odmieniane jest przez wszystkie przypadki. Przypomniała, że Chrystus nadał służbie znaczenie. „Nasze radosne zwiastowanie, że Chrystus pojednał nas z Bogiem przez krzyż i że dał nam życie przez swoje zmartwychwstanie, zrodzone jest z Jego Służby. Do tej służby powołuje nas dzisiaj, do wsłuchiwania się w Boże Słowo i potrzeby ludzi spotykanych na naszej drodze, do życia w zasłuchaniu i działaniu” – powiedziała.

Na koniec nabożeństwa życzenia nowoordynowanym księżom przekazał bp Jerzy Samiec oraz reprezentujący Światową Federację Luterańską abp Urmas Viilma, zwierzchnik Estońskiego Kościoła Ewangelicko-Luterańskiego.

Nie była to pierwsza uroczystość ordynacji kobiet w Kościołach protestanckich w Polsce. Kobiety są już bowiem ordynowane na duchownych w Kościele ewangelicko-metodystycznym (od 1972 roku), w Kościele ewangelicko-reformowanym (od 2003 roku) i w Kościele zielonoświątkowym (od 2020 roku, jednak jedynie jako pastorzy pomocniczy wobec pastorów-mężczyzn).

Jednak palmę pierwszeństwa na gruncie polskim bezapelacyjnie dzierży Katolicki Kościół Mariawitów z siedzibą w Felicjanowie, gdzie kobiety mogą zostać kapłankami i biskupkami od 1929 roku. Od 2005 do 2021 roku duchownymi tego niewielkiego starokatolickiego wyznania były wyłącznie kobiety.

Początki ordynacji kobiet w tradycji protestanckiej sięgają połowy XIX wieku. Pierwszymi, którzy się na taki krok zdecydowali byli amerykańscy kongregacjonaliści (w 1853 roku ordynowano Antoniettę Brown-Blackwell). To u nich pastorką została w 1910 roku pierwsza Polka, Barbara Sławińska.

Ordynacja pastora nie jest tożsama ze święceniami kapłańskimi w rozumieniu katolickim czy prawosławnym. Różnica polega przede wszystkim na tym, że katolicy i prawosławni traktują kapłaństwo jako sakrament. Ordynacja natomiast jest kościelną ceremonią powierzenia urzędu duchownego, niemającego sakramentalnego charakteru.

Kościół katolicki, podobnie zresztą jak prawosławny, nie dopuszcza możliwości udzielania kobietom święceń kapłańskich, powołując się na poświadczony przez Pismo Święte przykład Chrystusa, który wybrał swoich Apostołów wyłącznie spośród mężczyzn. Tak było w Kościele tradycji zachodniej i tradycji wschodniej od samego początku chrześcijaństwa.


Katolickie nauczanie na ten temat zostało zawarte w deklaracji Kongregacji Nauki Wiary „Inter insigniores” z 1976 roku i w liście apostolskim Jana Pawła II „Ordinatio sacerdotalis” z 1994 roku, w którym oświadczył on zdecydowanie, że „Kościół nie ma żadnej władzy udzielania święceń kapłańskich kobietom”.

[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)