Forum Kościół Rzymskokatolicki Strona Główna  
 FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 Jak reagować na ustanawianie tzw. szafarzy nadzwyczajnych... Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 31657 Przeczytał: 256 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pon 13:38, 13 Lip 2009 Powrót do góry

Jak reagować na ustanawianie tzw. szafarzy nadzwyczajnych Eucharystii?

Też nadzwyczajnie! Nadzwyczajnie nadzwyczajnych świeckich szafarzy omijać i przestrzegać przed nimi znajomych.

Jan Paweł II - "Redemptionis Sacramentum":

"154. Jak już zostało wspomniane, „szafarzem, który może sprawować w osobie Chrystusa sakrament Eucharystii, jest tylko kapłan ważnie wyświęcony”254. Stąd nazwa „szafarz Eucharystii” odnosi się w sposób właściwy jedynie do kapłana. Również z racji święceń zwyczajnymi szafarzami Komunii świętej są: biskup, prezbiter i diakon255, do nich więc należy w czasie sprawowania Mszy świętej udzielanie Komunii świętej wiernym świeckim. W ten sposób poprawnie i w pełni może się objawić w Kościele ich służebny urząd oraz wypełnić sakramentalny znak.
(...)
156. Funkcja ta winna być pojmowana zgodnie z jej nazwą, która brzmi „nadzwyczajny szafarz Komunii świętej”, nie zaś „specjalny szafarz Komunii świętej” ani „nadzwyczajny szafarz Eucharystii”, ani też „specjalny szafarz Eucharystii”. Te ostatnie nazwy rozszerzają znaczenie tej funkcji w sposób nieodpowiedni i niewłaściwy."

W razie problemów wyżej wymieniony dokument warto pokazać proboszczowi:

"88. Zgodnie ze zwyczajem wierni powinni przyjmować sakramentalną Komunię eucharystyczną podczas Mszy świętej i w tym momencie, w którym przewiduje to sam obrzęd celebracji, to znaczy po Komunii celebrującego kapłana172. Udzielanie Komunii należy do kapłana celebrującego, wspomaganego w razie potrzeby przez innych kapłanów lub diakonów; nie powinien on kontynuować Mszy świętej przed zakończeniem Komunii wiernych. Zgodnie z przepisami prawa nadzwyczajni szafarze mogą wspomagać kapłana celebrującego jedynie w przypadku konieczności
(...)
133. Kapłan lub diakon albo szafarz nadzwyczajny, który z powodu nieobecności lub przeszkody ze strony szafarza zwyczajnego zanosi Najświętszą Eucharystię choremu w celu udzielenia Komunii, z miejsca, gdzie przechowywany jest Sakrament, powinien iść w miarę możliwości prostą drogą do domu chorego, unikając wszelkich spraw świeckich, aby wyeliminować jakiekolwiek niebezpieczeństwo profanacji i zachować jak największy szacunek względem Ciała Chrystusa. Ponadto zawsze należy wykonywać obrzęd udzielania Komunii chorym, jak zapisano w Rytuale Rzymskim226.
(...)
151. Przy sprawowaniu liturgii do pomocy nadzwyczajnych szafarzy należy się uciekać jedynie w sytuacji prawdziwej konieczności. Pomoc ta bowiem nie jest przewidziana w celu zapewnienia pełniejszego uczestnictwa świeckich, lecz z natury swojej jest dodatkowa i tymczasowa252. Gdzie jednak istnieje konieczność odwołania się do posługi szafarzy nadzwyczajnych, należy wytrwale i gorąco się modlić, aby Pan niezwłocznie posłał kapłana do posługi wspólnocie oraz wzbudził obficie powołania do kapłaństwa253.
152. Funkcje te zaś, czysto uzupełniające, nie powinny się stać bynajmniej okazją do zafałszowania samej posługi kapłanów, aby w konsekwencji nie zaniedbywali oni sprawowania Mszy świętej dla powierzonego im ludu oraz osobistej troski o chorych czy też starania o chrzest dzieci, o asystowanie przy udzielaniu sakramentu małżeństwa lub odprawianie pogrzebów chrześcijańskich, co odnosi się przede wszystkim do kapłanów wspieranych przez diakonów. Niech więc w parafiach nigdy nie dochodzi do tego, aby kapłani lekkomyślnie zamieniali się własnymi funkcjami kapłańskimi z diakonami lub świeckimi, wprowadzając tym samym zamieszanie co do specyfiki każdego z nich.
(...)
157. Jeśli w sytuacji zwyczajnej obecna jest wystarczająca liczba wyświęconych szafarzy, również do rozdawania Komunii świętej, nie należy wyznaczać nadzwyczajnych szafarzy Komunii świętej. W takich okolicznościach ci, którzy byliby wyznaczeni do tego rodzaju posługi, nie powinni jej wykonywać. Należy potępić postępowanie tych kapłanów, którzy, choć sami uczestniczą w celebracji, powstrzymują się jednak od udzielania Komunii, powierzając to zadanie świeckim258.
158. Nadzwyczajny szafarz Komunii świętej będzie bowiem mógł udzielać Komunii jedynie w przypadku braku kapłana lub diakona, albo kiedy kapłan napotyka trudności z powodu choroby lub podeszłego wieku lub innej ważnej przyczyny albo gdy jest tak wielka liczba wiernych przystępujących do Komunii, że sama celebracja Mszy zbytnio by się przeciągnęła259. Należy to jednak rozumieć w ten sposób, że w żadnym przypadku wystarczającą przyczyną nie będzie nieznaczne przedłużenie, oceniane w świetle zwyczajów i kulturowego kontekstu miejsca."


Odpowiedź Papieskiej Komisji do spraw Autentycznej Interpretacji Kodeksu Prawa Kanonicznego

Na posiedzeniu plenarnym 20.02.1987 r. Papieska Komisja do spraw Autentycznej Interpretacji Kodeksu Prawa Kanonicznego 8 w swej odpowiedzi wyjaśniła niektóre nieodpowiednie interpretacje związane z funkcją nadzwyczajnego szafarza Komunii Świętej.

Wątpliwość przedstawiona Komisji została sformułowana w następujący sposób: < czy nadzwyczajny szafarz Komunii Świętej, wyznaczony do tej funkcji zgodnie z kan. 910 § 2 i 230 § 3, może wykonywać swoją funkcję nawet wówczas, gdy są obecni w kościele, chociaż nie uczestniczą w celebracji Mszy Świętej, szafarze zwyczajni, którzy nie mają jakiejkolwiek przeszkody > 9 .

Odpowiedź była negatywna ; tzn. zawsze, gdy są w kościele szafarze zwyczajni - diakoni lub kapłani -, którzy nie mają jakiejś przeszkody, szafarze nadzwyczajni nie mogą wykonywać swojej zastępczej funkcji, bez względu na to, w jaki sposób zostali do tej funkcji wyznaczeni, czy to na sposób stały, jak to jest w przypadku akolitów, czy też ad hoc zgodnie z kan. 230 § 3. Jak z tej odpowiedzi wynika, funkcja szafarza nadzwyczajnego jest zawsze zastępcza w stosunku do szafarzy zwyczajnych i nigdy nie należy jej nadużywać.

< O Kapłanach i Diakonach wypada powiedzieć, że właśnie posługa stołu Chleba Pańskiego kładzie na nich szczególne zobowiązania... Trzeba więc, abyśmy wszyscy, którzy jesteśmy szafarzami Eucharystii, przyjrzeli się uważnie naszym czynnościom przy ołtarzu, zwłaszcza temu, jak piastujemy w naszych rękach ów Pokarm i Napój, które są Ciałem i Krwią naszego Boga i Pana; jak rozdajemy Komunię świętą, jak dokonujemy puryfikacji. Nie należy jednakże zapominać o podstawowym urzędzie Kapłanów, którzy w czasie święceń zostali konsekrowani, aby reprezentowali Chrystusa Kapłana: dlatego też ich ręce, tak jak ich słowa i ich wola, stały się bezpośrednim narzędziem Chrystusa. Właśnie dlatego, tzn. jako szafarze Eucharystii, oni mają główną i całkowitą odpowiedzialność za Święte Postacie: ofiarują te Święte Postacie uczestnikom zgromadzenia, którzy pragną je przyjąć. Diakoni mogą tylko zanosić na ołtarz dary ofiarne wiernych i rozdawać je, gdy zostaną już konsekrowane przez Kapłana. Jakże wymowne zatem, chociaż późniejsze, jest w naszych święceniach łacińskich namaszczenie rąk, jak gdyby tym właśnie rękom potrzebna była szczególna łaska i moc Ducha Świętego! Dotykanie Świętych Postaci, podejmowanie ich własnymi rękami jest przywilejem tych, którzy mają święcenia, co wskazuje na czynny udział w szafarstwie Eucharystii >


"Redemptionis Sacramentum" raz jeszcze:

94. Nie wolno samym wiernym „brać konsekrowanego Chleba ani kielicha Krwi Pańskiej, ani tym bardziej przekazywać między sobą z rąk do rąk”181. Podobnie należy wyeliminować nadużycie polegające na tym, że nowożeńcy w czasie Mszy świętej ślubnej udzielają sobie wzajemnie Komunii świętej.

[link widoczny dla zalogowanych]


Ostatnio zmieniony przez Teresa dnia Nie 23:55, 29 Paź 2017, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 31657 Przeczytał: 256 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Nie 18:02, 09 Sie 2009 Powrót do góry

O świeckim "szafarstwie" można poczytać tu:

http://www.traditia.fora.pl/naduzycia-w-kk,20/swidnica-nowi-szafarze,1812.html

http://www.traditia.fora.pl/naduzycia-w-kk,20/zielona-gora-46-nowych-nadzwyczajnych-szafarzy-komunii-sw,2217.html

http://www.traditia.fora.pl/naduzycia-w-kk,20/gosc-niedzielny-nr-12-z-20-03-2005r-z-chrystusem-w-dloniach,399.html

http://www.traditia.fora.pl/naduzycia-w-kk,20/swieccy-szafarze-i-szafarki-komunii-sw,28.html


Ostatnio zmieniony przez Teresa dnia Pią 11:10, 23 Wrz 2016, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 31657 Przeczytał: 256 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Sob 12:26, 15 Sie 2009 Powrót do góry

Za [link widoczny dla zalogowanych]

Nieudany eksperyment na żywym organizmie Kościoła

(...)

Ale wracajmy do naszego eksperymentu w Łodzi - dzisiejsza [link widoczny dla zalogowanych]

Z łódzkich kościołów znikają szafarze, czyli świeckie osoby uprawnione do rozdawania komunii świętej. Księża mówią, że się "nie przyjęli", pisze "Express Ilustrowany".

Nasze społeczeństwo jest bardzo konserwatywne - tłumaczy ksiądz wikariusz Janusz Kostecki. Ludziom trudno przyzwyczaić się do różnych nowości, zwłaszcza w kościele. Wielokrotnie tłumaczyłem wiernym, skąd się wzięli szafarze i dlaczego. Mówią, że rozumieją, ale przyjmować sakrament od osoby świeckiej jest im "jakoś głupio" - wyjaśnia.

[link widoczny dla zalogowanych]

Widzi Ksiądz dobrodziej... Ludziom jest głupio i niezręcznie, bo ludzie jeszcze dostrzegają różnicę między świeckim a kapłanem. Ludzie jeszcze dostrzegają różnicę między dłońmi golarza Filipa, a namaszczonymi na wieki dłońmi kapłana według Serca Bożego!

Świeccy nadzwyczajni szafarze Komunii świętej to rozwiązanie akceptowalne na czasy prześladowań religii katolickiej; na czasy konspiracji, gdy jest problem z dotarciem kapłana do wiernych. Ale nie jest to normalne rozwiązanie dla kraju katolickiego, który nie narzeka na brak powołań kapłańskich! Chyba, że pomysłodawcom właśnie o to chodzi - by jak najwięcej świeckich płci obojga zajęło się elementami kapłańskiego - przepraszam za wyrażenie - "rzemiosła". Wtedy ilość powołań kapłańskich na bank zacznie spadać w tempie przerażającem. W Europie Zachodniej mają to przetrenowane. Wystarczy pooglądać statystyki i zacząć myśleć! Idźmy w ślady metropolity Łodzi! Zakończmy ten bolesny eksperyment! Zakończmy jeszcze bardzie przerażający eksperyment z Novus Ordo Missae!!!

Panie, daj nam świętych kapłanów.
Ty sam ich utrzymuj w świętości.
O Boski i Najwyższy Kapłanie,
niech moc miłosierdzia Twego
towarzyszy im wszędzie i chroni ich
od zasadzek i sideł diabelskich,
które ustawicznie zastawia na duszę kapłana.

Amen


Ostatnio zmieniony przez Teresa dnia Sob 16:55, 17 Lis 2018, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 31657 Przeczytał: 256 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Wto 22:45, 09 Lut 2010 Powrót do góry

Śp. Ks. Kardynał Stefan Wyszyński wielokrotnie zwracając się do duchowieństwa przestrzegał aby nie odważyli się podawać Komunii Św. na stojąco czy do ręki, szczególnie często wpajał to nowo wyświęconym kapłanom. Sam twierdził, że nigdy nie dopuści, aby Komunia Św. była podawana na stojąco i do ręki a tym bardziej przez „szafarzy” świeckich, gdyż doskonale już wiedział, jaki potworne owoce przyniosło to na Zachodzie. Dlatego przed śmiercią zwrócił się do biskupów, aby nie wzorowali się na Zachodzie i nie wprowadzali tych gorszących praktyk w Polsce.


Jak kard. Wyszyński odprawiał Mszę św. w zreformowanej formie

W archiwalnej galerii na [link widoczny dla zalogowanych] możemy obejrzeć ciekawe zdjęcie z 1974 r. przedstawiające kard. Stefana Wyszyńskiego, odprawiającego Mszę św. w zreformowanej formie. Mimo, iż nie przewidują tego żadne przepisy, przez cześć dla Najświętszego Sakramentu, Kardynał trzyma złączone palce, którymi przed chwilą dotykał Ciała Pana Jezusa ukrytego pod postacią chleba, w taki sposób, jak to należy czynić w Mszy św. trydenckiej.

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

A dzisiaj co? Chrystus się zmienił?

"Szafarze" świeccy nie mając święceń kapłańskich, konsekrowanych rąk, a biorąc się za rzecz najważniejszą – za Najświętszy Sakrament, najczcigodniejszy ze wszystkich Sakramentów, poniżają w ten sposób Majestat Boży. „Szafarz” świecki to nie sługa Boży, bo nie wybrał go Bóg tylko ludzie. Jest to człowiek, który być może ma dobre intencje, ale na pewno nie wie co czyni, podobnie jak ci, którzy go wyznaczają lub wybierają. Chrystus nie ma nic wspólnego z takim powołaniem! Przecież to uderza w samą istotę kapłaństwa. To po co święcenia? Gdzie wyjątkowość kapłaństwa???

Podawanie Komunii Świętej przez "szafarzy" świeckich jest ośmieszeniem sakramentu kapłaństwa!!! Jest to ostre uderzenie w Tajemnicę Kapłaństwa. Kapłan absolutnie nie może się zrzec funkcji podawania wiernym Komunii Świętej na rzecz osoby świeckiej! Kapłanowi nie wolno się dzielić swoją władzą daną mu przez Boga! Jest to świadectwo głębokiego kryzysu kapłaństwa. Potrzeba wiele modlitwy.


Ostatnio zmieniony przez Teresa dnia Wto 16:12, 12 Lut 2019, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 31657 Przeczytał: 256 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pon 15:06, 15 Lut 2010 Powrót do góry

A teraz kilka wypowiedzi Ojca Świętego Jana Pawła II.

W liście Jana Pawła II „ Dominae cenae „ z 24.02.1980 r. czytamy:

"Dotykanie konsekrowanych hostii, a także rozdawanie ich własnymi rękoma, jest właśnie przywilejem wyświęconych"

W innym miejscu w tym samym liście Jan Paweł II przypomina, iż:

"Nie wolno zapominać o najważniejszym urzędzie kapłanów, którzy zostali konsekrowani przez ich święcenia dla reprezentowania Chrystusa Kapłana: z tego względu ich ręce, jak również ich słowa i ich wola, stały się bezpośrednimi narzędziami Chrystusa. Poprzez ten fakt, tj. jako szafarze świętej Eucharystii, oni pierwsi biorą odpowiedzialność za święte hostie, ponieważ jest to pełnia odpowiedzialności. Ofiarują oni chleb i wino, konsekrują je, a następnie rozdają święte hostie tym uczestnikom zgromadzenia , którzy pragną je przyjmować.(.....) Jakże wymowny więc, jeżeli nawet nie jest to zwyczaj pierwszych wieków, jest obrzęd namaszczenia rąk podczas święceń kapłańskich rytu łacińskiego, gdyż właśnie dla tych rąk szczególna łaska i moc Ducha Świętego jest konieczna!"

Następnie 03.04.1980 r. Jan Paweł II skierował do biskupów list o tajemnicy i kulcie Eucharystii, gdzie zwrócił uwagę na nadużycia , które się wkradły do kultu Eucharystycznego i polecił przygotować instrukcję, która pomogłaby je usunąć. Święta Kongregacja ds. Sakramentów i Kultu Bożego ogłosiła w Wielki Czwartek, 03.04.1980 r. Instrukcję w sprawie niektórych norm Kultu Eucharystycznego i poleciła Konferencjom Biskupów wprowadzić ją w życie.

We wrześniu 1987 r. Stolica Apostolska wystosowała listy do przewodniczących wielu konferencji episkopatów na temat nadzwyczajnych szafarzy, napominając ich, aby ukrócili czynienie normą tego, co winno być nadzwyczajne.

Nie trzeba wspominać, iż dokument ten nie przyniósł zupełnie żadnych efektów, ale jest on przynajmniej dowodem na to, że Stolica Apostolska jest świadoma rozmiarów nadużyć związanych z nadzwyczajnymi szafarzami.. Nadużycia te doprowadziły do sytuacji, gdzie nadzwyczajny charakter szafarzy został zatracony, a stał się normą.

W 1987 r. Kongregacja ds. Sakramentów zwróciła się o właściwą interpretację odpowiednich kanonów do Komisji Pontyfikalnej ds. Właściwej Interpretacji Kodeksu Prawa Kanonicznego. Następująca wątpliwość została wyrażona:

„ Czy nadzwyczajny szafarz Komunii Św., zgodnie z kanonami 910, par.2 i 230, par. 3, może spełniać swój nadzwyczajny obowiązek wówczas, gdy są obecni w kościele, nawet jeżeli nie biorą udziału w sprawowaniu Eucharystii, zwyczajni szafarze, którzy nie są w żaden inny sposób odsunięci [ od rozdawania Komunii Św.]”

Komisja Pontyfikalna rozpatrzyła te kwestię na posiedzeniu sesji plenarnej 20 lutego 1987 r. i odpowiedziała NEGAYWNIE Powyższa właściwa interpretacja została zaaprobowana przez Ojca Świętego 15 czerwca 1987 r., który wówczas polecił Kongregacji ds. Sakramentów powiadomienie o tej decyzji konferencji episkopatów.

Odpowiedz Komisji Pontyfikalnej wyraźnie wskazuje, że jeżeli zwyczajni szafarze (biskup, ksiądz, diakon ) są obecni podczas Eucharystii, niezależnie od tego , czy celebrują czy też nie, wówczas nie wolno nadzwyczajnym szafarzom rozdawać Komunii Świętej.

Czy te wszystkie przepisy Kościoła, wołanie ukochanego Papieża, który bardzo cierpiał, za Kościół, Oblubienicę Chrystusa, których się tak nie respektuje są "chlubą" duchowieństwa w Polsce?

Czy te praktyki pozostają w całkowitej zgodzie z powszechnym prawodawstwem Kościoła? Czytając dokumenty papieskie, odpowiadam: w moim przekonaniu jest to sprzeczne z prawem kościelnym!

W Dzienniczku św. Siostry Faustyny czytamy:

"O, wielka godności kapłana, ale i o wielka odpowiedzialności kapłana. Wiele ci dano o kapłanie, ale wiele od ciebie żądać będą". ( II-941).

Św. s.Faustyna:

"Kiedy przyszłam na adorację, zaraz mnie ogarnęło wewnętrzne skupienie i ujrzałam Pana Jezusa przywiązanego do słupa z szat obnażonego i zaraz nastąpiło biczowanie....Wtem rzekł mi Jezus: Patrz i zobacz rodzaj ludzki w obecnym stanie. I w jednej chwili ujrzałam rzeczy straszne. Odstąpili kaci od Pana, a przystąpili do biczowania inni ludzie, którzy chwycili za bicze i siekli bez miłosierdzia Pana. Byli nimi kapłani, zakonnicy i zakonnice i najwyżsi dostojnicy Kościoła, co mnie bardzo zdziwiło. Byli ludzie świeccy różnego wieku i stanu....- Widzisz oto jest męka większa nad śmierć Moją”. ( I-445)
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 31657 Przeczytał: 256 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Śro 8:33, 07 Lip 2010 Powrót do góry

To co poniżej, zamieściłam ostatnio tu:
http://www.traditia.fora.pl/kryzys-naduzycia-w-kk,20/gosc-niedzielny-nr-12-z-20-03-2005r-z-chrystusem-w-dloniach,399.html

Cytat:
Gdzie Sobór Watykański II mówi o świeckich „szafarzach”? i to na terenach obfitujących (póki co!) w kapłanów? NIGDZIE!!! Sobór Watykański II w „Lumen Gentium” wyraźnie mówi, że właściwym zadaniem świeckich jest świadczenie wierze w rodzinie, w pracy, a nie w zastępowaniu kapłanów jako szafarze sakramentów.

Wracam do tego fragmentu z powyższego, bo czytam sobie rozważania ks. Dariusza Kwiatkowskiego do Ewangelii Mt 10, 1-7 o głoszeniu Ewangelii i też ksiądz cytuje z "Lumen Gentium" o pomocy świeckich w dziele ewangelizacji i pisze tak:

"Jako uczniowie Chrystusa, jesteśmy wezwani do głoszenia Ewangelii. Istotą naszego chrześcijańskiego przepowiadania jest głoszenie śmierci i zmartwychwstania Jezusa Chrystusa. Każdy powinien głosić Dobrą Nowinę w środowisku, w którym żyje. Soborowa Konstytucja dogmatyczna o Kościele Lumen gentium, mówiąc o roli świeckich w Kościele, w wielu miejscach podkreśla, że jako obdarzeni zmysłem wiary i łaską słowa, mają oni głębiej wnikać w Boże objawienie, wyznawać swoją wiarę i stawać się zdolnymi do ujawniania mocy Ewangelii w życiu codziennym, rodzinnym i społecznym. Miejscem świadectwa naszej wiary ma stać się nasza rodzina, miejsce pracy i mieszkania. Być może wokół nas żyją ludzie, którzy nie myślą o życiu wiecznym? Być może rozmawiamy z nimi o pogodzie lub polityce, ale nigdy nie opowiadaliśmy im o Jezusie? Jako uczniowie Chrystusa nie możemy pozwolić na to, aby ktoś bliski umarł nie poznawszy nowiny o zbawieniu."

To jest zadanie świeckich w Kościele, a nie brać się za rzecz Najświetszą jaką mamy, naszego Pana Jezusa Chrystusa, Zbawiciela utajonego w Eucharystii.
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 31657 Przeczytał: 256 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pon 17:00, 14 Mar 2011 Powrót do góry

Już tu tyle jest, być może się powtórzę, ale nadużycia przy ołtarzu to jedne z najcięższych grzechów wobec Boga.

W 1988r. wydano interpretację Responsio ad propositum dubium: AAS 80 (1988) 1373. (czyli w odpowiedzi na wątpliwości) gdzie można przeczytać że:

- Funkcja szafarza świeckiego ma charakter zastępczy i nadzwyczajny
- Szafarz nadzwyczajny może rozdzielać komunię św. podczas liturgii eucharystycznej tylko w sytuacji, gdy szafarze wyświęceni są nieobecni albo gdy ci ostatni, chociaż obecni, nie mogą tego czynić z powodu jakichś rzeczywistych przeszkód Może pełnić tę funkcję także wówczas, gdy z powodu szczególnie licznego udziału wiernych, którzy pragną przyjąć komunię św., oraz braku dostatecznej liczby szafarzy wyświęconych liturgia eucharystyczna nadmiernie by się przedłużyła.
–należy wyeliminować praktykę stałego korzystania z pomocy nadzwyczajnych szafarzy podczas Mszy św. i uzasadnianie tego dowolnie rozszerzonym pojęciem „licznego udziału wiernych”.

To samo potwierdza INSTRUKCJA REDEMPTORIS SACRAMENTUM powyżej.


Ostatnio zmieniony przez Teresa dnia Czw 16:32, 04 Lis 2021, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
jack74koo
Użytkownik


Dołączył: 25 Sty 2013
Posty: 2 Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 16:41, 25 Sty 2013 Powrót do góry

Teresa napisał:
Jak reagować na ustanawianie tzw. szafarzy nadzwyczajnych Eucharystii?

Też nadzwyczajnie! Nadzwyczajnie nadzwyczajnych świeckich szafarzy omijać i przestrzegać przed nimi znajomych.

Jan Paweł II - "Redemptionis Sacramentum":

"154. Jak już zostało wspomniane, „szafarzem, który może sprawować w osobie Chrystusa sakrament Eucharystii, jest tylko kapłan ważnie wyświęcony”254. Stąd nazwa „szafarz Eucharystii” odnosi się w sposób właściwy jedynie do kapłana. Również z racji święceń zwyczajnymi szafarzami Komunii świętej są: biskup, prezbiter i diakon255, do nich więc należy w czasie sprawowania Mszy świętej udzielanie Komunii świętej wiernym świeckim. W ten sposób poprawnie i w pełni może się objawić w Kościele ich służebny urząd oraz wypełnić sakramentalny znak.
(...)
156. Funkcja ta winna być pojmowana zgodnie z jej nazwą, która brzmi „nadzwyczajny szafarz Komunii świętej”, nie zaś „specjalny szafarz Komunii świętej” ani „nadzwyczajny szafarz Eucharystii”, ani też „specjalny szafarz Eucharystii”. Te ostatnie nazwy rozszerzają znaczenie tej funkcji w sposób nieodpowiedni i niewłaściwy."

W razie problemów wyżej wymieniony dokument warto pokazać proboszczowi:

"88. Zgodnie ze zwyczajem wierni powinni przyjmować sakramentalną Komunię eucharystyczną podczas Mszy świętej i w tym momencie, w którym przewiduje to sam obrzęd celebracji, to znaczy po Komunii celebrującego kapłana172. Udzielanie Komunii należy do kapłana celebrującego, wspomaganego w razie potrzeby przez innych kapłanów lub diakonów; nie powinien on kontynuować Mszy świętej przed zakończeniem Komunii wiernych. Zgodnie z przepisami prawa nadzwyczajni szafarze mogą wspomagać kapłana celebrującego jedynie w przypadku konieczności
(...)
133. Kapłan lub diakon albo szafarz nadzwyczajny, który z powodu nieobecności lub przeszkody ze strony szafarza zwyczajnego zanosi Najświętszą Eucharystię choremu w celu udzielenia Komunii, z miejsca, gdzie przechowywany jest Sakrament, powinien iść w miarę możliwości prostą drogą do domu chorego, unikając wszelkich spraw świeckich, aby wyeliminować jakiekolwiek niebezpieczeństwo profanacji i zachować jak największy szacunek względem Ciała Chrystusa. Ponadto zawsze należy wykonywać obrzęd udzielania Komunii chorym, jak zapisano w Rytuale Rzymskim226.
(...)
151. Przy sprawowaniu liturgii do pomocy nadzwyczajnych szafarzy należy się uciekać jedynie w sytuacji prawdziwej konieczności. Pomoc ta bowiem nie jest przewidziana w celu zapewnienia pełniejszego uczestnictwa świeckich, lecz z natury swojej jest dodatkowa i tymczasowa252. Gdzie jednak istnieje konieczność odwołania się do posługi szafarzy nadzwyczajnych, należy wytrwale i gorąco się modlić, aby Pan niezwłocznie posłał kapłana do posługi wspólnocie oraz wzbudził obficie powołania do kapłaństwa253.
152. Funkcje te zaś, czysto uzupełniające, nie powinny się stać bynajmniej okazją do zafałszowania samej posługi kapłanów, aby w konsekwencji nie zaniedbywali oni sprawowania Mszy świętej dla powierzonego im ludu oraz osobistej troski o chorych czy też starania o chrzest dzieci, o asystowanie przy udzielaniu sakramentu małżeństwa lub odprawianie pogrzebów chrześcijańskich, co odnosi się przede wszystkim do kapłanów wspieranych przez diakonów. Niech więc w parafiach nigdy nie dochodzi do tego, aby kapłani lekkomyślnie zamieniali się własnymi funkcjami kapłańskimi z diakonami lub świeckimi, wprowadzając tym samym zamieszanie co do specyfiki każdego z nich.
(...)
157. Jeśli w sytuacji zwyczajnej obecna jest wystarczająca liczba wyświęconych szafarzy, również do rozdawania Komunii świętej, nie należy wyznaczać nadzwyczajnych szafarzy Komunii świętej. W takich okolicznościach ci, którzy byliby wyznaczeni do tego rodzaju posługi, nie powinni jej wykonywać. Należy potępić postępowanie tych kapłanów, którzy, choć sami uczestniczą w celebracji, powstrzymują się jednak od udzielania Komunii, powierzając to zadanie świeckim258.
158. Nadzwyczajny szafarz Komunii świętej będzie bowiem mógł udzielać Komunii jedynie w przypadku braku kapłana lub diakona, albo kiedy kapłan napotyka trudności z powodu choroby lub podeszłego wieku lub innej ważnej przyczyny albo gdy jest tak wielka liczba wiernych przystępujących do Komunii, że sama celebracja Mszy zbytnio by się przeciągnęła259. Należy to jednak rozumieć w ten sposób, że w żadnym przypadku wystarczającą przyczyną nie będzie nieznaczne przedłużenie, oceniane w świetle zwyczajów i kulturowego kontekstu miejsca."

Odpowiedź Papieskiej Komisji do spraw Autentycznej Interpretacji Kodeksu Prawa Kanonicznego

Na posiedzeniu plenarnym 20.02.1987 r. Papieska Komisja do spraw Autentycznej Interpretacji Kodeksu Prawa Kanonicznego 8 w swej odpowiedzi wyjaśniła niektóre nieodpowiednie interpretacje związane z funkcją nadzwyczajnego szafarza Komunii Świętej.

Wątpliwość przedstawiona Komisji została sformułowana w następujący sposób: <czy> 9 .

Odpowiedź była negatywna ; tzn. zawsze, gdy są w kościele szafarze zwyczajni - diakoni lub kapłani -, którzy nie mają jakiejś przeszkody, szafarze nadzwyczajni nie mogą wykonywać swojej zastępczej funkcji, bez względu na to, w jaki sposób zostali do tej funkcji wyznaczeni, czy to na sposób stały, jak to jest w przypadku akolitów, czy też ad hoc zgodnie z kan. 230 § 3. Jak z tej odpowiedzi wynika, funkcja szafarza nadzwyczajnego jest zawsze zastępcza w stosunku do szafarzy zwyczajnych i nigdy nie należy jej nadużywać.

<O>

"Redemptionis Sacramentum" raz jeszcze:

94. Nie wolno samym wiernym „brać konsekrowanego Chleba ani kielicha Krwi Pańskiej, ani tym bardziej przekazywać między sobą z rąk do rąk”181. Podobnie należy wyeliminować nadużycie polegające na tym, że nowożeńcy w czasie Mszy świętej ślubnej udzielają sobie wzajemnie Komunii świętej.


Zastanawia mnie co stało się z dalszymi punktami przytaczanej tutaj instrukcji Redemptionis Sacramentum. To jest właśnie dopasowywanie przepisów kościelnych do własnych celów.
Instrukcja Redemptionis Sacramentum w pominiętym 155 punkcie mówi:
155. Oprócz szafarzy zwyczajnych istnieje prawnie ustanowiony akolita, który z ustanowienia jest nadzwyczajnym szafarzem Komunii świętej również poza sprawowaniem Mszy. Ponadto, jeśli przemawiają za tym motywy prawdziwej konieczności, biskup diecezjalny zgodnie z przepisami prawa256 może do tej posługi wyznaczyć również innego wiernego świeckiego jako szafarza nadzwyczajnego albo jednorazowo (ad actum), albo na czas określony, wykorzystując w tym celu stosowną formułę błogosławieństwa. Jednakże nie jest wymagane, aby owo wyznaczenie miało formę liturgiczną; jeśli jednak ją ma, w żaden sposób nie może się ono upodobnić do obrzędu święceń. W szczególnych i nieprzewidzianych przypadkach na jednorazowe wypełnienie tej funkcji zgody może udzielić kapłan, który przewodniczy celebracji eucharystycznej257.

Pkt. 94 przytoczonej instrukcji oraz pkt. 88 odnosi się natomiast do rozdziału o zasadach przyjmowania Komunii św. (Rozdz. IV pkt. 2). Oprócz tego na końcu punktu 88 jest odnośnik 173, który tłumaczony jest w Por. Św. Kongr. Obrzędów, Instr. Eucharisticum mysterium, nr 31: AAS 59 (1967) 558; Pap. Komisja Ds. Autent. Interpr. KPK, Responsio ad propositum dubium, 1 czerwca 1988: AAS 80 (1988) 1373.
Zapewniam wszystkich, że proboszczom parafii nie trzeba przedkładać niniejszych przepisów bo je doskonale znają.
Byłoby dobrze aby z rąk kogoś takiego jak moderator czy też administrator, który bieże się za interpretację przepisów kościelnych, wychodziły informacje wiarygodne i sprawdzone. Zainteresowanych odsyłam do wiarygodnego źródła np: do czytelni na opoka pl lub do samej Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów.
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 31657 Przeczytał: 256 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pią 21:25, 25 Sty 2013 Powrót do góry

jack74koo napisał:
Zastanawia mnie co stało się z dalszymi punktami przytaczanej tutaj instrukcji Redemptionis Sacramentum.

Nic się nie stało, tu nie o akolikacie, który jest w Polsce późniejszym novum jak świeckie "szafarstwo" Komunii św.

jack74koo napisał:
To jest właśnie dopasowywanie przepisów kościelnych do własnych celów.

Żadne dopasowywanie, to raczej świeccy "szafarze" Komunii św. teraz ostatnimi laty dopasowują się pod akolikat.

jack74koo napisał:
Instrukcja Redemptionis Sacramentum w pominiętym 155 punkcie mówi:
155. Oprócz szafarzy zwyczajnych istnieje prawnie ustanowiony akolita, który z ustanowienia jest nadzwyczajnym szafarzem Komunii świętej również poza sprawowaniem Mszy. Ponadto, jeśli przemawiają za tym motywy prawdziwej konieczności, biskup diecezjalny zgodnie z przepisami prawa256 może do tej posługi wyznaczyć również innego wiernego świeckiego jako szafarza nadzwyczajnego albo jednorazowo (ad actum), albo na czas określony, wykorzystując w tym celu stosowną formułę błogosławieństwa. Jednakże nie jest wymagane, aby owo wyznaczenie miało formę liturgiczną; jeśli jednak ją ma, w żaden sposób nie może się ono upodobnić do obrzędu święceń. W szczególnych i nieprzewidzianych przypadkach na jednorazowe wypełnienie tej funkcji zgody może udzielić kapłan, który przewodniczy celebracji eucharystycznej257.

I co pan chce przez ten punkt powiedzieć? To że broni pan profanacji w majestacie "prawa" czyli świeckiego "szafarstwa" Komunii św. to godne pożałowania! Przecież ten punkt 155 jest w rozdziale "1. NADZWYCZAJNY SZAFARZ KOMUNII ŚWIĘTEJ" (są to punkty od 154-160) i też są pewne uwarunkowania. Powyżej jest wymieniony przypis 256, który odnosi się do KPK, kan. 230 § 3. - Kan.230 § 3. Tam, gdzie to doradza konieczność Kościoła, z braku szafarzy, także świeccy, chociażby nie byli lektorami lub akolitami, mogą wykonywać pewne obowiązki w ich zastępstwie, mianowicie: posługę słowa, przewodniczyć modlitwom liturgicznym, udzielać chrztu a także rozdzielać Komunię świętą, zgodnie z przepisami prawa.

Póki co, w Polsce nie brakuje zwyczajnych szafarzy - kapłanów. Proszę poczytać ciekawe informacje np. tu:
http://www.traditia.fora.pl/kryzys-naduzycia-w-kk,20/swidnica-nowi-szafarze,1812-15.html#38690

... a zresztą powyżej w tym wątku są podane odnośniki do wielu innych stron w tym temacie.

jack74koo napisał:
Pkt. 94 przytoczonej instrukcji oraz pkt. 88 odnosi się natomiast (...)

Proszę pana, kto ciekaw, to zajrzy sobie do "Redemptionis Sacramentum"
i doczyta czego to dotyczy, a jest to w temacie 2. UDZIELANIE KOMUNII ŚWIĘTEJ, a mądrej głowie dość po słowie, bo jak poczyta więcej to będzie miał rozeznanie, o co tu chodzi, a chodzi o to co mamy NAJŚWIĘTSZE!!!!!!! i wara świeckim z łapskami od tego co mamy NAJŚWIĘTSZE!!!!!!!

jack74koo napisał:
Zapewniam wszystkich, że proboszczom parafii nie trzeba przedkładać niniejszych przepisów bo je doskonale znają.

Oj! jak pan bardzo mało wie.

jack74koo napisał:
Byłoby dobrze aby z rąk kogoś takiego jak moderator czy też administrator, który bieże się

No ... a panu radzę nim się pan weźmie za pisanie to sprawdzić sobie w słowniku.

jack74koo napisał:
za interpretację przepisów kościelnych, wychodziły informacje wiarygodne i sprawdzone.

To są jak najbardziej informacje wiarygodne i sprawdzone. Skoro pan zarzuca niewiarygodność, oraz że są to informacje nie sprawdzone, to proszę to wykazać i udowodnić.

jack74koo napisał:
Zainteresowanych odsyłam do wiarygodnego źródła np: do czytelni na opoka pl lub do samej Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów.

Każdy zainteresowany ma tu wszystkie te źródła podane, nawet więcej, bo jest bardzo dużo wypowiedzi samego Jana Pawła II. Ale ... proszę bardzo:
(...)
[link widoczny dla zalogowanych]

Ale ... wracając do posługi akolity, to zobaczmy jak to w Polsce było:


Cytat:
IV. Stosowanie norm prawa powszechnego w Polsce
(...)
Po opublikowaniu motu proprio Ministeria quedam przez papieża Pawła VI 15 sierpnia 1972 roku i zezwoleniu w tym dokumencie akolitom na udzielanie Komunii świętej biskupi polscy zebrani na 134 Konferencji Plenarnej w Warszawie postanowili, [b]że z uwagi na charakter polskiego duszpasterstwa nie zezwalają akolitom na wykonywanie powyższych uprawnień dotyczących Eucharystii.[/b] Jeżeli chodzi o możliwość udzielania Komunii świętej przez wiernego świeckiego, to pierwszy raz biskupi polscy zajęli się tym problemem po opublikowaniu instrukcji Immensae caritatis w 1973 roku. Zakazując udzielania Komunii świętej akolitom, nie zezwolili też na udzielanie Eucharystii wiernym świeckim.

W wyniku powziętej uchwały Konferencji Episkopatu Polski akolici w naszym kraju nie udzielali Komunii świętej aż do wydania nowej instrukcji w tej samej sprawie. Otóż jeszcze przed wejściem w życie Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku, a mianowicie 4 maja 1982 roku, biskupi polscy zebrani na 184 Konferencji Plenarnej postanowili, że akolita jest szafarzem nadzwyczajnym udzielania Komunii świętej w przypadku, gdy ci, którzy są do tego zobowiązani na podstawie kan. 845 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 r. [obecnie kan. 910 §2], albo nie mogą tego obowiązku wypełnić z powodu choroby czy podeszłego wieku, albo zajęci są posługa duszpasterską, albo też gdy liczba przystępujących do Komunii świętej jest tak wielka, że odprawienie Mszy świętej znacznie by się przedłużyło. W takich okolicznościach akolita, od maja 1982 roku, może udzielać Komunii świętej tak w czasie Mszy świętej, jak i poza nią.

Udzielając 4 maja 1982 roku zezwolenia akolitom na komunikowanie, nie wspomniano o możliwości udzielania Komunii przez wiernych świeckich. (...)

[link widoczny dla zalogowanych]



Dopiero na 341 Zebraniu Plenarnym Konferencji Episkopatu Polski 2 października 2007 roku zatwierdzono Instrukcję Episkopatu Polski w sprawie udzielania posługi lektora i akolity świeckim mężczyznom - widzimy, że to NOVUM!

Odnośnie akolity: Ustanawiany po to, by pomagał kapłanowi i usługiwał diakonowi. Do niego należy więc obsługa ołtarza, posługiwanie diakonowi i kapłanowi podczas czynności liturgicznych, zwłaszcza podczas Mszy św.; poza tym - już w ramach posługi nadzwyczajnej - udziela on Komunii św., kiedy brakuje tych, którym zleca to Kodeks Prawa Kanonicznego (kan 845) albo kiedy z powodu słabego zdrowia, podeszłego wieku czy wykonywania innego obowiązku duszpasterskiego nie mogą oni jej udzielać, bądź też kiedy z powodu bardzo wielkiej liczby wiernych przystępujących do Stołu Pańskiego mogłaby się zbytnio przedłużyć Msza św.

[link widoczny dla zalogowanych]

Jak widzimy, są to wypadki NADZWYCZAJNE! ale ... nadzwyczajność stała się zwyczajnością!

Odnowa liturgiczna po Soborze Watykańskim II dopuściła większy udział świeckich w liturgii, ale o powołaniu świeckich szafarzy Komunii św. NIGDZIE! nie ma! Teraz od kilku lat akolikat jest forsowany. Degrengoladę wprowadzili liberałowie, moderniści duchowni, a później było legalizowanie w majestacie "prawa" a raczej bezprawia.


Fakty i kity posługi akolity
(...)
[link widoczny dla zalogowanych]

Przypominam jest to FORUM TRADYCJI KATOLICKIEJ, a nie zmian i nowinek posoborowych. Polecam poznać stan Kościoła na świecie, do czego własnie doprowadziły te nowości, legalizowane w majestacie "prawa", tak jak i Komunia na rękę, Komunia na stojąco, procesyjnie, etc ... bardzo dużo tu o tym wszystkim pisze.


Ostatnio zmieniony przez Teresa dnia Nie 14:54, 13 Sty 2019, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 31657 Przeczytał: 256 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pią 21:53, 25 Sty 2013 Powrót do góry

Polecam też bardzo ciekawą lekturę z tym tematem związana:

Historia obrzędu udzielania Komunii świętej
Ks. Martin Lugmayr FSSP, tłumaczył Paweł Milcarek


(...)

[link widoczny dla zalogowanych]

... albo tu ta treść:

[link widoczny dla zalogowanych]


Ostatnio zmieniony przez Teresa dnia Pią 16:50, 12 Lut 2021, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
jack74koo
Użytkownik


Dołączył: 25 Sty 2013
Posty: 2 Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pon 18:47, 04 Lut 2013 Powrót do góry

Szanowny "moderatorze".
Jak zapewne wszystkim wiadomo (a może nie wszystkim), żadne zmiany w przepisach kościelnych nie są możliwe bez akceptacji Stolicy Apostolskiej. Tak więc niezależnie od tego czy tutaj ktoś cię z tym zgadza czy też nie taki jest stan faktyczny przepisów kościelnych. Oczywiście zgadzam się z tym, że nie wolno, szczególnie jeżeli chodzi o sakramenty, naciągać lub nadużywać przepisów, które w sposób szczegółowy i dokładny opisują zasady przyjmowania jak i udzielania. Ale nie wolno negować osobom świeckim przepisów kościelnych! Jeżeli Jan Paweł II powołuje funkcję szafarza nadzwyczajnego to robi to będąc w pełni świadomym. Mam rację?
Co w takim razie z diakonami świeckimi? Przecież są to również osoby świeckie, mające rodziny. Czy ich także mamy dla własnego kaprysu wykluczyć z funkcji oraz zabronić wykonywania powierzonych obowiązków?
Co z księżmi, którzy mają dzieci lub przyznają się do kontaktów z kobietami a sprawują funkcje kościelne? Potępić i skazać na wygnanie? A może piętnować i omijać podczas rozdawania Komunii w kościele?
A co z osobami, które przyjmują Komunię "na rękę"? Jest w tym jakaś różnica? Przecież odpowiednie przepisy dopuszczają i taką formę.
Temat Komunii Św. jak i udzielania i przyjmowania sakramentów jest ogromny i wielowątkowy. Nie do osób świeckich należy "konstruowanie" przepisów kościelnych. Również interpretacja ich wymaga sporej wiedzy z zakresu prawa kościelnego. W każdym kraju jest episkopat, są biskupi, kardynałowie i wreszcie papież, na których spoczywa odpowiedzialność w tej materii. Im należy zaufać. W innym przypadku jest to trochę działanie przeciw jedności w kościele.
Za błąd przepraszam.
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 31657 Przeczytał: 256 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pią 11:27, 08 Lut 2013 Powrót do góry

jack74koo napisał:
Szanowny "moderatorze".

Jak już tak bardzo chce Pan używać tytułów, to proszę pisać: "Szanowna Pani administrator" Smile

jack74koo napisał:
Jak zapewne wszystkim wiadomo (a może nie wszystkim), żadne zmiany w przepisach kościelnych nie są możliwe bez akceptacji Stolicy Apostolskiej.

Słabo się Pan orientuje, a chce tu grać rolę mentora. Biskup w diecezji jest władcą suwerennym i może wprowadzać coś lub zakazywać czegoś, co nie zostało promulgowane jako prawo powszechne np. w ramach kodyfikacji.

jack74koo napisał:
Tak więc niezależnie od tego czy tutaj ktoś cię z tym zgadza czy też nie taki jest stan faktyczny przepisów kościelnych.

A mógłby Pan się zapoznać z tymi przepisami? Na początek proponuję lekturę tego wątku, gdzie znajdzie Pan nagminnie łamane przepisy dotyczące szafarzy świeckich. Proszę się najpierw odnieść do tego, a nie pleść nie na temat.

jack74koo napisał:
Ale nie wolno negować osobom świeckim przepisów kościelnych!

A duchownym wolno?

jack74koo napisał:
Jeżeli Jan Paweł II powołuje funkcję szafarza nadzwyczajnego to robi to będąc w pełni świadomym. Mam rację?

Szafarz nadzwyczajny nie jest wymysłem Jana Pawła II. Zapisy CIC 1983 jedynie aprobowały stan prawny istniejący od początku lat 70., a faktyczny istniejący również przed soborem w "nowoczesnych" diecezjach.

Niech Pan przeczyta przynajmniej hasło w wikipedii.

jack74koo napisał:
Co w takim razie z diakonami świeckimi? Przecież są to również osoby świeckie, mające rodziny.

Ależ Pan bredzi. Diakoni są duchownymi.

jack74koo napisał:
Czy ich także mamy dla własnego kaprysu wykluczyć z funkcji oraz zabronić wykonywania powierzonych obowiązków?

Daj Pan spokój...

jack74koo napisał:
A może piętnować i omijać podczas rozdawania Komunii w kościele?

To jest akurat obowiązkiem katolika. Dyskretnie, ale omijać. jeśli mamy pełną świadomość, że szafarz jest niegodny, to go omijamy.

jack74koo napisał:
A co z osobami, które przyjmują Komunię "na rękę"? Jest w tym jakaś różnica? Przecież odpowiednie przepisy dopuszczają i taką formę.

Proszę sobie przeczytać tu na ten temat:
Siedem kłamstw o Komunii na rękę i inne informacje ...
(...)
http://www.traditia.fora.pl/kryzys-naduzycia-w-kk,20/komunia-swieta-na-reke,32.html

jack74koo napisał:
W każdym kraju jest episkopat, są biskupi, kardynałowie i wreszcie papież, na których spoczywa odpowiedzialność w tej materii.

No nie wiem, czy tak w każdym kraju jest papież, mój papież np. mieszka tylko w Watykanie, ale być może, że papież katowicki musi mieszkać w Katowicach, niech Pan sobie doczyta na KNO.
Z obfitości serca usta mówią
(...)
[link widoczny dla zalogowanych]

jack74koo napisał:
Im należy zaufać. W innym przypadku jest to trochę działanie przeciw jedności w kościele.

E, tam, nie zna Pan prawa kościelnego, co widać, słychać i czuć:

Kan. 212 § 3. Stosownie do posiadanej wiedzy, kompetencji i zdolności, jakie posiadają, przysługuje im [wiernym świeckim] prawo, a niekiedy nawet obowiązek wyjawiania swojego zdania świętym pasterzom w sprawach dotyczących dobra Kościoła, oraz - zachowując nienaruszalność wiary i obyczajów, szacunek wobec pasterzy, biorąc pod uwagę wspólny pożytek i godność osoby - podawania go do wiadomości innym wiernym.
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 31657 Przeczytał: 256 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Czw 17:22, 17 Paź 2013 Powrót do góry

Proszę zobaczyć jaka decyzja zapadła w Archidiecezji krakowskiej, jeszcze w 2010 roku, ale ... ja dopiero dziś doczytałam o tym, bo dziś mija 3-cia rocznica kanonizacji św. Stanisława Kazimierczyka, świętego kapłana rozkochanego w Najświętszym Sakramencie - dwa ostatnie wpisy:

http://www.traditia.fora.pl/swieci-i-blogoslawieni,64/nowy-polski-swiety-stanislaw-kazimierczyk,4973.html#48481
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 31657 Przeczytał: 256 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pon 23:07, 16 Gru 2013 Powrót do góry

Teresa napisał:
(...)

Ale ... wracając do posługi akolity, to zobaczmy jak to w Polsce było:

Cytat:
IV. Stosowanie norm prawa powszechnego w Polsce
(...)
Po opublikowaniu motu proprio Ministeria quedam przez papieża Pawła VI 15 sierpnia 1972 roku i zezwoleniu w tym dokumencie akolitom na udzielanie Komunii świętej biskupi polscy zebrani na 134 Konferencji Plenarnej w Warszawie postanowili, że z uwagi na charakter polskiego duszpasterstwa nie zezwalają akolitom na wykonywanie powyższych uprawnień dotyczących Eucharystii. Jeżeli chodzi o możliwość udzielania Komunii świętej przez wiernego świeckiego, to pierwszy raz biskupi polscy zajęli się tym problemem po opublikowaniu instrukcji Immensae caritatis w 1973 roku. Zakazując udzielania Komunii świętej akolitom, nie zezwolili też na udzielanie Eucharystii wiernym świeckim.

W wyniku powziętej uchwały Konferencji Episkopatu Polski akolici w naszym kraju nie udzielali Komunii świętej aż do wydania nowej instrukcji w tej samej sprawie. Otóż jeszcze przed wejściem w życie Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku, a mianowicie 4 maja 1982 roku, biskupi polscy zebrani na 184 Konferencji Plenarnej postanowili, że akolita jest szafarzem nadzwyczajnym udzielania Komunii świętej w przypadku, gdy ci, którzy są do tego zobowiązani na podstawie kan. 845 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 r. [obecnie kan. 910 §2], albo nie mogą tego obowiązku wypełnić z powodu choroby czy podeszłego wieku, albo zajęci są posługa duszpasterską, albo też gdy liczba przystępujących do Komunii świętej jest tak wielka, że odprawienie Mszy świętej znacznie by się przedłużyło. W takich okolicznościach akolita, od maja 1982 roku, może udzielać Komunii świętej tak w czasie Mszy świętej, jak i poza nią.

Udzielając 4 maja 1982 roku zezwolenia akolitom na komunikowanie, nie wspomniano o możliwości udzielania Komunii przez wiernych świeckich. (...)

[link widoczny dla zalogowanych]



Dopiero na 341 Zebraniu Plenarnym Konferencji Episkopatu Polski 2 października 2007 roku zatwierdzono Instrukcję Episkopatu Polski w sprawie udzielania posługi lektora i akolity świeckim mężczyznom - widzimy, że to NOVUM!

Odnośnie akolity: Ustanawiany po to, by pomagał kapłanowi i usługiwał diakonowi. Do niego należy więc obsługa ołtarza, posługiwanie diakonowi i kapłanowi podczas czynności liturgicznych, zwłaszcza podczas Mszy św.; poza tym - już w ramach posługi nadzwyczajnej - udziela on Komunii św., kiedy brakuje tych, którym zleca to Kodeks Prawa Kanonicznego (kan 845) albo kiedy z powodu słabego zdrowia, podeszłego wieku czy wykonywania innego obowiązku duszpasterskiego nie mogą oni jej udzielać, bądź też kiedy z powodu bardzo wielkiej liczby wiernych przystępujących do Stołu Pańskiego mogłaby się zbytnio przedłużyć Msza św.

[link widoczny dla zalogowanych]

Jak widzimy, są to wypadki NADZWYCZAJNE! ale ... nadzwyczajność stała się zwyczajnością!



Fakty i kity posługi akolity
(...)
[link widoczny dla zalogowanych]



Nadzwyczajność stała się zwyczajnością!

Diecezja legnicka: 26 mężczyzn świeckimi akolitami

Image

Biskup legnicki Stefan Cichy udzielił wczoraj posługi akolitatu 26 świeckim mężczyznom. Będą oni pomagać kapłanom rozdawać Komunię św. lub zanosić ją do chorych. Zadaniem akolity jest także m.in. niesienie w procesji krzyża, pomoc w przyjmowaniu darów czy porządkowanie naczyń liturgicznych.

„Wyjątkowość tego wydarzenia polega też na tym, że to pierwsi w Polsce dorośli świeccy mężczyźni, którzy nie są kandydatami do przyjęcia sakramentu święceń, otrzymują na stałe posługę akolity – mówi ks. Mariusz Majewski, ceremoniarz katedralny. – Zadaniem akolity jest pomaganie kapłanowi zwłaszcza przy Mszale. Podobnie podczas procesji wejścia czy na zakończenie akolita niesie krzyż, ale może też pomagać w czasie zgromadzenia liturgicznego rozdawać Komunię św., a po Mszy jego misją jest to, że może i powinien odwiedzać chorych, zanosić im Komunię św.” – powiedział ks. Majewski.

26 mężczyzn przez 3 lata przygotowywało się do tej posługi w Diecezjalnej Szkole Stałego Lektora i Akolity.

[link widoczny dla zalogowanych]

DEGRENGOLADA! w polskim Kościele postępuje!


Ostatnio zmieniony przez Teresa dnia Nie 15:09, 13 Sty 2019, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 31657 Przeczytał: 256 tematów

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pią 22:15, 09 Maj 2014 Powrót do góry

Na stronie Gościa Niedzielnego, red. Wojciech Teister napisał tekst pt. [link widoczny dla zalogowanych] i jeszcze do tego podaje za przykład św. Tarsycjusza.

Odpowiedź otrzymał bardzo szybko i słusznie! - ignorancja jest szkodliwa.



piątek, 9 maja 2014
Dlaczego NIE potrzebujemy nadzwyczajnych szafarzy Komunii świętej?

Redaktor Wojciech Teister opublikował był [link widoczny dla zalogowanych] przeciwko [link widoczny dla zalogowanych] amerykańskich katolików domagających się zakazu udzielania Komunii świętej przez świeckich szafarzy.

przytoczmy najpierw treść petycji:

Please stop the practise of receiving the Body and Blood of our Lord in the hand from a lay person. Restore the pious practise of receiving the Eucharist whilst kneeling and on the tongue, from a priest.

Proszę zaprzestać praktyki otrzymywania Ciała i Krwi naszego Pana do ręki od osoby świeckiej. Proszę przywrócić pobożną praktykę otrzymywania Eucharystii w pozycji klęczacej, na język, od kapłana.

(...)

całość tu:
[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)